neljapäev, 25. detsember 2014

Lootusrikkalt uude aastasse!
 

Rahulik jõuluaeg, enne aastavahetuse pidu ja pillerkaari, on hea võimalus mööduvale aastale tagasi vaadata ning kordasaadetule hinnang anda. Teen seda minagi ja paraku uhkustundega südames, sest 2014 kujunes tõeliselt edukaks. Nii palju pole Tallinnas ühistranspordi arendamiseks tükil ajal tehtud.
Meenutan siinkohal kõigepealt ettevalmistusi trammiliikluse uuestisünniks. Trammitee remondi algus oli keeruline. Tuli õppida, kuidas ehitajaga parem koostöö saavutada, pidi käima kohapeal nii rööpaid tootvas Austria tehases kui tramme meisterdavate hispaanlaste juures, ikka selleks, et silmast silma rääkides leida ühine sünergia, mille mõjul hilisemas meilivahetuses või telefonivestlustes midagi olulist vastastikku mõistmata ei jääks. Samas oli olukord kodus ärev. Meediaväljaanded kruttisid üles tavapärast hüsteeriat, väites, et suvi kujuneb trammitee remondi tõttu tallinlastele tõeliseks põrguks. Kahtluse alla pandi ka Pärnu maantee uue liiklusskeemi pädevus ning CAF trammide töökindlus. Ühesõnaga käituti eesti pressile omase mudeli kohaselt, otsides linna tegemistes eelkõige halba ning jättes sellega seonduva hea rahumeeles märkamata.
Tänaseks on olukord õnneks muutunud. Tänu pidevale ja avatud suhtlemisele ajakirjanikega suhtutakse trammirenessansi nüüd sootuks heatahtlikumalt ning uue CAF trammi teekonda Zaragozast Tallinna valgustati juba heale ajakirjandustavale toetudes erapooletult ja objektiivselt. Aga äkki on Eestis alanud üleüldine sõbraliku suhtlemise ajastu, kus nii press kui poliitikud loobuvad tasapisi poriloopimisest ning kiuslik mustamine jääb vaid üksikute reliktide pärusmaaks. Oh, kui see vaid tõsi oleks!
Ent räägime edasi lõppeva aasta edusammudest. Teise olulise positiivse nihkena toimus muutus suhtumises tasuta ühistransporti, mille ründamisel varem lausa puusalt tulistati. Enam ei julge keegi tasuta ühistransporti naeruvääristada. Tallinna eeskuju on leidnud järgimist paljudes riikides ja eestlasele on ju omane uskuda, et kõik, mida välismaal tehakse on in. Nii on rajatagused matkijad aidanud tasuta ühistranspordi mõiste „Tallinna Linnavalitsuse populistlik propagandaüritus“ alt tõsta lahtrisse „uus innovatiivne urbanistlik lahendus“. Praegu pole enam ühtegi analüüsivõimelist poliitikut, kes tasuta transpordi ideed ummisjalu ründama tormaks. Mitmed Eesti omavalitsused on ettevõtmisest tõsiselt huvitatud, ent kahjuks ei võimalda riigipoolne näljapajukil pidamine väikesi omavalitsusi algatusega kaasa tulla. Olukord võiks muutuda peale 1.märtsi valimisi, kui stagnantliberaalide asemel võtaksid valitsuses ohjad arengusse panustavad jõud, kes riigireformi läbiviimise käigus vabastavad ülepaisutatud valitsusaparaadi poolt raisatud vahendid inimeste heaolu tõstmiseks, sealhulgas ka üleriigilise tasuta ühistranspordi käivitamiseks, milleks on tarvis vaid 13 miljonit eurot lisaraha.
Peagi oma õigustesse astuv 2015. aasta tuleb linnatranspordis kindlasti lihtsam. Jätkates trammiteede renoveerimise järgmist etappi, mille lõppeesmärgiks on kaasata rööbastranspordi ühendusse ka lennujaam, omame juba piisavalt väärtuslikke kogemusi. Samas hakkab tehtud töö üha nähtavamaks muutuma. Aasta lõpuks sõidab linnas juba 16 uut CAF Urbost ning usun, et nende trammide mugavus ei jää märkamata ka kõige sügavamate eelarvamuste kütkeis vaevlevaile oponentidele. Lõpuks tuleb leppida tõega, et Tallinn suudab pakkuda kvaliteetset ühistransporti ning veelgi enam, viia selle euronormidega vastavusse. Ei maksa ju unustada sedagi, et pool meie bussipargist vastab euro5 saastenormidele, novembrist alates sõidavad aga Tallinnas euro6 normidele vastavad MAN linnabussid. Ka tuleval aastal jätkame vanade busside väljavahetamist uute sõidukite vastu. Meie parki ilmuvad ka esimesed hübriidbussid, mis kujutavad endast täiesti uut sõna linnatranspordis. Eelnevast tulenevalt on kuidagi kummaline ja solvav lugeda internetist kommentaare, kus tänapäeva transpordiga absoluutselt mitte kursis olevad ja vanu Ikarus sõidukeid nostalgitsevad veidrikud ahastavad, et trollide asemele tahetakse tuua tossavad diiselbussid. Tahaks neilt vanameelsetelt hädaldajatelt küsida, kus nad Tallinnas viimastel aastatel mõnd tossavat bussivarakki on näinud? Kindlasti jääksid torisejad vastuse võlgu. Jah, tuleval aastal, kui algab Haabersti ristmiku renoveerimine mitmetasandiliseks pidevläbilaskega liiklussõlmeks ning trolliliinid töötsoonis demonteeritakse, toome selleks, et säilitada ühistransport eelnenud mahus, liinile hübriidbussid. Hakata siin ajama mingit jama keskkonnasõbraliku trolliliikluse ahistamisest on piinlikult võhiklik.
Nii nagu loo alguses mõtisklesin, hakkab ehk virisemine ja pahatahtlik parastamine uuel aastal asjaliku diskussiooni ja ühise eesmärgi nimel pingutamise ees taanduma. Minu eesmärgiks on parandada igati ühistranspordi kvaliteeti. Seda tööd teen koos Linnatranspordi ASi kogenud kolleegidega. Ühistranspordiga on nagu linnagagi – see ei saa kunagi valmis, ent paremaks muutub meie pakutud teenus pidevalt.
Head vana aasta lõppu ja rahumeelset uut aastat!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.