pühapäev, 25. jaanuar 2015

Punane tuli
 

Fooris põlevast punasest tulest pole võimalik mitmeti aru saada. Masin tuleb peatada ja oodata rohelist. Ometi näeme liigagi sageli, kuidas keelava märguande süttides foori juurde jõudnud auto korraga kiirust lisab ja noore punase alt läbi lipsab, või siis lubavat märguannet ootava läbematu juhi kannatus korraga katkeb ja jalg veel enne kollast gaasipedaali tallab.
Taolised viimase vindi peal läbisööstud on äärmiselt rumalad ja taunitavad. Pannakse ohtu mitte üksnes enda ja autos viibivate kaassõitjate elud, vaid kõigi nende tervis, kes hetkel rikkumispiirkonnas viibivad. Sootuks hull on aga lugu siis, kui taolise rullnokaliku teoga saab hakkama professionaalne juht, kelle vastutusel on kümnete bussis viibivate reisijate elu ja tervis. On tõeliselt piinlik, et ka Linnatranspordi ASis leidub juhte, kes foori keelavat tuld miskiks ei pea. Õnneks on taolisi piloote meie 1200 juhi seas kaduvväike osa, ent ka piisk tõrva rikub meepoti.
Protsentuaalselt on busside poolt toimepandud liiklusrikkumisi üldises liiklusstatistikas vähe, ent need torkavad silma. Piisab juba mõne juhi nahaalsest käitumisest, et taas saab ajakirjandusest lugeda või telest vaadata lugu, kuidas linnaliinibussid ohustavad pealinna muidu turvalist liiklust. Ilma soovita õigustada neid kerglasi mehi, kes bussijuhi ametiaule vilistavad, tahaksin arutleda mõningate põhjuste üle, miks ka head juhid teinekord eksivad.
Tallinna liiklus on närviline ja enesekeskne. Kahjuks kohtab vastutulelikkust harvemini, kui võiks. Viimasel ajal antakse peatusest väljuvatele bussidele siiski meelsamini teed, kui veel mõned aastad tagasi, kuid piisavalt on neid uljaspäid, kes kasvõi bussile küljelt sissesõidu hinnaga, püüavad maksku mis maksab peatusest väljujast mööda tuhiseda. Hiljem veel kurdetakse sotsiaalmeedias, et bussijuhid on ülbed ja suruvad väikesele autole jõhkralt peale. Aga bussi peatusest väljalaskmine on ju elementaarne liikluskäitumine, mis ei nõua mingit erilist pingutust.
Palju on linnaliikluses sõelujaid, kes ühest sõidureast teise viskudes oma osavust demonstreerivad. Süüdimatult tõmmatakse ilma igasuguse intervallita suurele bussile ette ja bussijuhil jääb valida, kas sõita sõelujale tagant sisse või sooritada äkkpidurdus. Mõlemad variandid on ühtviisi halvad. Avariid ei taha ju keegi tekitada, pidurdus võib aga lõppeda mõne reisija jaoks kukkumisel saadud kehavigastusega. Ole siis mees ja otsusta sekundi murdosa vältel.
Kolmas suur probleem on bussijuhtide jaoks bussiradadel kihutajad. Kuna enamus autojuhte on bussiradade suhtes korrektsed, ega kipu neil sõitma, on üksikutel kivipeadel tekkinud harjumus kasutada bussiradasid möödasõiduks kogu eesliikuvast kolonnist. Gaas tallatakse põhja, kiirus kasvab suureks. Taolised automürsud on ohtlikud nii bussidele kui ka kõigile teistele liiklejatele. Kahjuks ei pööra politsei viimasel ajal linnaliiklusele piisavalt tähelepanu ja enamus liiklusrikkumisi jääb fikseerimata. Liiklushuligaanid tunnetavad karistamatust, ega löö millegi ees risti ette.
Kui siia lisada veel viimasel hetkel peatuses bussile tormavad reisijad, kes püüavad oma elu ohtu pannes end juba sulguvate uste vahelt sisse pressida, siis saame aru, kui kerge on bussijuhil närve kaotada. Me keegi pole ju rauast. Tund tunnilt kogunev pinge võibki ühel hetkel laheneda rumalas otsuses punast tuld eirates viimasel hetkel üle ristmiku tuhiseda. Kindlasti juht kahetseb hiljem, sest professionaali puhul ei saagi see teisiti olla, ent tegu on tehtud ja jääb üle vaid oma viga tunnistada.
Tallinna Linnatranspordi ASi juhid sõidavad valdavalt sujuvalt, ohutult ja mõistlikult. Nendega, kelle peale tuleb kaebusi, vestleme, püüame arutada põhjusi, mis rikkumisteni viisid ja kui sellest ei aita, lähevad meie teed lahku.
Kõigile liiklejatele tahan aga südamele panna, et oleksime üksteise vastu lugupidavamad ja hoolivamad. Ja veel! Teles näidati ühte autosse paigaldatud liikluskaamera salvestust, kus oli näha punasega üle ristmiku sõitev liinibuss. Paarikümne sekundi pärast võis samas näha, et bussijuhi tegu sügavalt hukkamõistnud autoomanik kihutas ise punase alt läbi. Lõpetaksingi tähendamissõnadega sellest, et kes teise silmas pindu märkab, peaks enne oma silmas palki nägema.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.