kolmapäev, 7. jaanuar 2015

 
 
 
Kes tellib Delfis muusika?
 
5. jaanuaril üllitas üha kollasemaks tõmbuv netisein Delfi anonüümse loo „Tramm number 3 tuleb liinile veebruari keskel“. Artikkel tsiteerib Tallinna Linnatranspordi ASi avalike suhete nõuniku Sirje Rohti selgitusi, miks uus tramm peab enne reisijateveo alustamist katsetused läbima ning kui kaua see aega võtab. „Kuna uue trammi katsetused otsustati läbi viia Pärnu maantee lõigul Vineeri peatusest Tondini, ei ole võimalik lubada sinna samal ajal liiklema sõitjatega liinitramme. Tegemist on peamiselt trammi tüübikatsetustega, mis kujutavad endast erinevaid pidurdamise stsenaariume, kiirendusi ja elektromagnetilise ühilduvuse kontrollimist," selgitas meie pressiesindaja. Lisades, et trammil tuleb läbi teha katseperiood, mis peaks arvestuste järgi lõppema veebruari esimeses pooles või kõige hiljemalt veebruari keskpaigas, ning et seejärel läheb tramm liinile juba koos sõitjatega.
Lihtne, selge ja arusaadav, aga mitte Delfi vandenõuskeeme kahtlustava seltskonna jaoks. Et ikkagi jätkata vana head negatiivset joont Tallinnas toimuva suhtes ning panna kogu trammirenessans kahtluse alla, lõppeb artikkel kummalise üleskutsega: Hea lugeja, kui sul on infot, millistel põhjustel Tallinn tegelikult trammiliiklust korda ei saa ja miks ei suudeta paralleelselt katsetada uusi ning hoida käigus vanu tramme, kirjutage aadressil vihje@delfi.ee. Anonüümsus on garanteeritud.
Kulla ajakirjanikud, mul on teist tõepoolest kahju. Sel ajal, kui mina veel ajakirjanikuametit pidasin, käis sellega kaasas eetikanormide järgimine ja faktidega arvestamine. Nüüd pole ausus enam moes. Ilma igasuguse südametunnistuse piinata lauldakse just seda meloodiat, mille omanik ette kirjutab. Võib muidugi aru saada, et leivaisale, kes väiksemagi allumatuse eest võib ust näidata, ei soovita vastanduda, ent mingi eetikalävi peaks ju ikkagi eksisteerima. Või ongi Eesti Vabariigi neljanda võimu arvates kõik müügiks? Aga hästi, eks igaüks püüa just nii hakkama saada, kuidas südametunnistus lubab ja küllap on ajakirjanduseetika üle arutlemine vähemalt Delfi kaastööliste jaoks täiesti tarbetu teema.
Kasutan siis ära võimaluse vastata artikli lõpus esitatud üleskutsele. Aga palun garanteerida mulle täielik anonüümsus, sest tegemist on täiesti konfidentsiaalse, salastatud ja ainult asutusesiseseks kasutamiseks mõeldud infoga, mis on minu käskkirjaga 75. aastaks riigisaladusega kaetud. Niisiis, uue trammi liinile jõudmine veebruari keskpaigas ongi seotud trammi katsetustega, nagu meie pressiesindaja väitis. Trammiga pole niisama lihtne, kui poest ostetud autoga, et istud rooli ja vajutad gaasi. Trammi kõik süsteemid vajavad töös katsetamist, alles siis võib sellega hakata regulaarset liinivedu teostama. Põhjus miks ei saa katsetusi teostada samal ajal vanade trammide liinil viibimisega on aga proosaline, vanade trammide sõitmisel tekkivad elektrikõikumised raskendavad oluliselt uue trammi elektrisüsteemide töö jälgimist tundlike diagnostikasüsteemide abil. Trammi katseteekonna pikkus on 1000 kilomeetrit ja see tuleb läbida. Niisugune on valmistajatehase nõudmine ja siin pole meil midagi vastu kobiseda. Nii ongi. Ei mingit vandenõud, salaplaani, nurjatut eesmärki. Lihtsalt töö inimeste ohutuse tagamiseks.
Kui nüüd Delfi sensatsioonikütid tunnevad end huvitavast teemast ilmajäetuina, siis püüan neid lohutada. Vaadake eelarvamustevaba pilguga ringi. Otsige teemasid, kus tõesti probleem peidus ja püüdke neid analüüsida. Kui soovite, tulge ja tutvuge lähemalt ka trammi katsetustega, aga jätke naeruväärsed ponnistused igal võimalusel ja ka selle puudumisel kõige ja kõigi tegevust mustata. Käsk mängida selle muusikat, kes maksab, on lõpuks läbinähtav ja teid ei võeta enam tõsiselt.
Aga kõigile neile, kes uut trammi liinile ootavad, luban, et veebruari keskel alustavad Moonika ja ka teine selleks hetkeks kohale jõudnud tramm, tööd.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.