Tasuta ühistransport
– kasulik linnale, soodus sõitjale
Mõned asjad muutuvad kiiresti
niivõrd enesestmõistetavaks, et ei oskagi enam teisiti ette kujutada.
Tallinlaste jaoks on selleks privileeg kasutada tasuta ühistransporti. Enam ei
soovi keegi tagasi aega, kus iga sõidu eest tuli käia välja 1,6 eurot.
Püsisõitjatele on praegune süsteem tõsine kokkuhoiuvõimalus, neid, kes varem
oma jalga kunagi bussi või tammi ei tõstnud, peibutab tasuta hüvest
osasaamisvõimalus samuti auto koju jätma ja vajalikud sõidud ühistranspordiga
tegema. Võidavad inimesed, võidab linn.
Milles seisneb linna kasu?
Esmapilgul võib tunduda, nagu seda
polekski, ent mõelgem veidi. Ka tasuta transpordile eelnenud perioodil
moodustas valdava osa transpordikuludest ikkagi linna makstav dotatsioon.
Vastasel korral oleks piletihind küündinud kusagile 7-8 euro kanti. On
arusaadav, et ilma dotatsioonita oleks bussisõit Tallinnas olnud jõukohane vaid
rikkamatele elanikele. Piletitulu moodustas kokku ca 20 miljonit eurot, millise
kulu kannab nüüd linn. Samas on tasuta transport vähenenud oluliselt autode
kasutamist ning seda eriti kesklinnas. Kahjuks pole seni peetud eraldi
arvestust, kuipalju tasuta transpordi abil on hoitud kokku tänavate jooksva- ja
kapitaalremondi vajadust, ent võib kindlalt väita, et kokkuhoitud summa on
märkimisväärne, kattes nähtavasti suures piires tasuta sõiduga tekkinud
lisakulu. Loodan, et keegi vaevub edaspidi ka vastavad arvutused tegema. Veelgi
suurem, kui teede remondi arvelt võidetav tulu, on positiivne mõju, mida tasuta
transport tänu väiksemale liiklusintensiivsusele linlaste tervisele avaldab.
Pole ju saladuseks, et olulise osa linna õhusaastest annavad autod. Siin ei saa
rääkida mitte üksnes heitgaasidest, vaid äärmiselt ohtlikud on ka
mikroosakesed, mis lendavad autosõidul õhku nii rehvidest, kui teekattest.
Eriti kurjad saastajad on naelrehvid. Õhku lenduvad mikroosakesed põhjustavad
hingamisteede- ja kopsuhaigusi ning röövivad haiguspäevadest tulenevate
kahjudega aastas miljoneid eurosid. Mida enam õnnestub meil veenda sõitjaid
ühistransporti kasutama, seda väiksem on haigusrisk linlastele ning madalam
majandusele tekitatud kahju. Tasuta ühistransport pole Tallinna Linnavalitsuse
populistlik trikk, nagu mõned analüüsivõimetud poliitikud on väitnud, vaid
hästi läbimõeldud ja praktiline meede vahendite kokkuhoiuks riigi äri-,
tööstus- ja kultuurikeskuses, kus elab enam kui kolmandik eesti rahvastikust.
Eesti praktika ongi kahjuks selline, et sageli suudavad kohalikud omavalitsused
mõelda riigimehelikumalt, kui keskvõim, astudes samme, mis soodustavad
oluliselt kogu Eesti arengut.
Parastajad on vaikinud.
Kui mäletate, siis veel mõni aeg
tagasi võis iga päev kuulda meediast ilkuvaid sõnavõtte Tallinna tasuta
ühistranspordi aadressil. Tänaseks on parastajad vaikinud, sest pole võimalik
jätta märkamata ühistranspordi edusamme. Olen viimasel ajal vestelnud nii mõnegi
inimesega, kes on pihtinud, et andis Tallinna Linnavalitsuse korraldatud
rahvaküsitlusel oma hääle tasuta ühistranspordi vastu. „Pidasin tasuta
ühistransporti ummikteeks, kuid nüüd mõistan, et eksisin,“ on nad tunnistanud.
