Punane tuli
Fooris põlevast punasest tulest
pole võimalik mitmeti aru saada. Masin tuleb peatada ja oodata rohelist. Ometi
näeme liigagi sageli, kuidas keelava märguande süttides foori juurde jõudnud
auto korraga kiirust lisab ja noore punase alt läbi lipsab, või siis lubavat
märguannet ootava läbematu juhi kannatus korraga katkeb ja jalg veel enne
kollast gaasipedaali tallab.
Taolised viimase vindi peal
läbisööstud on äärmiselt rumalad ja taunitavad. Pannakse ohtu mitte üksnes enda
ja autos viibivate kaassõitjate elud, vaid kõigi nende tervis, kes hetkel
rikkumispiirkonnas viibivad. Sootuks hull on aga lugu siis, kui taolise
rullnokaliku teoga saab hakkama professionaalne juht, kelle vastutusel on
kümnete bussis viibivate reisijate elu ja tervis. On tõeliselt piinlik, et ka
Linnatranspordi ASis leidub juhte, kes foori keelavat tuld miskiks ei pea.
Õnneks on taolisi piloote meie 1200 juhi seas kaduvväike osa, ent ka piisk
tõrva rikub meepoti.
Protsentuaalselt on busside poolt
toimepandud liiklusrikkumisi üldises liiklusstatistikas vähe, ent need torkavad
silma. Piisab juba mõne juhi nahaalsest käitumisest, et taas saab
ajakirjandusest lugeda või telest vaadata lugu, kuidas linnaliinibussid
ohustavad pealinna muidu turvalist liiklust. Ilma soovita õigustada neid
kerglasi mehi, kes bussijuhi ametiaule vilistavad, tahaksin arutleda mõningate
põhjuste üle, miks ka head juhid teinekord eksivad.
Tallinna liiklus on närviline ja
enesekeskne. Kahjuks kohtab vastutulelikkust harvemini, kui võiks. Viimasel
ajal antakse peatusest väljuvatele bussidele siiski meelsamini teed, kui veel
mõned aastad tagasi, kuid piisavalt on neid uljaspäid, kes kasvõi bussile
küljelt sissesõidu hinnaga, püüavad maksku mis maksab peatusest väljujast mööda
tuhiseda. Hiljem veel kurdetakse sotsiaalmeedias, et bussijuhid on ülbed ja
suruvad väikesele autole jõhkralt peale. Aga bussi peatusest väljalaskmine on
ju elementaarne liikluskäitumine, mis ei nõua mingit erilist pingutust.
Palju on linnaliikluses
sõelujaid, kes ühest sõidureast teise viskudes oma osavust demonstreerivad.
Süüdimatult tõmmatakse ilma igasuguse intervallita suurele bussile ette ja
bussijuhil jääb valida, kas sõita sõelujale tagant sisse või sooritada
äkkpidurdus. Mõlemad variandid on ühtviisi halvad. Avariid ei taha ju keegi
tekitada, pidurdus võib aga lõppeda mõne reisija jaoks kukkumisel saadud
kehavigastusega. Ole siis mees ja otsusta sekundi murdosa vältel.
Kolmas suur probleem on
bussijuhtide jaoks bussiradadel kihutajad. Kuna enamus autojuhte on bussiradade
suhtes korrektsed, ega kipu neil sõitma, on üksikutel kivipeadel tekkinud
harjumus kasutada bussiradasid möödasõiduks kogu eesliikuvast kolonnist. Gaas
tallatakse põhja, kiirus kasvab suureks. Taolised automürsud on ohtlikud nii
bussidele kui ka kõigile teistele liiklejatele. Kahjuks ei pööra politsei
viimasel ajal linnaliiklusele piisavalt tähelepanu ja enamus liiklusrikkumisi
jääb fikseerimata. Liiklushuligaanid tunnetavad karistamatust, ega löö millegi
ees risti ette.
Kui siia lisada veel viimasel
hetkel peatuses bussile tormavad reisijad, kes püüavad oma elu ohtu pannes end
juba sulguvate uste vahelt sisse pressida, siis saame aru, kui kerge on
bussijuhil närve kaotada. Me keegi pole ju rauast. Tund tunnilt kogunev pinge
võibki ühel hetkel laheneda rumalas otsuses punast tuld eirates viimasel hetkel
üle ristmiku tuhiseda. Kindlasti juht kahetseb hiljem, sest professionaali
puhul ei saagi see teisiti olla, ent tegu on tehtud ja jääb üle vaid oma viga
tunnistada.
Tallinna Linnatranspordi ASi
juhid sõidavad valdavalt sujuvalt, ohutult ja mõistlikult. Nendega, kelle peale
tuleb kaebusi, vestleme, püüame arutada põhjusi, mis rikkumisteni viisid ja kui
sellest ei aita, lähevad meie teed lahku.
Kõigile liiklejatele tahan aga
südamele panna, et oleksime üksteise vastu lugupidavamad ja hoolivamad. Ja
veel! Teles näidati ühte autosse paigaldatud liikluskaamera salvestust, kus oli
näha punasega üle ristmiku sõitev liinibuss. Paarikümne sekundi pärast võis
samas näha, et bussijuhi tegu sügavalt hukkamõistnud autoomanik kihutas ise
punase alt läbi. Lõpetaksingi tähendamissõnadega sellest, et kes teise silmas
pindu märkab, peaks enne oma silmas palki nägema.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.