teisipäev, 24. veebruar 2015

Õnne Eesti sünnipäeva puhul ja tahet iseseisvust hoida!

 

Eesti Vabariik alustas oma 98. aastat. Sel puhul soovin kõigile õnne! On erakordne, kui miljoniline rahvas saab elada oma riigis. Aga iseseisvus nõuab igapäevast hoolt ja tahet seda hoida. Meil on juba kurb kogemus, kuhu viivad väikese rahva puhul ebademokraatlik juhtimine ja ühiskonna lõhestatus. Viiskümmend aastat okupatsiooniaega peaksid olema meid õpetanud, et väike rahvas peab hoidma kokku ning ajama oma naabrite suhtes läbimõeldud ning tasakaalukat poliitikat.
Kahjuks on valimiste eelsel ajal ilmunud liialt paljude poliitikute kõnepruuki rahvust lõhestavad noodid. Juba enne valimisi püütakse osade kodanike tahe ellimineerida. Kasvanud on sõjahüsteeria ja naaberriigiga hirmutamine. Jah, me peame olema valmis end kaitsma, ent me ei tohi agressiooni ise välja kutsuda. Väike rahvas peab olema teistest targem.
Vabariigi aastapäeval mõtlesin, mida saan mina teha, et meie maa oleks parem ja inimesed rahulolevamad. Leidsin vaid ühe vastuse – tehes oma igapäevast tööd, milleks on Tallinna tasuta ühistranspordi arendamine. See on saanud otsekui osaks minust enesest. Kõike, mis Tallinna ühistransporti puudutab, nii rõõme kui muresid, võtan isiklikult. Õnneks on viimasel ajal rõõme muredest rohkem.
Tallinnas hakkab sõitma 59 uut bussi.
Tallinna tasuta ühistransport astub kolmandasse aastasse hea tervise ja suurepärase perspektiiviga. Muutmaks sõitu bussides linlastele veelgi mugavamaks, kuulutasime välja hanke 24 hübriidbussi muretsemiseks. Lisaks soetame aasta jooksul veel 20 uhiuut diiselbussi ja 15 mõne aasta vanust vähekasutatud bussi. Kokku hakkab aasta lõpuks pealinna tänavail vurama 59 uut sõidukit, ehk siis sellel aastal vahetame välja ca 15% bussipargist. Sellise tempo juures jõuaksime oma pargi uuendada keskeltläbi 6-7 aasta jooksul. Selle näitajaga oleme jõudnud arenenud riikide pealinnade tasemele.
Hübriidbusse pole Eestis varem sõitnud, ent julgen kinnitada, et nad kujutavad endast linnatranspordi tulevikku. Hübriididel lülitub diiselmootor sisse alles kiirusel 28 km/h. Pidurdamisel muundub bussi kineetiline energia elektriks, mis salvestatakse ja kasutatakse elektrimootori käitamisel peatustest väljumiseks ning fooride tagant sõidu alustamiseks. Eelkõige tuleb hübriide eelistada keskkonnasõbralikkuse ja madalamate kasutuskulude tõttu. Kuigi sõidukite hind on tavabussidest poole võrra kõrgem, siis tasub kulutus end väiksema kütusekulu arvel ära. Boonusena lisandub puhtam linnaõhk.
20 bussi, mis lisaks hübriididele hangime, vastavad muidugi Euro-6 saastenormatiivile. Peale nende saabumist võime vanemaid busse selle arvelt maha kanda. Taas võidame nii linnaõhu puhtuses kui ka käibekuludes, sest uued mootorid on märksa säästlikumad. Ka 15 väikese läbisõiduga pruugitud bussi peavad vastama vähemalt Euro-5 normidele. Osa neist on juba kohal ja praegu käib nende kohandamine vastavalt meie vajadustele.
Kus on tossavad bussid, millest sotsiaalmeedias räägitakse?
Tallinna linnatranspordi AS teeb omalt poolt kõik, et ühistransport oleks mugav, logistiliselt põhjendatud ja loodussäästlik. Ometi kasutatakse ajakirjanduses ja sotsiaalmeedias järjekindlalt mingit „tossavate busside“ kujundit. Olen alati tahtnud küsida, kus taolisi tossavaid busse viimati Tallinnas nähti. Millest käib üldse jutt, kui meie bussipargis praktiliselt puuduvad madalama kui Euro-3 saastenormidele vastavad sõidukid, pool pargist on aga Euro-5 või Euro-6 saastenormiga ülimoodsate mootoritega linnasõidukid. Bussid pole enam ammu põhilised linnaõhu saastajad. Meid ohustavad pigem moraalselt vananenud sõiduautod, mille arv Tallinnas on ülemäära suur ning mis tagant musta tossu välja ajades läbivad kummalisel kombel tehnilise ülevaatuse. Praegu moodustavad linnaõhku sattuvast transpordisaastest  ühistranspordi poolt atmosfääri paisatavad gaasid vaid 4%. Kümnendi lõpuks tahame vähendada ühistranspordi osakaalu õhusaastes kuni viiekordselt, jäädes seega kogusaastes alla 1% piiri.
Miks Moonika pole juba liinil?
Veel ühe ebapädeva linnamüüdi tahan ümber lükata. Viimasel ajal on punutud igasuguseid vandenõuteooriaid, miks uus Moonikaks ristitud CAF tramm pole veel regulaarsõite alustanud. Linnalegende produtseerivatele ajaviiteväljaannetele ei jõua kuidagi pärale, et tramm ei sarnane pereautoga, millega võib kohe peale poest koju toomist maale vanaema juurde kihutada. Trammi tuleb katsetada ning osa katsetustest peavad toimuma samadel liinidel, kus tramm tulevikus sõitma hakkab. Moonikal ilmnesid Tallinna katsetustel puudujäägid tasakaalustuses, mida polnud eelnevate tehasekatsetuste käigus võimalik tuvastada. Et hoiduda järgnevate trammide juures samadest vigadest, tuli Tallinna katsetuste perioodi pikendada. Nüüd on see lõppemas. Moonikal on pisivead kõrvaldatud ning järgnevate trammide lahenduses on Tallinna eripäradega juba arvestatud.
Me vastutame sõitjate ohutuse eest ja selle ohutuse nimel tuleb teinekord ohverdada paikapandud ajagraafik. Edasi kulgeb kõik plaanipäraselt. Juba selle aasta lõpuks sõidab liinil 15 uut trammi, järgmisel aastal lisandub neile veel 5.   
 
