Trammitee
avamine
3. novembri keskpäeval mürtsus
Pärnu maanteel puhkpillimuusika, tähistamaks Tallinna trammirenessansi ühe
olulisema etapi, rööbastee Vabaduse väljak-Tondi, rekonstrueerimise lõppu.
Nagu nentis avamisel linnapea
Edgar Savisaar, pole trammiliikluse arendamiseks nii suuri investeeringuid,
nagu käesoleval aastal, varem tehtud. Linnapea kiitis omavalitsuse ja riigi
koostööd, mille tulemusel tohutu mahuga ning tehniliselt keerukad
ümberehitustööd ilma oluliste tõrgeteta sujusid.
Projekti teostumisse andsid oma
panuse sajad inimesed, alustades töömeestega ehitustandril ja lõpetades Austria
saadikuga. Lisaks ehitusmaterjalidele kulus kavandatu elluviimisele ka tohutul
hulgal närvirakke, ent küllap käib see iga tõsise projekti juurde, sest alati tekib
ettenägematuid olukordi, hetki, kui töödegraafik võib prognoosimatu viperuse
või ootamatu takistuse tõttu vastu taevast lennata. Aga kõigest saab hea tahtmise
korral üle ja siinkohal tahaksin õlale patsutada headele kodumaistele
koostööpartneritele ning hankijatele raja tagant, kellega leidsime alati ühise
keele. Südamest tahan tänada kolleege Tallinna Linnatranspordi ASist, kes
hingega asja juures olles, rakendasid suurprojekti heaks oma oskused, tahte ja
parimad iseloomuomadused. Uue epohhi alustamiseks trammiliikluses panustas oluliselt
Tallinna Linnavalitsus, ühes kõigi oma ametite, eriti Linnaplaneerimise Ameti,
Transpordiameti ja Kommunaalametiga. Hea koostöö oli meil Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumi, Keskkonnaministeeriumi, Keskkonnainvesteeringute
Keskuse, Merko Ehitus Eesti ASi, KMG Inseneriehituse OÜ, Ratatek OY, Vealeidja
OÜ, Austria ja Hispaania suursaatkondadega.
Nüüd on trammitee kuni Lõuna
ringini ja peaaegu ka Tondini valmis ja mõne kuu pärast, peale vajalikke
katsetusi, saame trammliikluse 4. ja veidi hiljem ka 3. liinil kasutusele võtta.
Nagu nõuavad rööbastranspordile kehtestatud karmid reeglid, tuleb uutel
trammidel esmalt läbida sadu kilomeetreid testsõite, alles seejärel tohib
peatustes uksed avada ning sõitjad vagunisse lasta. Aga
see on võrreldes seni tehtud tohutu tööga juba väike mure ning juba tuleva
aasta veebruarist saavad tallinlased sõita uue CAF Urbos trammiga.
Rekonstrueerimise käigus
uuendasime rööbastee, vahetasime välja kontaktvõrgu, tänapäevastasime alajaamad
ning taristule jäävad kommunikatsioonid. Boonusena suviste ebameeldivuste eest
saavad autojuhid nüüd kasutada värske asfaldi saanud sõiduteed, jalakäijad aga
astuda mööda siledat trotuaari. Pärnu maantee sai ka uue valgustuse ja
päevinäinud viaduktki tegi läbi põhjaliku noorenduskuuri. Linn on investeerinud
rööbastranspordi kaasajastamisse 14 miljonit eurot, 18,9 miljoni euroga on projekti
läbi Euroopa ühtekuuluvusfondi toetanud Keskkonna Investeeringute Keskus. Tallinna
3. ja 4 trammiliini uuendamise projekti kogumaksumus ulatub aga 91 miljoni
euroni. Eesti ja Hispaania vahel sõlmitud lepinguga ostetavad trammid
moodustavad sellest 53,4 miljonit eurot ning vahendid selleks laekuvad
saastekvootide müügist.
Et uued trammid saaksid endale
väärilise kodu, renoveerime täielikult Pärnu maantee depoo. Depoo õuealal ja
Tondi trammiringil plaanime lõpetada ehituse I etapi 15. detsembriks. Depoos
tuli asendada trammirööpad 1067 mm betoonalusel rööbasteega ning rajada nii
angaaris kui kogu territooriumil uus kontaktliin. Välja vahetamist nõudsid ka
kolmkümmend tehniliselt vananenud pöörangut. Kogu projekti teostasime
omavahendite arvelt.
Mida Pärnu maanteel kõlanud
puhkpillimuusika ja pidulikud avamiskõned Tallinna ühistranspordile tegelikult
tähendasid, hakkavad linlased mõistma alles siis, kui kogu trammirenessansi projekt
täies mahus rakendub. Asjatundjana võin siiski juba täna kinnitada, et oleme
teinud tohutu sammu, jõudes oma trammiliiklusega eilsest joonelt homsesse.
Senised kolisevad trammid jäävad ajalukku. Meid ootab XXI sajandi tramm,
millega sõita on sama mõnus, kui nautida liiklemist luksusauto istmel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.