Trammimaania
Tallinna trammiliiklus on uuenduste
teel. Kaasaegseks on saanud 3. ja 4. liini teenindav rööbastee, septembris
avatakse taas liiklus Kopli trammiteel, mis selleks ajaks läbib põhjaliku
renoveerimise. Septembrist hakkab toimuma regulaarne trammiliiklus kesklinnast
lennujaama. Kavandame trammitee viimist sadamasse. Linnlasi veavad uued CAF
Urbos trammid ning kõik reisijateveol osalevad KT-4 ja KT-6 trammid läbivad
kapitaalse remondi.
Muidugi pälvib tramminduse kiire areng
tähelepanu ning ärgitab aruteludele, kuidas ja kas võiks trammivõrku laiendada,
millised suunad oleksid rööbastranspordile perspektiivsed. Diskussioonis kostab
nii asiseid ettepanekuid, kui ka puhast ulmet, sekka kahjuks ka valimiseelseid
populistlikke loosungeid, mis teenivad edevuspoliitikute soovi ennast pildile
sättida. Nii on taas päevakorrale tõusnud ka trammiliini rajamine Lasnamäe
süvendisse, millega tulid välja kaks kohalike omavalitsuste valimistel
kandideerivat poliitikut Pentus ja Alender.
Lähteandmed
muutusid.
Trammiliini avamisest võib alati rääkida
nagu seda teeb Tartu linn, kus küll viimaste andmete kohaselt on muututud nii
paduinnovatiivseteks, et trammiunelm asendati otsusega vähendada tartlaste
jalavaeva monorelsiliiklust käivitades. Kuid trammivõrgu laiendamisest kõneldes
tuleks alustada analüüsist, kas kavandatu muudaks ühistranspordi mugavamaks
ning kui palju trammi tegelikult kasutama hakataks. Siis selguks ka
investeeringu tasuvus.
Lasnamäe kunagise nn generaalplaani
kohaselt oli linnaossa planeeritud kaks süvendteed, millest ühes nähti ette ka
trammiliiklus. Kuna süvendi paepinda uuristamine kujunes raskemaks, kui esialgu
arvati ning nõudis ka suuremaid finantseeringuid, ehitati valmis vaid üks
süvendtee. See muutis oluliselt Lasnamäe logistikat. Taibati, et trammiliini
avamisel tuleks hakata sõitjaid bussidega sisekvartalitest kohale vedama ja
trammiliini ehitus lükati edasi. Lasnamäelaste teenindamiseks kaeti linnaosa
bussiliinide võrguga ning kanalis hakkasid sõitma ekspressbussid. See lahendus
töötas. Lasnamäe oli ning on ka täna linnaosa, kust kesklinna jõudmiseks kulub
kõige vähem aega.
Tramm
pidi töölised tehastesse vedama.
Lasnamäe trammi otstarvet nähti
nõukogude ajal eelkõige tööliste vedamises üleliidulistesse numbritehastesse, millest suur osa asus
kesklinnas või selle lähistel. See vajadus kadus koos Eesti taasiseseisvumisega.
Täna on Lasnamäe minetanud ka oma monofunktsionaalsuse „magalana“ ning
linnaossa on tekkinud arvukalt töökohti. 40% lasnamäelastest töötab kodu
lähedal ja märgatav osa elanike ümberpaiknemisest toimub linnaosa siseselt,
mitte suunaga kesklinna.
Ei saa väita, et Lasnamäe
trammiliikluses midagi ei muutuks. Nagu juba mainitud, hakkab tramm sellel
sügisel sõitma lennujaama. Uus trammiliin läbib Ülemiste Cityt, kuhu on
koondunud tuhanded töökohad. Juba septembrist saab sinna trammiga.
Bussid
pole enam saastajad.
Trammiliikluse eestkõnelejad viitavad
sageli ka trammide keskkonnasõbralikkusele ja busside tekitatud saastele. Ent
aastal 2017 see väide enam ei päde! Aeg oleks lõpetada silmakirjalik jutt
mingitest tossavatest bussidest. Tänapäevased bussid paiskavad õhku märksa
vähem heitmeid, kui vanad sõiduautod ja hingevaakuvad veokid, mida tänavatel
näeb lubamatult palju. Ühistransport tekitab vaid 2% Tallinna transpordisaastest.
Hübriidide ja moodsate linnabusside lisandudes väheneb see näitaja veelgi ning
kui mõne aasta pärast jõutakse elektribusside arengus nii kaugele, et need tulevad
igapäevasesse kasutusse, kahaneb ühistranspordi saaste Tallinnas niivõrd
marginaalseks, et sellest pole mõtet enam rääkidagi.
Mõtle,
enne kui ütled!
Jäägem isegi valimiseelsel ajal
realistideks ja lähtugem linnaelu tulevikku käsitlevate teemaside puhul
faktidest, mitte roosast udust, millega valijate ees tuleviku pärast muretsevat
õilsat aatelejat mängida. Lähtuda tuleb tõsiasjast, et tramm on ainuõige võimalus
transportida suuri rahvahulki linna tiheasustatud piirkonnas. Mida pikemaks
venivad trammiliinid ning hõredamaks asustus alal, mida need läbivad, seda
mõttetumaks rööbastransport muutub.
Peale lennujaama ja sadama suundade valmimist
on Tallinna trammiliiklus saavutanud optimaalse haarde. Muidugi võib aeg korrektuure
teha ja näiteks Helsingi tunneli valmimine luua vajaduse uute trammiliinide järele,
kuid nõukogude aegsete suurprojektide nostalgiaga pole arukas välja tulla isegi
siis, kui soovid opositsioonipoliitikuna selle abil tähelepanu pälvida.
Buss 42 võiks kunagi tulevikus olla trammiliin. Ja kui trollid ära kaovad siis tasub mõelda ka trammiliinile mööda Sõpruse puiesteed kuni Kadakani välja. Rahvast elab meeletult Sõpruse pst ääres. Ja kolmandaks tuleks kindlasti Tondilt trammitee pikendada Järveni. Praegune lõpppeatus ajast ja arust.
VastaKustutaMind natuke häirib see peatuste lisamine Kopli trammiliinile. Kokku tuleb lõigule Mere pst - Kopli 4 uut trammipeatust võrreldes siis remondieelse ajaga - Kanuti, Salme, Krulli, Marati. Salme peatus on kusjuures ainult u 100 meetrit Kopli poole Telliskivi peatusest. See aga tähendab seda et kuigi tuleb uus trammitee, siis kiiremaks trammigraafikuid ei saa, sest iga posti juures on peatus.
VastaKustuta