 
 

teisipäev, 10. veebruar 2015

Sõitjate rahulolu ja ilusad nimed
 
 
Linlasi teenindava ettevõttena korraldab Tallinna Linnatranspordi AS perioodilisi sõitjate rahulolu-uuringuid, mis võimaldab meil saada ülevaadet ühistranspordiga seonduvatest ootustest ja tulemuslikumalt suunata arendustegevust.
Sõitjad on meiega rahul.
Neil päevil valmis Turu-uuringute ASil uus põhjalik uuring, mille tulemused kinnitavad, et oleme õigel teel ning meie püüdlusi ühistransporti mugavamaks muuta on ka rahva poolt tunnustatud. Uuring viidi läbi 26.11-30.12. 2014 ning sellega olid hõlmatud enam kui 500 linlast, vanuses 15-74 eluaastat. Suurima osakaal oli 30-39 ning 60-74 aastastel vastajatel.
Ühistransporti kasutus on viimase kahe aastaga kasvanud 9% ning 84% tallinlastest kasutab busse, trolle, tramme igapäevaselt linnas liikudes. Eriti rõõmustab tõsiasi, et sõitjate rahuloluhinnangus teenisime viie palli süsteemis tugeva 3,94. Nii kõrge pole inimeste rahulolu ühistranspordiga veel kunagi olnud. Koguni 74% küsitletutest oli ühistranspordiga rahul või väga rahul. Keskmisest suurem oli rahulolu 15-19 aastaste noorte ja vanemate kui 60 aastaste seas. 41% sõitjatest kinnitas, et sõiduplaanidest kinnipidamine on oluliselt paranenud, 34% märkis, et ühissõidukid on muutunud puhtamaks. Võrreldes 2013. aastaga on tõusnud keskmised hinnangud nii bussile, trollile kui trammile. Hinnangud bussile on tõusuteel juba alates 2011. aastast ning sellele aitab kaasa uute ja mugavate sõidukite kasutuselevõtt. Kunagi varem pole Tallinnas muretsetud sellisel hulgal uusi busse, nagu viimastel aastatel. Pool meie pargi 400 bussist vastab Euro-5 normidele. Tasuta transporti pakkuvas Tallinnas on Baltimaade pealinnadest kõige uuem bussikoosseis.
Uuringu tulemused näitasid veelkord, kui populaarseks on muutunud tasuta ühistransport. 82% vastajatest tervitab tasuta ühistranspordi rakendumist kodulinnas ja vaid 13% jääb neutraalseks. Äärmiselt populaarsed on reaalajas infotablood. Nende kasutuselevõttu hindab positiivseks koguni 93% vastanutest. Kindel märk, et tabloode paigaldamist tuleb jätkata. Infoga peatustes on aga rahul 79% vastanutest, mida on taas tublisti rohkem kui varasematel aastatel.
Trammitee remont polnud linlaste jaoks probleem.
Suvel püüdis ajakirjandus näidata trammiteede kapitaalset renoveerimist tõelise katastroofina, väites, et see häirib oluliselt linlaste elu ning on suisa väljakannatamatu. Lõppenud küsitlusega püüdsime selgitada, kuidas linlased tegelikult suvistesse töödesse suhtusid ja tulemus lükkab ajakirjanduse hädakisa üheselt ümber. 59% küsitletutest ei lasknud end remondist mingil viisil häirida, vaid 6% vastanutest tundis end häirituna. Niipalju siis meie sensatsioonimaia ajakirjanduse objektiivsusest ja kursisolekust argieluga.
