Kopli trammiliini
tulevik
Põhiosa
selleks aastaks kavandatud töödest 3. ja 4. liini trammitee ümberehitusel on
teostatud ning 20. novembril avati taas liiklus 4. trammiliinil. Mõne nädala
pärast saabuvad katsesõitudele ka uued CAF Urbos trammid ning tuleva aasta esimestel
kuudel saab nende tehniliselt ja mugavusklassilt maailma paremikku kuuluvate
XXI sajandi trammidega juba igapäevasõite sooritada. Tallinna rööbastransport
on tegemas läbi tõelist uuestisündi.
Muidugi võivad 1. ja 2.
trammiliini kasutajad õigusega küsida, millal saabub trammirenessans Koplisse. Ajakirjanduses
on levitatud pahatahtlikke kuuldusi, nagu poleks Põhja-Tallinna suund
Linnatranspordi Aktsiaseltsi jaoks prioriteetne ja siinset trammiliiklust pole
veel niipea kavas tänapäevasele tasemele viia. Nagu paljude Tallinna väärt
ettevõtmiste puhul proovitakse ka siin linnavalitsuse tegevust kõverpeeglis
näidata ning tekitada muljet, otsekui suhtutaks Põhja-Tallinna elanikesse mitte
sellise tähelepanuga, nagu Kesklinna ja Kadrioru asukatesse. Tegemist on üksnes
poliitilise vastandamise katsega, mis ei sisalda aga kübetki tõtt. Juba siis,
kui 3. ja 4. liini rekonstrueerimine ja uue veeremiga varustamine oli alles
esimeste arutluste objektiks, võeti vastu otsus, et uuenduskuuri teeb läbi kogu
pealinna rööbastransport. Me mõistsime selgelt, et pole võimalik tekitada
jätkusuutmatut olukorda, kus pool trammiliinidest töötaks XXI sajandi
tehnoloogilistel lahendustel, teine pool aga logitaks edasi läinud sajandi
keskpaiga väsinud trammidega. Tallinna trammiliikluse viimine kaasaega on
kompleksne projekt, mis hõlmab kogu rööbasteed ning veeremit, mis tuleb läbi
viia kindlas järjestuses. Muudatuste mastaapsuse tõttu võtab projekti
teostamine mitmeid aastaid, kuid toimub pideva protsessina. Usun, et juba
käesoleva kümnendi teisel poolel teostuvad vajalikud rekonstrueerimistööd ka 1.
ja 2. liinil.
3. ja 4. trammiliini ehituse
lõpetame täies mahus 2015. aastal. Seejärel viime rööpad lennujaamani.
Kaalumisel on ka Kesklinna sadama kaasamine ühisesse rööbastranspordisüsteemi,
kuid siin on veel rida küsitavusi, mis tuleb selgeks vaielda. Paralleelselt
nende töödega algavad ettevalmistused Kopli tammiliini moderniseerimiseks. Meil
pole kavas teha siin mingeid hinnaalandusi. Kopli liinid uuendatakse samu
nõudlikke standardeid jälgides, nagu seda tehti Pärnu maanteel. Ettevalmistused
selleks toimuvad suurima põhjalikkusega, et saavutada põhjatallinlaste
vajadustele vastav tulemus. Muidugi ei toimu kõik üleöö. Tuleb leida parim
logistiline lahendus, teostada eelnevad uuringud, võimaldamaks kiiret ja
vigadeta projekteerimist, ning mis peamine, tagada optimaalseim
rahastusvariant. Võin kinnitada, et kõik see toimub lähiaastatel, mitte kusagil
kauges tulevikus. Meie eesmärk on viia Tallinna rööbastransport Euroopa
tasemele ühtse tervikuna ning alles siis, kui Kopli poolsaare tipust
Lennujaamani ja Kadrioruni saab reisida mugavas, müravabas trammisalongis,
loeme oma ülesande täidetuks.
Uute trammide suurimaks eeliseks
on müra ja vibratsiooni puudumine, mis peaks tulevikus tooma olulist leevendust
rööbastee naabruses asuvate majade elanikele. Moodsad tehnoloogilised
lahendused võimaldavad kuni 70 tonni kaaluvatel trammidel liikuda praktiliselt
hääletult. Veeremi kulgemise muudab sujuvaks kindel betoonalus ning
vibratsiooni ja uitvoole summutava isolatsioonimaterjaliga ümbritsetud rööpad.
Ühtne trammiliinide võrgustik
jääb ka tulevikus Tallinna ühistranspordisüsteemi südameks, mille ülesandeks on
teenindada linna kõige sõitjaterohkemaid logistilisi telgi. Kuigi linn areneb
ning lisandub uusi tõmbekeskusi, säilitavad trammiliinid oma olulisuse, olles
jätkuvalt populaarseim ja sõitjate arvates mugavaim transpordiliik.
Arvestades bussides kasutatavate
uute Euro5 ja Euro6 normatiividele vastavate mootorite keskkonnasõbralikkuse
ning võimaliku hübriidbusside kasutuselevõtuga, pole keskkonnahoid uute trammiliinide
loomise põhjenduseks enam kuigi tõsine argument. Aga olemasolevad trammiliinid
on meie linnaliikluse süda ja tuum, mida tuleb hoida ja arendada. Sellega me
praegu tegelemegi, pidades silmas perspektiivi, et meie tööst sünniks kasu
aastakümneteks.
Miks pole võimalik osta uued trammid Kopli liinidesse Valgevenest? Kas Hispaaniast on ikka odavam?
VastaKustutaTrammide soetamiseks korraldati rahvusvaheline hange, mille võitis parimat hinna ja kvaliteedisuhet pakkuv ettevõte.
Kustuta