reede, 10. aprill 2015

Tallinlased kiidavad Moonikat
 

Märtsikuu viimasel päeval alustas tramm Moonika regulaarseid sõite liinil Tondi-Kadriorg. See oli päev, mis tähistas Tallinna trammiliikluse kaasajastamises olulise etapi edukat lõppu. Peagi liituvad Moonikaga Paula, Anna ja Liidia.  
Linlased võtsid uue trammi kohe omaks. Tore oli näha õhtustes uudistes vanadaami, kes õhinaga jutustas, et polnudki plaaninud trammiga sõita, ent kui nägi Moonikat peatumas, ei suutnud ahvatlusele vastu panna. Teisedki reisijad, kellelt uudislõigus arvamust paluti, leidsid, et uus tramm on mugav, sõidab hääletult ning sujuvalt ja on kindlasti rööbastranspordi uus tase. Ka hilisemad vastukajad uue trammi liinile ilmumisele, on olnud positiivsed ja tunnustavad. Vaid Delfi portaal pidas vajalikuks avaldada nimetu lugejakirja, kus kurdeti, et trammi vahekäigud on liiga kitsad ja istuda tuleb kaasreisijaga vastakuti. Erilise halvakspanu teenisid linnatranspordi arendajad aga selle eest, et tellisid trammi Hispaaniast. Kuigi artiklist jäi arusaamatuks, mille poolest hispaanlastelt trammide tellimine hea pole ning ei pakutud välja ka alternatiive, kust pidanuks trammid tellima, tehti sellelt pinnalt ajalooline üldistus, et trammihanget teostades eirati pahatahtlikult eesti inimeste suurt kasvu ja seda, et eestlane on individualist, kellel ei sobi istuda kaasreisijaga silmast silma asendis.
Võin kinnitada, et trammihanke ettevalmistamisel osalesid parimad asjatundjad ning tingimuste koostamisel lähtuti kriteeriumitest, mis vanade trammide puhul tundusid kõige häirivamad. Nende hulka kuulus ka istmete mugavus, vagunisse sisenemise hõlpsus, talvine soojapidavus, sõidu sujuvus ja mahutavus. Kõigi nende näitajate poolest on uued trammid vanadest kordades üle. Parandusi tehti ka peale hanke võitja selgumist. Näiteks planeeriti esialgu vagunis vahekäigud märksa kitsamad kui on lõppversioonis. Nõudsime sõitjatele lahedamat ruumi, mille tulemusel vahekäikude laiust suurendati 460mm-ni. Kuna uus tramm on vanast märgatavalt pikem, siis mahub sellesse arvukamalt reisijaid ning ka istekohti on rohkem. Mis aga puutub istmete asetusse, siis samasugust skeemi, kus istutakse vastamisi, kasutatakse paljudes uutes bussides ning siiamaani pole see probleeme tekitanud. Pigem on tegemist otsitud põhjusega hästiõnnestunud trammiprojekti meepotti tilgakest tõrva sokutada. See ei vähenda aga valdava osa linlaste rõõmu uute trammide üle.
Jätkub trammitee rekonstrueerimine Ülemiste suunal.
Samal ajal kui Moonika koos sõsartrammidega 3. liinil linlasi sõidutab, on käimas rööbastee ulatuslik rekonstrueerimine nn Lubja tõusust kuni Majaka tänava ja Peterburi maantee ristmikuni. Tööde käigus viiakse betoonalusele need trammitee lõigud, mis Tartu maantee ümberehituse ajal rekonstrueerimata jäid. Majaka tänaval teostatakse kümne aasta eest tehtud betoneerimistööde uuring, mille tulemustest lähtudes otsustatakse, kas betoonalust tuleb tugevdada või vajab see lõiguti väljavahetamist. Kindlasti tuleb vahetada trammirööpad, paigaldada uus kontaktvõrk ning rajada uued peatused. Nende töödega peaksime jõudma valmis käesoleva aasta 1. septembriks. Lubja tõusul tuleb betoneerimine teostada täies mahus ning vahetada välja ka kontaktjuhe. Paralleelselt rekonstrueeritakse liini teenindavad alajaamad nr 9 ja 16.
Jätkatakse Peterburi tee ning Majaka tänava ristmiku rööbastee pikenduse ehitamist, tagasipöörderingiga Peterburi tee 2 krundile. Tööde käigus valmivad trammitee koos kontaktvõrguga, trammipeatused ja tänavavalgustus. Peterburi tee tagasipöörderingi ühendamiseks olemasoleva trammiteega paigaldatakse pöörangud Majaka põigu piirkonda. Tagasipöörderingi vahetusse lähedusse on planeeritud Rail Baltic’u raudteeterminali ehitus, sealt edasi on aga kavas jätkata trammitee viimist Ülemiste City kaudu Tallinna lennujaama. Selleks tuleb rajada raudtee alune tunnel, mille tulemusel tekib otsekui minimetroo.
Trammitee viimine lennujaamani pole pelgalt Tallinna kui turismilinna taristu ajakohastamine. Uus trammiliin on oluline tervele Ülemiste piirkonnale kui perspektiivikale arengualale, kuhu olemasolevale kaubanduskeskusele planeeritakse lisaks veel ühte. Ülemiste Citys on juba täna enam kui 6000 töökohta, millele perspektiivis lisandub vähemalt sama palju. Kui arendusplaanid 36 hektari suuruses nn Targa äri linnas teostuvad, on selle teenindamiseks parim lahendus stabiilset ühistranspordi teenust pakkuv trammiliin.
 
 
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.