Terve inimese nimel
Terves kehas terve vaim.
Eesti rahvas vananeb ja selle
taustal muutub üha olulisemaks, et inimesed oleksid terved. Tervis aga on
äärmiselt mitmetahuline mõiste ning selle säilitamine sõltub inimese enese
käitumise kõrval ka väga paljus ühiskonna hoiakutest.
On heameel tõdeda, et Tallinna
Linnatranspordi AS on läbi erinevate sportimisvõimaluste soodustamise alati
toetanud inimeste hoolt oma tervise eest. Seda, et meie harrastussportlased on
tasemel, tõestas ka naistepäeva nädalavahetusel Otepääl toimunud Eesti
Ettevõtete Talispartakiaadil saavutatud väljapaistev II koht. Meie võistkonnast
edukam suutis olla vaid pangandusgigant Swedbank. Meie kontosse jäi 4 alavõitu,
2 teist kohta ning 1 kolmas koht. Igati tubli saavutus! Olen kindel, et ettevõtte
harrastussportlaste edu tiivustab paljusid meie töötajaid oma tervise nimel
rohkem pingutama. Terve töötaja aga on ettevõtte suurim vara.
Hea palk, kui tervise komponent.
Paljus sõltub inimese tervis
vaimsest tasakaalust ja seesmisest kindlustundest. Ka selleks, et töötajate
enesehinnangut tõsta, on meie ettevõttes nii mõndagi tehtud. Oleme pidevalt
parandanud töötingimusi, olgu selleks siis uuema ja parema veeremi muretsemine
või olmetingimuste parandamine. Oleme seisnud hea ka selle eest, et kasvaksid
palgad. Töötaja õiglane ja piisav tasustamine on üks peamisi komponente
kindlustunde ja rahuloluni jõudmisel.
Äsja allkirjastasid
Autoettevõtete Liit ja Transpordi Ametiühing üldtöökokkuleppe, millega tõuseb
bussijuhtide miinimumpalk 14,3 protsenti ja lisatasusid sisaldav kuupalk peab
aprilliks küündima vähemalt 800 eurole ning tunnitasu ei saa olla väiksem kui
3,2 eurot. Olen selle leppe sõlmimist igati toetanud, kuigi meie ettevõttes on selles
kokkuleppes sätestatud palgapiirid juba aastaid tagasi saavutatud. Leppe
sõlmimisele on aidanud kaasa ka meie ettevõtte ametiühinguliidrid, mille eest
neile siiras tänu ja tunnustus. Kokkulepe kehtib kõigile bussi-, trammi- ja
trollijuhtidele ning selles sisalduvad töö- ja puhkeaja ning töö tasustamise
tingimused annavad töötajatele kindlustunde tulevikuks, tagades sellega
positiivse töökliima.
Üldtöökokkuleppeid on Eesti
transpordisektoris sõlmitud enam kui 20 aastat ning taolisi kogu sektorit
hõlmavaid leppeid on lisaks veose- ja bussiveole veel vaid meditsiini
valdkonnas.
Lisaks töörahu kindlustamisele ja
töötajate moraalsele stimuleerimisele on töötasu tõstmine oluline ka teenuse
kvaliteedi parandamisel. Praegu lähevad head bussijuhid Soome ja teenivad seal
palka, mis ületab äsjase leppe järgsed palganumbrid. Minu unistus, mille nimel
ka pingutan, on viia juhtide palgad vastavusse üle lahe bussijuhtidele makstava
tasuga. Siis oleks meil võimalus valida enda ettevõttesse parim kaader, juhid,
kes sõidavad sujuvalt ja ohutult, ei muutu närviliseks ka kõige ekstreemsemates
liiklusoludes, ning suhtlevad vajadusel sõitjatega sõbralikult ning abivalmilt.
Muidugi vastab ka valdav osa meie praegustest töötajatest neile
kriteeriumitele, ent siiski eksib heade juhtide sekka ka neid, kelle jaoks
firma nimi midagi ei maksa. Just taolistest ühepäevatöölistest aitaks kõrgem
palgatase vabaneda, kuna väärikas tasu võimaldaks kaadrit hoolikamalt valida.
Liiklusohutus kui oluline tervisefaktor.
Kui rääkida rahvatervisest
Tallinna ja riigi tasandil, siis jätkuvalt on üheks olulisemaks terviseriskiks
liiklusohutus. On raske mõista, miks käitub väike rahvas nii enesetapjalikult,
aga kui vastab tõele Maanteeameti väide, et iga päev vänderdab autoga Eestimaa
teedel 6600 roolijoodikut, on tegemist tõelise epideemiaga. Lisaks veel süüdimatud
kiiruseületajad ning saamegi põhjuse, miks võrreldes eelmise kümnendiga
oluliselt paranenud liiklusohutus on selle kümnendi esimestel aastatel
stagnatsiooni langenud.
Eestis
on seatud eesmärgiks jõuda 2015. aasta lõpuks tasemele, kus kolme aasta keskmisena
ei oleks liikluses hukkunuid rohkem kui 75. Aastate 2012–2014 keskmine oli 82. Eesmärgini
jõudmine on äärmiselt keeruline kuna selleks ei tohiks 2015. aastal hukkunute
arv olla suurem kui 66. Taolist vähenemist aga ei saa praeguse suhtumise juures
loota. Liikluses hukkunutele lisandub igal aastal ca 1700 tõsiselt vigastatut.
Need on inimesed, keda rasked terviseprobleemid võivad jääda saatma kogu eluks.
Liikluses
hukkunute arvu minimeerimiseks tuleb rakendada kompleksseid meetmeid, kuhu
kuuluvad tõhus ennetustöö, parem liiklusjärelvalve, taristutehnoloogilised
abinõud aga ka ühistranspordi arendamine nii linnades kui väljaspool neid. Just
selles viimases valdkonnas on TLT-l oluline osa. Viies ühistranspordi uuele
mugavamale tasemele ning vähendades seeläbi autode arvu tänavatel, suudame säästa
nii mõnegi inimelu. See on aspekt, millest lähtudes pole ükski kulutus
ühistranspordile põhjendamatu.
Eesti
võimalus jätkusuutlikkuse säilitamiseks on terved ja kõrge vanuseni tegusad
inimesed ning selle idee teostumisse tuleb anda oma panus igal kodanikul,
ettevõttel, omavalitsuse- ja riigiasutusel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.