Trammide nimedest.
Aga nüüd ka veidi ilusatest tütarlapsenimedest, mida uued trammid kandma hakkavad. Väljakuulutatud nimekonkursile saabus pakkumisi lausa sadade kaupa. Me ei uskunud, et inimesed uute trammide tulekule nii tuliselt kaasa elavad, kuid selgub, et trammid on olulised nii tallinlastele kui inimestele kaugemaltki. Meile nimepakkumistega saabus üle Eesti ja isegi raja tagant.
Lähtusime nimevalikus sellest, et kõige rohkem sobivad uutele saledatele ja graatsiliselt liikuvatele trammiiludustele tütarlaste nimed. Ka neid oli meil sadades, aga tegime siingi valiku. Niisiis uued trammid hakkavad kandma järgmisi nimesid:
Anna – Populaarne nimi paljude rahvaste juures. Ka meie rahva hulgas oli ja on kauneid ning esiletõstmist väärivaid Annasid.
Annika – Kes siis ei teaks Annikat? Populaarses laulus istub ta üksi köögis. Anname Annikale võimaluse tänavale tulla ja inimestega kohtuda.
Eerika – Kõlav ja vokaalne nimi, mida hea lausuda ning laulda.
Eliise – Samuti suupärane ja veidi saladuslik.
Jaanika – Läheb riimi juba olemasoleva Moonikaga. Hõlbus luuletusse panna ja muidu kah kõlav ning uljas.
Kadri – Kadril on kalendris lausa oma päev, miks ei võiks siis lisanduda oma tramm?
Karmen – Ühtaegu karm ja põhjamaine, samas tõmmu ja päikeseline. Selline see meie Karmen on.      
Katariina – Katariina sõidab Kadriorgu, sest elab sealkandis.
Koidula -  Pool luuletusest on Koidula
Liidia - ... ja teine pool Liidia. Milline kooslus!
Linda – Põline eesti nimi. Nii vana, et ulatub eepose aega.
Maarika – Taas vokaalide mäng, mis trammitüdrukute seltskonda oluliselt täiendab.  
Maria – Rahvusvaheline nimi, millel lausa piibellik tagapõhi.
Paula – Paula sobib oma poisipeaga hästi ülejäänud seltskonnaga. Esimene naistrammijuht Tallinnas oli Pauliine. Eks kõla sarnaselt!
Teele – Kes siis Teelet ei teaks? Kevades oli koos Arnoga, aga hiljem pidas plaani hoopis Tootsiga. Selline tüdruk siis.
Tiina – „Tõest ja Õigusest“ marmelaadikompvekini on Tiina omal kohal. Eks sobib siis ka trammile.
Triinu – Tubli ja sõbralik, töökas ja nobe, sellise nimega ja omadustega juba hätta ei jää.
Viivika – Segu romantikast ja igatsusest. Sobiv nimi seegi.
Moonika – Sellise nime sai esimene Tallinna saabunud CAF Urbos tramm.
Nagu märkate on siin 19 nime, tramme aga hakkab sõitma 20. Ühe nime jätsime veel valimata. Aeg võib tuua uusi ja ootamatuid sündmusi ja seepärast võtsime viimasena liinile tuleva trammi ristimiseks veel aega.
Tänan südamest kõiki, kes vaeva paljuks ei pidanud ja nimekonkursile oma eelistuse pakkusid!