Postimehe nostalgia
Ikaruste järele
18. oktoobri Postimehes
juhtkirjana avaldatud artikkel „Aegunud ühistransport“, paneb nõutult kukalt
kratsima. Ajakirjanik Kristel Kossar tuleb juba loo alguses välja tõdemusega
nagu polekski oluline, et ühistranspordis kasutataks võimalikult uuenduslikke,
sõitjatele mugavaid ja linnakeskkonnale ohutuid sõiduvahendeid, vaid eelkõige see,
et linnaliinid pikeneksid pealinna lähivaldadesse. Kummastav seisukoht, mis
paneb küsima, kas meie pingutused busside ja trammiveeremi uuendamisel on äkki ülearused
ja linlased igatsevad hoopis vanu armsaid hingematvalt tossavaid kollaseid
Ikarusi?
Õnneks pole see nii. Ma ei tea,
millisest küsitlusest ammutab oma teadmised Postimehe tubli autor, ent meile
saabuv tagasiside kõneleb küll sootuks teist keelt. Inimestele meeldib sõita
uutes ruumikates ja puhastes bussides ning ka see, et linnaõhk on seoses
moodsate sõidukite loodussõbralikkusega märgatavalt paranenud, ei jää inimestele
märkamatuks.
Bussipargi kaasajastamine on üks
meie arengu prioriteete. Tallinna nagu teistegi Euroopa pealinnade
ühistranspordi tulevik kuulub Euro-6 normidele vastavatele ja
hübriidsõidukitele, mille katsetamist oleme samuti juba alustanud. Hetkel
moodustavad Tallinna Linnatranspordi ASi 429 bussist 263 Euro-3 normidest
(lämmastikdioksiidi sisaldus alla 5 g/kWh) väiksemate näitajatega bussid. Juba
24. novembril esitleme Vabaduse väljakul 20 Eesti esimest Euro-6 normidele
vastavat MAN linnaliinibussi. Lisaks neile on meil plaanis veel sellel aastal
soetada 14 Euro-5 normidele vastavat moodsat Volvo bussi. Teeme seda, et
sõitjatel oleks mugavam ja et Tallinna linnaõhk muutuks järjest puhtamaks. 12.
detsembril jõuab kohale esimene CAFi modernne tramm. Oleme ka rööbastranspordis
teostamas uuendusi, mida linlased on pikisilmi oodanud.
Ajal, mil räägime kõikjal
mõistlikust vajadusepõhisest majandamisest, tundub kohatuna tõstatada olulisi
urbanistlikke teemasid faktidele ja analüüsile toetumata, ent seda Postimehe
juhtkirjas paraku tehakse. Räägitakse Lasnamäe kiirtammist, mida kogu Tallinna
elanikkond otsekui pikisilmi ootaks. Olen samuti seda meelt, et kiirtrammi, ja
miks mitte ka metroo Viimsist Tallinna, võiks kohe valmis ehitada, kui keegi
näitaks, kust võtta selleks vajaminevad sajad miljonid eurod.
Kiirtramm Lasnamäele kavandati
neil aastatel, kui Eesti iseseisvusest ei tohtinud isegi und näha ning
impeeriumi kõrgetes kabinettides oli küpsenud otsus kasvatada Lasnamäe
üleliidulise tööstuse toel vähemalt kaks korda nii suureks kui see on täna. Ka
oli tollel ajal Tallinna logistiline ülesehitus märksa teine. Tööjõud liikus
Lasnamäelt kesklinnas asuvatesse suurtesse ettevõtetesse nagu, Kaablitehas,
Punane Ret, Pöögelmani tehas, Kalinini tehas ja mitmed salajased
numbriettevõtted. Selle töölistemassi kiireks linnaruumiliseks ümberpaiknemiseks
kiirtrammiliin projekteeritigi. Ent isegi noil aastatel jäi suure kodumaa
naftarubladest kiirtrammi väljaehitamiseks vajaka. Roosilisel majandusliku
tõusu perioodil tuli kiirtramm küll taas jutuks, ent buumiajal kõneldi üldse
suurtest ja võimsatest asjadest. Ega lasnamäelased polegi kiirtrammist puudust
tundnud, kuna linnaosas on hea bussiühendus, mis võimaldab jõuda Kesklinna, aga
ka linnakeskust läbimata otse Mustamäele ja Õismäele loetud minutitega.
Tallinna bussiliiklus on muutunud
vastavalt aja nõudmistele ja linna logistiliste telgede ümberpaiknemisele.
Koostöös Transpordiametiga toimub pidev sõitjate vajaduste hindamine. Seisame
ühistransporti kasutavate linlaste heaolu eest, mis ei alga bussi astumisega ja
sealt väljumisega. Hoolime ka sellest, et minimiseerida ohte jalakäijatele.
Tuletame juhtidele pidevalt meelde, kui oluline on tähelepanelikkus liikluses,
vastutulelikkus ülekäiguradadel, stabiilne sõit, mis välistab äkkpidurdused,
korrektne sisenemine peatustesse ning sealt väljumine. Bussijuhi töö, eriti
tipptunnil, pole meelakkumine. Palju on närvilisust, hoolimatust teiste
liiklejate poolt, ent meie juhtide põhiosa suudab nende kätte usaldatud suuri
masinaid roolida professionaalselt ja reisijate jaoks turvaliselt.
Jõudes tagasi artiklis mainitud
vajaduse juurde pikendada bussiliine lähivaldadesse, siis siin pole tarvis
jalgratast leiutada. Taolised liinid toimivad juba Viimsi suunal. Muidugi tuleb
hoolikalt kaaluda, kui pikaks on majanduslikult otstarbekas linnapiirest väljuvaid
liine venitada, ent hea tahtmise korral on kõik tehtav. Naabervaldadesse
ulatuvate liinide loomist pärsib eelkõige valdade suutmatus ühisliini
finantseerimisel koostööd teha. Kahjuks puudub ka riigil huvi taolisele regionaalsele
ettevõtmisele õlg alla panna. Jätta aga vallaliinide kulu üksnes Tallinna
maksumaksja kanda, oleks mõeldamatu.
Tallinna ühistransport on alates
selle linlastele piletivabaks muutmisest jõudsalt aremenud. Kasvanud on
sõitjate hulk, mis räägib selget keel, et nii praegune liinivõrgustik, kui
suund võimalikult uute ja mugavate busside kasutusele, end õigustab. Nagu linn
ise kunagi lõplikult ei valmi, nii ka linna ühistransport areneb vastavalt
muutustele linnaruumis. Me oleme alati teel nagu on ka meie bussid ja trammid.
Kindlasti ootame nii ajakirjanikelt kui linlastelt häid ettepanekuid.
Sõitjate soovide väljaselgitamiseks
tellisime läinud aastal turu-uuringu, mille järeldusi igapäevaselt töös arvestame.
Uuringust selgus, et 80% tallinlastest tervitab tasuta ühistranspordi rakendumist
kodulinnas, 60% hindab Tallinna Linnatranspordi Aktsiaseltsi kui arenevat ja
innovatiivset firmat. Aga nostalgiast Ikaruste järele polnud uuringus sõnagi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.