Tallinlased kiidavad Moonikat
Märtsikuu viimasel päeval alustas
tramm Moonika regulaarseid sõite liinil Tondi-Kadriorg. See oli päev, mis
tähistas Tallinna trammiliikluse kaasajastamises olulise etapi edukat lõppu.
Peagi liituvad Moonikaga Paula, Anna ja Liidia.
Linlased võtsid uue trammi kohe
omaks. Tore oli näha õhtustes uudistes vanadaami, kes õhinaga jutustas, et
polnudki plaaninud trammiga sõita, ent kui nägi Moonikat peatumas, ei suutnud
ahvatlusele vastu panna. Teisedki reisijad, kellelt uudislõigus arvamust
paluti, leidsid, et uus tramm on mugav, sõidab hääletult ning sujuvalt ja on
kindlasti rööbastranspordi uus tase. Ka hilisemad vastukajad uue trammi liinile
ilmumisele, on olnud positiivsed ja tunnustavad. Vaid Delfi portaal pidas
vajalikuks avaldada nimetu lugejakirja, kus kurdeti, et trammi vahekäigud on
liiga kitsad ja istuda tuleb kaasreisijaga vastakuti. Erilise halvakspanu
teenisid linnatranspordi arendajad aga selle eest, et tellisid trammi
Hispaaniast. Kuigi artiklist jäi arusaamatuks, mille poolest hispaanlastelt
trammide tellimine hea pole ning ei pakutud välja ka alternatiive, kust
pidanuks trammid tellima, tehti sellelt pinnalt ajalooline üldistus, et
trammihanget teostades eirati pahatahtlikult eesti inimeste suurt kasvu ja
seda, et eestlane on individualist, kellel ei sobi istuda kaasreisijaga silmast
silma asendis.
Võin kinnitada, et trammihanke
ettevalmistamisel osalesid parimad asjatundjad ning tingimuste koostamisel
lähtuti kriteeriumitest, mis vanade trammide puhul tundusid kõige häirivamad.
Nende hulka kuulus ka istmete mugavus, vagunisse sisenemise hõlpsus, talvine
soojapidavus, sõidu sujuvus ja mahutavus. Kõigi nende näitajate poolest on uued
trammid vanadest kordades üle. Parandusi tehti ka peale hanke võitja selgumist.
Näiteks planeeriti esialgu vagunis vahekäigud märksa kitsamad kui on
lõppversioonis. Nõudsime sõitjatele lahedamat ruumi, mille tulemusel
vahekäikude laiust suurendati 460mm-ni. Kuna uus tramm on vanast märgatavalt
pikem, siis mahub sellesse arvukamalt reisijaid ning ka istekohti on rohkem.
Mis aga puutub istmete asetusse, siis samasugust skeemi, kus istutakse
vastamisi, kasutatakse paljudes uutes bussides ning siiamaani pole see probleeme
tekitanud. Pigem on tegemist otsitud põhjusega hästiõnnestunud trammiprojekti
meepotti tilgakest tõrva sokutada. See ei vähenda aga valdava osa linlaste
rõõmu uute trammide üle.
Jätkub trammitee rekonstrueerimine Ülemiste suunal.
Samal ajal kui Moonika koos
sõsartrammidega 3. liinil linlasi sõidutab, on käimas rööbastee ulatuslik
rekonstrueerimine nn Lubja tõusust kuni Majaka tänava ja Peterburi maantee
ristmikuni. Tööde käigus viiakse betoonalusele need trammitee lõigud, mis Tartu
maantee ümberehituse ajal rekonstrueerimata jäid. Majaka tänaval teostatakse
kümne aasta eest tehtud betoneerimistööde uuring, mille tulemustest lähtudes
otsustatakse, kas betoonalust tuleb tugevdada või vajab see lõiguti
väljavahetamist. Kindlasti tuleb vahetada trammirööpad, paigaldada uus
kontaktvõrk ning rajada uued peatused. Nende töödega peaksime jõudma valmis
käesoleva aasta 1. septembriks. Lubja tõusul tuleb betoneerimine teostada täies
mahus ning vahetada välja ka kontaktjuhe. Paralleelselt rekonstrueeritakse
liini teenindavad alajaamad nr 9 ja 16.
Jätkatakse Peterburi tee ning
Majaka tänava ristmiku rööbastee pikenduse ehitamist, tagasipöörderingiga
Peterburi tee 2 krundile. Tööde käigus valmivad trammitee koos kontaktvõrguga, trammipeatused
ja tänavavalgustus. Peterburi tee tagasipöörderingi ühendamiseks olemasoleva
trammiteega paigaldatakse pöörangud Majaka põigu piirkonda. Tagasipöörderingi
vahetusse lähedusse on planeeritud Rail Baltic’u raudteeterminali ehitus, sealt
edasi on aga kavas jätkata trammitee viimist Ülemiste City kaudu Tallinna
lennujaama. Selleks tuleb rajada raudtee alune tunnel, mille tulemusel tekib
otsekui minimetroo.
Trammitee viimine lennujaamani
pole pelgalt Tallinna kui turismilinna taristu ajakohastamine. Uus trammiliin
on oluline tervele Ülemiste piirkonnale kui perspektiivikale arengualale, kuhu
olemasolevale kaubanduskeskusele planeeritakse lisaks veel ühte. Ülemiste Citys
on juba täna enam kui 6000 töökohta, millele perspektiivis lisandub vähemalt
sama palju. Kui arendusplaanid 36 hektari suuruses nn Targa äri linnas
teostuvad, on selle teenindamiseks parim lahendus stabiilset ühistranspordi
teenust pakkuv trammiliin.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.