Hangunud mõtlemisest ja isehakanud ekspertidest
18. märtsi Õhtulehes võis lugeda
artiklit, mis käsitles moraalselt vananenud trollibusside väljavahetamist
hübriidbusside vastu. Kuigi minuga tehtud intervjuu käigus selgus, et
ajakirjanik Mattias Tammet on teema endale suhteliselt hästi selgeks teinud,
lipsas artiklisse siiski üleliia palju emotsionaalset ja kallutatud infomüra,
mis tähelepanu põhiküsimuselt kõrvale juhtis. Karuteene osutas ajakirjanikule end
transpordieksperdiks tituleeriv Hannes Luts, kelle seisukohad tulenevad
hangunud mõtlemisest, mis ei võimalda aduda tänapäevaste urbanistlike
lahenduste olulist erinevust kasvõi viie aasta tagustest seisukohtadest.
Arengu kiirus ja innovatiivsus,
millega seni on paistnud silma peamiselt IT valdkond, on jõudnud tänapäeval
paljudele elualadele, sealhulgas ka autoehitusse, mille üheks osaks on
linnatransporti teenindavate lahenduste väljatöötamine. Kui veel kümme aastat
tagasi võis hübriid- ja elektribussidest rääkida kui tehnoloogilisest
veidrusest, siis aastal 2015 on kõigi edumeelsete linnatranspordi arendajate
pilgud pööratud just sellele tehnoloogiale. Rasked trollibussid vahetatakse
paljudes linnades välja kergete hübriidlahenduste vastu, teadmises, et küllap
suureneb lähiaastatel hübriidide ja elektribusside läbivus ning kallitele
kontaktliinidele projekteerimisele pole mõtet enam vahendeid kulutada. Õhtuleht
toob ise välja faktid, kus meile siiani eeskujuks olevas hea taristuga ja
äärmiselt pika perspektiiviga urbanistlikke lahendusi soosivas Helsingis
loobuti trolliliikluse arendamisest juba 2009. aastal, sest põhjanaabrid
pidasid seda põhjalikel uuringutel baseeruvate eksperthinnangute kohaselt
perspektiivituks. See, et lõunanaabrid Riias ei suuda trollibussidest loobuda,
nagu Õhtuleht kirjutas, ei pane mind veel neid oma aja ära elanud sõiduriistu
imetlema. Rasked ja kohmakad trollid on eilne päev. Linnaruum vajab paremaid
lahendusi.
Kõige targemad on need, kes asjast tuhkagi ei taipa.
Elus võib sageli kohata äärmiselt
tarku inimesi, kellel iga asja kohta oma arvamus. Võtame või tervishoiu. On ju
üldteada, et kõige vähem teavad haiguste ravimisest arstid, kes kohe üldse ei
saa ravimisega hakkama. Palju moodsam on minna posija juurde, küllap need juba
teavad, mis inimesele hea. Niisama teadajad ollakse ka arhitektuuri vallas. Kui
keelata aastaid arhitektuuri õppinud arhitektidel majade projekteerimine,
kaoksid meie linnaruumist kohe kolemajad ja jääks vaid harmoonilised ja kaunid
ehitused. Isehakanud eksperdid teavad surmkindlalt, et arhitektid nagu arstidki
ei mõista linnaruumilistest lahendustest tuhkagi. Taolisi eksperte kohtab
õnnetuseks ka ühistranspordi vallas. Neile võib tutvustada uuringuid, mis
toovad esile hübriidbusside head omadused ja vaieldamatu arengupotentsiaali,
võib rääkida euro-6 normatiividele vastavate mootorite keskkonnasõbralikkusest
või sellest, et kogu Tallinna linnasaastest toodab ühistransport alla 4%.
Vastuseks kuuleb kangekaelselt korratavat mantrat, et trollid on siiski toredad
sõiduriistad, sest neil on sarved, mida on mõnus vastu õhuliine sügada. Igaüks,
kes püüab rääkida viimaste aastate arengutest linnatranspordis, on nende jaoks
vaenlane ja lollpea, kellele tuleb koht kätte näidata. Nii hooplevad tagurlased
edumeelsusega, mida nende kopitanud arusaamades juba ammu pole. Sarnast
käitumismalli järgides suudab ka end millegipärast eksperdiks nimetav
vanameelne Hannes Luts, kelle jaoks suurim teaduslik saavutus on eelmise
sajandi kuuekümnendatel esimese trolliliini rajamine, sogada vett nii
korralikult, et teda kuulates hakkab muidu arukas ajakirjanikki trollide järele
nostalgitsema. Aga see, kui kellelegi meeldivad sarved, ei peata veel arengut.
Tramm pole troll ja vastupidi.
Jutuks tulnud artiklis
avaldatakse ka harrastusekspert Lutsu kummaline järeldus, nagu eelistataks Tallinnas
tramme trollidele seetõttu, et trammiteede areng ja uue veeremi soetamine
makstakse kinni saastekvootide müügist saadavast rahast. Esimene loogika viga
on selles, et saastekvootide raha kasutamise otsust ei tehta uisapäisa ning see
vajab korralikku majanduslikku põhjendatust, mida trammitransport suurte
sõitjatehulkade parima edasitoimetajana omab. Kindlasti oleks
Keskkonnainvesteeringute keskus valmis finantseerima ka trolliprojekti, kui
sellel oleks vettpidav põhjendus ning veenev tulevikuperspektiiv. Kahjuks see
puudub ja nii pole tõepoolest võimalik trolliliikluse arendamiseks toetust
saada. Tegelikult kinnitab see veelkord, et trolli ja trammi ei saa käsitleda
kui ühtset elektritransporti.
Vahepeal on aga Moonikale jõudnud
seltsiks teine tramm Paula ja juba ka kolmas sõsar Anna. Lähipäevil saabub
tehasest nende hulka neljas kaunitar Liidia. Nii see Tallinna trammiliikluse tänapäeva
jõudmine edenebki.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.