Tasuta transpordi vastastel oli
kaks põhiväidet: Esiteks see, et piletitulu ärajäämise korral ei suudeta
soetada uut veeremit ning teiseks, et tasuta teenus meelitab sõidukitesse
hordide kaupa asotsiaale.
Esimese väite ümberlükkamine ei
tekita mingit raskust. On tõsiasi, et veel kunagi varem pole Tallinnas
muretsetud sellisel hulgal uusi busse, nagu viimastel aastatel. Pool meie pargi
400 bussist vastab Euro5 normidele. Tasuta transporti pakkuvas Tallinnas on Baltimaade
pealinnadest kõige uuem bussikoosseis. Mõni nädal tagasi saabus meile
järjekordne partii MAN linnaliinibusse. Sündmuse tegi erakordseks tõik, et need
olid esimesed Euro6 saastenormide põlvkonda kuuluvad linnabussid Eestis. Just
tasuta ühistranspordi tingimustes viisime läbi Tallinna trammirenessansi, mida
linlased on pikisilmi oodanud. Renoveeritud rööbasteedel hakkab sõitma 20 XXI
sajandi CAF Urbos trammi. Mida siis veel tahta?
Teise väite ümberlükkamine vajab
veidi teemasse süüvimist. Kes on need asotsiaalid, kelle ilmumist bussidesse-trammidesse
nii väga kardeti? Need on meie kaaskodanikud, kes mingitel põhjustel pole suutnud
eluga hakkama saada ning on olematu riikliku sotsiaalsüsteemi ning tööpuuduse
olukorras kaotanud koha ühiskonnas. Kas me peaksime neid kartma? Arvan, et neid
tuleks pigem häbeneda, sest tegemist on samuti meie inimestega ja meid on siin
riigis vaid 1,3 miljonit. Pigem peame küsima, mida teeme selleks, et asotsiaale
oleks vähem?
Uued bussid muudavad sõitjad hoolivamaks.
Õnneks on Tallinna toetusmeetmed
asotsiaalide arvu tublisti vähendanud ja tasuta transpordis pole nad muutunud
probleemiks. Aga on veel üks põhjus, miks bussikeskkond tundub
sõitjatesõbralikum – uut ja puhast bussi ei tõuse ka vandaalide käsi niisama
lihtsalt rikkuma. Oleme kogenud, et uutes bussides on võrreldes vanema
veeremiga oluliselt vähem korra ja puhtuse probleeme. Loodame, et see käitumismall
kandub üle ka CAF trammidele, millest esimene peaks Vana-Lõuna depoosse jõudma
juba lähipäevil.
Tasuta ühistransport kogub
poolehoidjaid üle maailma. Välja on käidud mõte rakendada tasuta transport ka
kõigil Eesti maakonnaliinidel. Selleks kuluks vaid ca 13 miljonit eurot, mis regionaalse
meetmena end igati õigustaks. Siis ei pea Viljandi linnapea enam telekaamerate
ees kurtma, et lubaks hea meelega Viljandi koolilapsed tasuta bussiga sõitma,
aga raha napib. Eesti inimesed väärivad pideva õhukese riigiga ähvardamise
asemel seda, et riigi poolt maksudena kogutud raha ei kaoks vastastikku
ülesandeid dubleerivate ministeeriumite tegevuskuludeks ning väsimatult
enestele tööd väljamõtlevate maavalitsuste ja üha uhkematesse hoonetesse
kolivate ametite ülalpidamiseks. Aga see on juba hoopis teine lugu.
Tallinna Linnatranspordi AS on
osaline urbanistikavallas aset leidvates positiivsetes protsessides ning seda
liini tahame hoida ka peagi saabuval 2015. aastal.
Soovin kõigile jõulurahu ja
meeldivaid sõite meie busside, trammide ja trollidega! Rahu ja õnne ka TLT
tublidele töötajatele!
http://eestimaablogi2.blogspot.com/2015/01/kas-tasuta-uhistransport-on-tulevik.html
VastaKustutahttp://eestimaablogi2.blogspot.com/2015/01/kas-tasuta-uhistransport-on-tulevik.html
VastaKustuta