Kes tellib Delfis muusika?
5. jaanuaril üllitas üha
kollasemaks tõmbuv netisein Delfi anonüümse loo „Tramm number 3 tuleb liinile
veebruari keskel“. Artikkel tsiteerib Tallinna Linnatranspordi ASi avalike
suhete nõuniku Sirje Rohti selgitusi, miks uus tramm peab enne reisijateveo
alustamist katsetused läbima ning kui kaua see aega võtab. „Kuna uue trammi
katsetused otsustati läbi viia Pärnu maantee lõigul Vineeri peatusest Tondini,
ei ole võimalik lubada sinna samal ajal liiklema sõitjatega liinitramme.
Tegemist on peamiselt trammi tüübikatsetustega, mis kujutavad endast erinevaid
pidurdamise stsenaariume, kiirendusi ja elektromagnetilise ühilduvuse
kontrollimist," selgitas meie pressiesindaja. Lisades, et trammil tuleb
läbi teha katseperiood, mis peaks arvestuste järgi lõppema veebruari esimeses
pooles või kõige hiljemalt veebruari keskpaigas, ning et seejärel läheb tramm
liinile juba koos sõitjatega.
Lihtne, selge ja arusaadav, aga
mitte Delfi vandenõuskeeme kahtlustava seltskonna jaoks. Et ikkagi jätkata vana
head negatiivset joont Tallinnas toimuva suhtes ning panna kogu trammirenessans
kahtluse alla, lõppeb artikkel kummalise üleskutsega: Hea lugeja, kui sul
on infot, millistel põhjustel Tallinn tegelikult trammiliiklust korda ei saa ja
miks ei suudeta paralleelselt katsetada uusi ning hoida käigus vanu tramme,
kirjutage aadressil vihje@delfi.ee. Anonüümsus on garanteeritud.
Kulla ajakirjanikud, mul on teist
tõepoolest kahju. Sel ajal, kui mina veel ajakirjanikuametit pidasin, käis
sellega kaasas eetikanormide järgimine ja faktidega arvestamine. Nüüd pole
ausus enam moes. Ilma igasuguse südametunnistuse piinata lauldakse just seda
meloodiat, mille omanik ette kirjutab. Võib muidugi aru saada, et leivaisale,
kes väiksemagi allumatuse eest võib ust näidata, ei soovita vastanduda, ent
mingi eetikalävi peaks ju ikkagi eksisteerima. Või ongi Eesti Vabariigi
neljanda võimu arvates kõik müügiks? Aga hästi, eks igaüks püüa just nii
hakkama saada, kuidas südametunnistus lubab ja küllap on ajakirjanduseetika üle
arutlemine vähemalt Delfi kaastööliste jaoks täiesti tarbetu teema.
Kasutan siis ära võimaluse
vastata artikli lõpus esitatud üleskutsele. Aga palun garanteerida mulle
täielik anonüümsus, sest tegemist on täiesti konfidentsiaalse, salastatud ja
ainult asutusesiseseks kasutamiseks mõeldud infoga, mis on minu käskkirjaga 75.
aastaks riigisaladusega kaetud. Niisiis, uue trammi liinile jõudmine veebruari
keskpaigas ongi seotud trammi katsetustega, nagu meie pressiesindaja väitis.
Trammiga pole niisama lihtne, kui poest ostetud autoga, et istud rooli ja
vajutad gaasi. Trammi kõik süsteemid vajavad töös katsetamist, alles siis võib
sellega hakata regulaarset liinivedu teostama. Põhjus miks ei saa katsetusi
teostada samal ajal vanade trammide liinil viibimisega on aga proosaline,
vanade trammide sõitmisel tekkivad elektrikõikumised raskendavad oluliselt uue
trammi elektrisüsteemide töö jälgimist tundlike diagnostikasüsteemide abil. Trammi
katseteekonna pikkus on 1000 kilomeetrit ja see tuleb läbida. Niisugune on valmistajatehase
nõudmine ja siin pole meil midagi vastu kobiseda. Nii ongi. Ei mingit vandenõud,
salaplaani, nurjatut eesmärki. Lihtsalt töö inimeste ohutuse tagamiseks.
Kui nüüd Delfi sensatsioonikütid
tunnevad end huvitavast teemast ilmajäetuina, siis püüan neid lohutada. Vaadake
eelarvamustevaba pilguga ringi. Otsige teemasid, kus tõesti probleem peidus ja
püüdke neid analüüsida. Kui soovite, tulge ja tutvuge lähemalt ka trammi
katsetustega, aga jätke naeruväärsed ponnistused igal võimalusel ja ka selle
puudumisel kõige ja kõigi tegevust mustata. Käsk mängida selle muusikat, kes
maksab, on lõpuks läbinähtav ja teid ei võeta enam tõsiselt.
Aga kõigile neile, kes uut trammi
liinile ootavad, luban, et veebruari keskel alustavad Moonika ja ka teine
selleks hetkeks kohale jõudnud tramm, tööd.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.