teisipäev, 25. november 2014

Kopli trammiliini tulevik
 
 Põhiosa selleks aastaks kavandatud töödest 3. ja 4. liini trammitee ümberehitusel on teostatud ning 20. novembril avati taas liiklus 4. trammiliinil. Mõne nädala pärast saabuvad katsesõitudele ka uued CAF Urbos trammid ning tuleva aasta esimestel kuudel saab nende tehniliselt ja mugavusklassilt maailma paremikku kuuluvate XXI sajandi trammidega juba igapäevasõite sooritada. Tallinna rööbastransport on tegemas läbi tõelist uuestisündi.
Muidugi võivad 1. ja 2. trammiliini kasutajad õigusega küsida, millal saabub trammirenessans Koplisse. Ajakirjanduses on levitatud pahatahtlikke kuuldusi, nagu poleks Põhja-Tallinna suund Linnatranspordi Aktsiaseltsi jaoks prioriteetne ja siinset trammiliiklust pole veel niipea kavas tänapäevasele tasemele viia. Nagu paljude Tallinna väärt ettevõtmiste puhul proovitakse ka siin linnavalitsuse tegevust kõverpeeglis näidata ning tekitada muljet, otsekui suhtutaks Põhja-Tallinna elanikesse mitte sellise tähelepanuga, nagu Kesklinna ja Kadrioru asukatesse. Tegemist on üksnes poliitilise vastandamise katsega, mis ei sisalda aga kübetki tõtt. Juba siis, kui 3. ja 4. liini rekonstrueerimine ja uue veeremiga varustamine oli alles esimeste arutluste objektiks, võeti vastu otsus, et uuenduskuuri teeb läbi kogu pealinna rööbastransport. Me mõistsime selgelt, et pole võimalik tekitada jätkusuutmatut olukorda, kus pool trammiliinidest töötaks XXI sajandi tehnoloogilistel lahendustel, teine pool aga logitaks edasi läinud sajandi keskpaiga väsinud trammidega. Tallinna trammiliikluse viimine kaasaega on kompleksne projekt, mis hõlmab kogu rööbasteed ning veeremit, mis tuleb läbi viia kindlas järjestuses. Muudatuste mastaapsuse tõttu võtab projekti teostamine mitmeid aastaid, kuid toimub pideva protsessina. Usun, et juba käesoleva kümnendi teisel poolel teostuvad vajalikud rekonstrueerimistööd ka 1. ja 2. liinil.
3. ja 4. trammiliini ehituse lõpetame täies mahus 2015. aastal. Seejärel viime rööpad lennujaamani. Kaalumisel on ka Kesklinna sadama kaasamine ühisesse rööbastranspordisüsteemi, kuid siin on veel rida küsitavusi, mis tuleb selgeks vaielda. Paralleelselt nende töödega algavad ettevalmistused Kopli tammiliini moderniseerimiseks. Meil pole kavas teha siin mingeid hinnaalandusi. Kopli liinid uuendatakse samu nõudlikke standardeid jälgides, nagu seda tehti Pärnu maanteel. Ettevalmistused selleks toimuvad suurima põhjalikkusega, et saavutada põhjatallinlaste vajadustele vastav tulemus. Muidugi ei toimu kõik üleöö. Tuleb leida parim logistiline lahendus, teostada eelnevad uuringud, võimaldamaks kiiret ja vigadeta projekteerimist, ning mis peamine, tagada optimaalseim rahastusvariant. Võin kinnitada, et kõik see toimub lähiaastatel, mitte kusagil kauges tulevikus. Meie eesmärk on viia Tallinna rööbastransport Euroopa tasemele ühtse tervikuna ning alles siis, kui Kopli poolsaare tipust Lennujaamani ja Kadrioruni saab reisida mugavas, müravabas trammisalongis, loeme oma ülesande täidetuks.
Uute trammide suurimaks eeliseks on müra ja vibratsiooni puudumine, mis peaks tulevikus tooma olulist leevendust rööbastee naabruses asuvate majade elanikele. Moodsad tehnoloogilised lahendused võimaldavad kuni 70 tonni kaaluvatel trammidel liikuda praktiliselt hääletult. Veeremi kulgemise muudab sujuvaks kindel betoonalus ning vibratsiooni ja uitvoole summutava isolatsioonimaterjaliga ümbritsetud rööpad.
Ühtne trammiliinide võrgustik jääb ka tulevikus Tallinna ühistranspordisüsteemi südameks, mille ülesandeks on teenindada linna kõige sõitjaterohkemaid logistilisi telgi. Kuigi linn areneb ning lisandub uusi tõmbekeskusi, säilitavad trammiliinid oma olulisuse, olles jätkuvalt populaarseim ja sõitjate arvates mugavaim transpordiliik.
Arvestades bussides kasutatavate uute Euro5 ja Euro6 normatiividele vastavate mootorite keskkonnasõbralikkuse ning võimaliku hübriidbusside kasutuselevõtuga, pole keskkonnahoid uute trammiliinide loomise põhjenduseks enam kuigi tõsine argument. Aga olemasolevad trammiliinid on meie linnaliikluse süda ja tuum, mida tuleb hoida ja arendada. Sellega me praegu tegelemegi, pidades silmas perspektiivi, et meie tööst sünniks kasu aastakümneteks.
 
 

2 kommentaari:

  1. Miks pole võimalik osta uued trammid Kopli liinidesse Valgevenest? Kas Hispaaniast on ikka odavam?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Trammide soetamiseks korraldati rahvusvaheline hange, mille võitis parimat hinna ja kvaliteedisuhet pakkuv ettevõte.

      Kustuta

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.