Õnne Eesti sünnipäeva puhul ja tahet iseseisvust hoida!
Eesti Vabariik alustas oma 98. aastat. Sel puhul
soovin kõigile õnne! On erakordne, kui miljoniline rahvas saab elada oma
riigis. Aga iseseisvus nõuab igapäevast hoolt ja tahet seda hoida. Meil on juba
kurb kogemus, kuhu viivad väikese rahva puhul ebademokraatlik juhtimine ja
ühiskonna lõhestatus. Viiskümmend aastat okupatsiooniaega peaksid olema meid
õpetanud, et väike rahvas peab hoidma kokku ning ajama oma naabrite suhtes läbimõeldud
ning tasakaalukat poliitikat.
Kahjuks on valimiste eelsel ajal ilmunud liialt
paljude poliitikute kõnepruuki rahvust lõhestavad noodid. Juba enne valimisi
püütakse osade kodanike tahe ellimineerida. Kasvanud on sõjahüsteeria ja
naaberriigiga hirmutamine. Jah, me peame olema valmis end kaitsma, ent me ei
tohi agressiooni ise välja kutsuda. Väike rahvas peab olema teistest targem.
Vabariigi aastapäeval mõtlesin, mida saan mina teha,
et meie maa oleks parem ja inimesed rahulolevamad. Leidsin vaid ühe vastuse –
tehes oma igapäevast tööd, milleks on Tallinna tasuta ühistranspordi
arendamine. See on saanud otsekui osaks minust enesest. Kõike, mis Tallinna
ühistransporti puudutab, nii rõõme kui muresid, võtan isiklikult. Õnneks on
viimasel ajal rõõme muredest rohkem.
Tallinnas hakkab
sõitma 59 uut bussi.
Tallinna tasuta ühistransport astub kolmandasse
aastasse hea tervise ja suurepärase perspektiiviga. Muutmaks sõitu bussides
linlastele veelgi mugavamaks, kuulutasime välja hanke 24 hübriidbussi
muretsemiseks. Lisaks soetame aasta jooksul veel 20 uhiuut diiselbussi ja 15 mõne
aasta vanust vähekasutatud bussi. Kokku hakkab aasta lõpuks pealinna tänavail
vurama 59 uut sõidukit, ehk siis sellel aastal vahetame välja ca 15%
bussipargist. Sellise tempo juures jõuaksime oma pargi uuendada keskeltläbi 6-7
aasta jooksul. Selle näitajaga oleme jõudnud arenenud riikide pealinnade
tasemele.
Hübriidbusse pole Eestis varem sõitnud, ent
julgen kinnitada, et nad kujutavad endast linnatranspordi tulevikku. Hübriididel
lülitub diiselmootor sisse alles kiirusel 28 km/h. Pidurdamisel muundub bussi
kineetiline energia elektriks, mis salvestatakse ja kasutatakse elektrimootori
käitamisel peatustest väljumiseks ning fooride tagant sõidu alustamiseks. Eelkõige
tuleb hübriide eelistada keskkonnasõbralikkuse ja madalamate kasutuskulude
tõttu. Kuigi sõidukite hind on tavabussidest poole võrra kõrgem, siis tasub
kulutus end väiksema kütusekulu arvel ära. Boonusena lisandub puhtam linnaõhk.
20 bussi, mis lisaks hübriididele hangime,
vastavad muidugi Euro-6 saastenormatiivile. Peale nende saabumist võime
vanemaid busse selle arvelt maha kanda. Taas võidame nii linnaõhu puhtuses kui
ka käibekuludes, sest uued mootorid on märksa säästlikumad. Ka 15 väikese
läbisõiduga pruugitud bussi peavad vastama vähemalt Euro-5 normidele. Osa neist
on juba kohal ja praegu käib nende kohandamine vastavalt meie vajadustele.
Kus on
tossavad bussid, millest sotsiaalmeedias räägitakse?
Tallinna linnatranspordi AS teeb omalt poolt kõik,
et ühistransport oleks mugav, logistiliselt põhjendatud ja loodussäästlik.
Ometi kasutatakse ajakirjanduses ja sotsiaalmeedias järjekindlalt mingit
„tossavate busside“ kujundit. Olen alati tahtnud küsida, kus taolisi tossavaid
busse viimati Tallinnas nähti. Millest käib üldse jutt, kui meie bussipargis
praktiliselt puuduvad madalama kui Euro-3 saastenormidele vastavad sõidukid,
pool pargist on aga Euro-5 või Euro-6 saastenormiga ülimoodsate mootoritega
linnasõidukid. Bussid pole enam ammu põhilised linnaõhu saastajad. Meid
ohustavad pigem moraalselt vananenud sõiduautod, mille arv Tallinnas on
ülemäära suur ning mis tagant musta tossu välja ajades läbivad kummalisel
kombel tehnilise ülevaatuse. Praegu moodustavad linnaõhku sattuvast
transpordisaastest ühistranspordi poolt
atmosfääri paisatavad gaasid vaid 4%. Kümnendi lõpuks tahame vähendada
ühistranspordi osakaalu õhusaastes kuni viiekordselt, jäädes seega kogusaastes
alla 1% piiri.
Miks
Moonika pole juba liinil?
Veel ühe ebapädeva linnamüüdi tahan ümber lükata.
Viimasel ajal on punutud igasuguseid vandenõuteooriaid, miks uus Moonikaks
ristitud CAF tramm pole veel regulaarsõite alustanud. Linnalegende
produtseerivatele ajaviiteväljaannetele ei jõua kuidagi pärale, et tramm ei
sarnane pereautoga, millega võib kohe peale poest koju toomist maale vanaema
juurde kihutada. Trammi tuleb katsetada ning osa katsetustest peavad toimuma
samadel liinidel, kus tramm tulevikus sõitma hakkab. Moonikal ilmnesid Tallinna
katsetustel puudujäägid tasakaalustuses, mida polnud eelnevate tehasekatsetuste
käigus võimalik tuvastada. Et hoiduda järgnevate trammide juures samadest
vigadest, tuli Tallinna katsetuste perioodi pikendada. Nüüd on see lõppemas.
Moonikal on pisivead kõrvaldatud ning järgnevate trammide lahenduses on
Tallinna eripäradega juba arvestatud.
Me vastutame sõitjate ohutuse eest ja selle
ohutuse nimel tuleb teinekord ohverdada paikapandud ajagraafik. Edasi kulgeb
kõik plaanipäraselt. Juba selle aasta lõpuks sõidab liinil 15 uut trammi,
järgmisel aastal lisandub neile veel 5.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.