Ühistransport
muutub veelgi olulisemaks
Ühistransport on osa linna vereringest.
Ilma arenenud ja elanike vajadusi arvestava ühistranspordita jääb linna areng
toppama ning vastupidi, kui linn ei arvesta planeeringutes ühistranspordi
vajadustega, kannatab elukeskkond.
Tallinnas on ühistransporti palju
investeeritud ning loodud bussidele eraldi sõiduradadega muu transpordiga
võrreldes paremuse. Samas pole linnaruumiline areng seni andnud selget signaali
ühistranspordi eelistamisest. Kuna kesklinn on autoga suhteliselt hõlpsasti
läbitav, pole ka tipptunni ummikud veennud suurt osa autojuhtidest linnasüdamesse
sõitmisest loobuma, seda vaatamata pargi/reisi süsteemi arendamisele ning uute
moodsate linnasõidukite kasutusele võtmisele. Lähiaastate arengud toovad aga
südalinnas kaasa sootuks uued ruumilised lahendused, mis annavad ühistranspordile
senisest suuremad eelised. Pean siin silmas uue peatänava ja sellega külgneva
jalakäijateala ning sadama Masterplaan 2030 teostumisel tekkivat unikaalset
mootorsõidukitele raskesti ligipääsetavat jalakäijatesõbralikku linnakeset, kus
praktiliselt ainsaks transpordiliigiks jäävadki tramm ja buss. TLT AS on
südalinna uue kontseptsiooniga kaasnevateks väljakutseteks valmis. Osaleme uue
linnasüdame arendamisel trammi viimisega sadamasse, ühendades kiire
transpordivõimalusega lennujaama ja reissadama.
Tallinna
uus peatänav.
Kesklinn on autodele kitsaks jäänud ning
ka jalakäijad ei mahu uute logistiliste telgede sõlmpunktidesse enam hästi ära.
Meie bussijuhid kogevad seda igapäevaselt Hobujaama-Narva maantee-Laikmaa ristmikul,
kus inimesed ei mahu ohutussaartele ning valguvad lubavat foorituld oodates
sõiduteele. On selge, et vana viisi enam edasi ei saa ning seda arvestab ka uue
peatänava projekt, mille linn plaanib Euroopa Ühtekuuluvusfondi toetusel 2020. aastaks
ellu viia.
Tallinna uue peatänava visioonikonkursi
korraldas Eesti Arhitektuurikeskus kaasates oma ala tõelisi professionaale ning
võib olla kindel, et tulemus on võimalikest parim. Tahaks siinkohal ennetada
kriitikuid, kes kindlasti üritavad uue peatänava projekti kallal hammast
teritada, nagu seda on tehtud ilmselgelt vajaliku Reidi tee puhul. Oleks aeg
tunnistada, et Tallinnas tegelevad linna planeerimisega asjatundjad ning
ninatarkadel poleks tarvis lõputus kriitikajanus häid algatusi torpedeerida, linna
Reidi tee puhul kohtusse kaevates või vana puud ettekäändeks tuues Haabersti
ristmiku ehitust pidurdades. Jätame linna planeerimise arhitektidele.
Milline
uus peatänav tuleb.
Pärnu ja Narva maantee
algus muutub magistraaltänavast vaba liikumist võimaldavaks linnaruumiks, kus
tõmbekeskuse moodustavad ärid, kohvikud ja restoranid. Kõnniteed ehitatakse
kogupikkuses laiaks, lisanduvad jalgrattateed ja tänavahaljastus, luuakse
täiendavaid ülekäigukohti ning Viru väljakust jääks suurem osa jalakäijatele. Läbiv
transiit suunatakse mujale, milles oluline roll on täita Reidi teel. Uuel peatänaval säilib ühte koridori suunatud ühistransport.
Jalakäijate tunnel Laikmaa-Gonsiori ristmikul kaob ning inimesed tuuakse maa
peale. Lõiguti jääb peatänav ainult jalakäijatele,
kuid tagatud on ka hädavajalik transport. Ositi säilib mõlemas suunas üks
autorada, kus kiirus on piiratud 30 km/h.
Peatänavaga liitub arenev sadamaala, Kaubamajaga
piirnev jalakäijateala ning Maakri ärikvartal. Kogu selle jalakäijatele mõeldud
uuslinliku arenduse paremaks teenindamiseks oleme teinud juba aastaid
ettevalmistusi, soetades uusi busse ja tramme, mis sobiksid inimsõbralikku
linnaruumi. Trammitee renoveerimisel arvestasime uue Viru väljaku logistikaga
ning ühistranspordi viimisega ühte sõidukoridori.
Tallinna ootab lähiaastail ees kiire
areng, milles TLT AS on üks innovatiivsemaid ja linna vajadustega enim
arvestavaid osalisi. Uute urbanistlike lahenduste rakendumisel omandab
ühistransport Tallinnas veelgi suurema kaalu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.