Lootusrikkalt uude aastasse!
Rahulik jõuluaeg, enne
aastavahetuse pidu ja pillerkaari, on hea võimalus mööduvale aastale tagasi
vaadata ning kordasaadetule hinnang anda. Teen seda minagi ja paraku uhkustundega
südames, sest 2014 kujunes tõeliselt edukaks. Nii palju pole Tallinnas
ühistranspordi arendamiseks tükil ajal tehtud.
Meenutan siinkohal kõigepealt
ettevalmistusi trammiliikluse uuestisünniks. Trammitee remondi algus oli
keeruline. Tuli õppida, kuidas ehitajaga parem koostöö saavutada, pidi käima
kohapeal nii rööpaid tootvas Austria tehases kui tramme meisterdavate
hispaanlaste juures, ikka selleks, et silmast silma rääkides leida ühine
sünergia, mille mõjul hilisemas meilivahetuses või telefonivestlustes midagi
olulist vastastikku mõistmata ei jääks. Samas oli olukord kodus ärev.
Meediaväljaanded kruttisid üles tavapärast hüsteeriat, väites, et suvi kujuneb
trammitee remondi tõttu tallinlastele tõeliseks põrguks. Kahtluse alla pandi ka
Pärnu maantee uue liiklusskeemi pädevus ning CAF trammide töökindlus. Ühesõnaga
käituti eesti pressile omase mudeli kohaselt, otsides linna tegemistes eelkõige
halba ning jättes sellega seonduva hea rahumeeles märkamata.
Tänaseks on olukord õnneks
muutunud. Tänu pidevale ja avatud suhtlemisele ajakirjanikega suhtutakse trammirenessansi
nüüd sootuks heatahtlikumalt ning uue CAF trammi teekonda Zaragozast Tallinna
valgustati juba heale ajakirjandustavale toetudes erapooletult ja
objektiivselt. Aga äkki on Eestis alanud üleüldine sõbraliku suhtlemise ajastu,
kus nii press kui poliitikud loobuvad tasapisi poriloopimisest ning kiuslik
mustamine jääb vaid üksikute reliktide pärusmaaks. Oh, kui see vaid tõsi oleks!
Ent räägime edasi lõppeva aasta
edusammudest. Teise olulise positiivse nihkena toimus muutus suhtumises tasuta
ühistransporti, mille ründamisel varem lausa puusalt tulistati. Enam ei julge
keegi tasuta ühistransporti naeruvääristada. Tallinna eeskuju on leidnud
järgimist paljudes riikides ja eestlasele on ju omane uskuda, et kõik, mida
välismaal tehakse on in. Nii on rajatagused matkijad aidanud tasuta
ühistranspordi mõiste „Tallinna Linnavalitsuse populistlik propagandaüritus“
alt tõsta lahtrisse „uus innovatiivne urbanistlik lahendus“. Praegu pole enam
ühtegi analüüsivõimelist poliitikut, kes tasuta transpordi ideed ummisjalu
ründama tormaks. Mitmed Eesti omavalitsused on ettevõtmisest tõsiselt
huvitatud, ent kahjuks ei võimalda riigipoolne näljapajukil pidamine väikesi
omavalitsusi algatusega kaasa tulla. Olukord võiks muutuda peale 1.märtsi
valimisi, kui stagnantliberaalide asemel võtaksid valitsuses ohjad arengusse
panustavad jõud, kes riigireformi läbiviimise käigus vabastavad ülepaisutatud
valitsusaparaadi poolt raisatud vahendid inimeste heaolu tõstmiseks, sealhulgas
ka üleriigilise tasuta ühistranspordi käivitamiseks, milleks on tarvis vaid 13
miljonit eurot lisaraha.
Peagi oma õigustesse astuv 2015.
aasta tuleb linnatranspordis kindlasti lihtsam. Jätkates trammiteede
renoveerimise järgmist etappi, mille lõppeesmärgiks on kaasata rööbastranspordi
ühendusse ka lennujaam, omame juba piisavalt väärtuslikke kogemusi. Samas
hakkab tehtud töö üha nähtavamaks muutuma. Aasta lõpuks sõidab linnas juba 16
uut CAF Urbost ning usun, et nende trammide mugavus ei jää märkamata ka kõige
sügavamate eelarvamuste kütkeis vaevlevaile oponentidele. Lõpuks tuleb leppida
tõega, et Tallinn suudab pakkuda kvaliteetset ühistransporti ning veelgi enam,
viia selle euronormidega vastavusse. Ei maksa ju unustada sedagi, et pool meie
bussipargist vastab euro5 saastenormidele, novembrist alates sõidavad aga
Tallinnas euro6 normidele vastavad MAN linnabussid. Ka tuleval aastal jätkame
vanade busside väljavahetamist uute sõidukite vastu. Meie parki ilmuvad ka
esimesed hübriidbussid, mis kujutavad endast täiesti uut sõna linnatranspordis.
Eelnevast tulenevalt on kuidagi kummaline ja solvav lugeda internetist
kommentaare, kus tänapäeva transpordiga absoluutselt mitte kursis olevad ja
vanu Ikarus sõidukeid nostalgitsevad veidrikud ahastavad, et trollide asemele
tahetakse tuua tossavad diiselbussid. Tahaks neilt vanameelsetelt hädaldajatelt
küsida, kus nad Tallinnas viimastel aastatel mõnd tossavat bussivarakki on
näinud? Kindlasti jääksid torisejad vastuse võlgu. Jah, tuleval aastal, kui
algab Haabersti ristmiku renoveerimine mitmetasandiliseks pidevläbilaskega
liiklussõlmeks ning trolliliinid töötsoonis demonteeritakse, toome selleks, et
säilitada ühistransport eelnenud mahus, liinile hübriidbussid. Hakata siin
ajama mingit jama keskkonnasõbraliku trolliliikluse ahistamisest on piinlikult
võhiklik.
Nii nagu loo alguses mõtisklesin,
hakkab ehk virisemine ja pahatahtlik parastamine uuel aastal asjaliku
diskussiooni ja ühise eesmärgi nimel pingutamise ees taanduma. Minu eesmärgiks
on parandada igati ühistranspordi kvaliteeti. Seda tööd teen koos Linnatranspordi
ASi kogenud kolleegidega. Ühistranspordiga on nagu linnagagi – see ei saa
kunagi valmis, ent paremaks muutub meie pakutud teenus pidevalt.
Head vana aasta lõppu ja
rahumeelset uut aastat!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.