Kütuseaktsiisi tiivul viie kallima riigi hulka
Paljud positiivselt meelestatud
kodanikud lootsid, et peale 1. märtsi saabub riigis uuenduste aeg
valimislubaduste elluviimiseks ning seda ikka rahva heaolu nimel. Kahjuks läks
teisti. Mida päev edasi, seda ebameeldivamaks muutuvad sõnumid meid ees
ootavast aktsiisitõusust ja käibemaksuerisuste kaotamisest, mis omakorda toovad
kaasa elukalliduse hüppelise kasvu. Tuure on kogumas poliittehnoloogilised
mängud, tõestamaks järjekordselt Reformierakonna oskust, suruda rahva
vastuseisule vaatamata läbi ka kõige ebapopulaarsemad otsused, tehes seejärel
patuoinasteks koalitsioonipartnerid. Kindlalt edasi viie Euroopa kallima riigi
hulka, on peaministril varuks õigustus, et elujärje allakäik oli kirjas nii
valimiseelsetes lubadustes, kui ka koalitsioonileppes. „Oleks tulnud silmad
lahti hoida ja ridade vahelt lugeda, mida segase jutumulliga tegelikult
mõeldi,“ manitseb valitsusjuht isalikult.
Koalitsioonilepe vaikib kütuseaktsiisi tõusust.
Rääkides, et kütuseaktsiisi tõus
on kirjas Reformierakonna valimisprogrammis, pole meie peaminister pehmelt
öeldes siiras. Ainsa lause, mis sellele võiks viidata, leiame majanduse
peatükist ning see kõlab: „Reformierakond seab sihiks liikumise tulude
maksustamiselt tarbimise, saastamise ja pahede maksustamisele.“ Peab olema
ääretult rikutud kujutlusvõime, adumaks, et siin mõeldakse saastamise all
inimeste igapäevaseid tarbesõite, mis on eriti olulised just maapiirkondade
elanikele. Tallinlased saavad tänu ühistranspordile linnas liikumisega ka peale
aktsiisi tõusu hakkama, maal aga, kus sama Reformierakonna juhtimisel on
tõmmatud koomale nii arstiabi, koole, kauplusi, postkontoreid, pangaesindusi ja
muid elutähtsaid asutusi, on tähtsate teenuste järele keskustesse sõitmine
lausa eluline vajadus, mitte saastamine.
Ka koalitsioonileppest ei leia me
ainsatki viidet kütuseaktsiisi tõusule. Selgesõnaliselt on lubatud tõsta alkoholi-
ja tubakaaktsiisi, otsustatud vaagida aktsiisi kehtestamist energiajookidele,
aga kütusele... mida pole seda pole.
Mis kütusehindadega lähiaastatel juhtub.
Peaminister, kes on asunud
kütuseaktsiisi tõusu eestkõnelejaks, väidab, otsekui jääks aktsiisitõus nii marginaalseks,
et seda ei märgatagi. Spetsialistid arvavad teisiti. Olerexi juhatuse liige
Alan Vaht on öelnud, et uue
aktsiisimäära järgi oleks bensiini liitri hinnaks 1,484 eurot praeguse 1,174
euro asemel, kuid kui sisseostuhinnad tõusevad tagasi tavapärasele tasemele,
hakkab bensiini liiter maksma 1,68 eurot. Siis oleksimegi nagu naksti viie
kõrgeima aktsiisiga riigi hulgas. Bensiini osas jääks aktsiis
kõrgemaks vaid Itaalias, Hollandis ja Suurbritannias ning diislikütuse aktsiis
oleks kõrgem ainult Itaalias ja Suurbritannias. Selline on asjade tegelik seis.
Ka Õliliidu juht Toomas Saks on
hoiatanud kütuseaktsiisi tõusu negatiivsete mõjude eest. Turu hea tundja ja
kogemustega analüütikuna ennustab ta kütuse jaemüügi kokkukuivamist,
maksupettuste hüppelist kasvu kütuseäris ning transiidifirmade ja piiriäärsete
elanike poolt Eestis kütusetarbimisest loobumist. Millegipärast kaldun
peaministrist rohkem uskuma spetsialistide prognoose, mille järgi võib
kütuseaktsiisi tõusust planeeritud lisatulu jäädagi laekumata.
Kütuseaktsiisi tõstis mõned
aastad tagasi Leedu, ent pöördus peagi tagasi vanade maksumäärade juurde, kuna
aktsiisi tõus vähendas maksulaekumist, mitte ei suurendanud. Kahjuks ei taha
meie valitsus lähinaabri kogemusest õppida ja kibeleb vitsu omal nahal
proovima. Peaministri õhinast võib ka aru saada, sest poliitiliste vigade tõttu
ei kannata mitte tema, vaid rahvas. Aga keda see rahvas saatus siis ikka nii
väga murjendab!
Mis juhtub Tallinnas.
Kütuse aktsiisitõus tabab ka
tallinlasi, kes on harjunud oma autoga tarbesõite tegema või siis maal
sugulaste juures käima. Lööki pehmendab võimalus teha linnasisesed sõidud
tasuta ühistranspordiga.
Muidugi muudab kütusehindade
pretsedenditu tõus järgmise nelja aasta jooksul ühistranspordi ülalpidamise
linnale kallimaks, ent tasuta transporditeenuse pakkumine ja ühistranspordi
jätkuv arendamine on üks Tallinna linna prioriteetidest, millest ei loobuta. Kütuse
kallinemine on küll linnakassale koormav lisakohustus, ent arvestades pealinna
arengupotentsiaali ja jätkusuutlikku fiskaalpoliitikat, siiski talutav.
Oma õiguste eest seismine on kodaniku küpsuse tunnus.
Homseks plaanivad tuhanded
kütuseaktsiisi tõusu vastased minna Toompeale meelt avaldama. Arvestades et
kütuseaktsiis tõusule on kümneid alternatiivseid, ent inimeste elujärjele vähem
dramaatilisi võimalusi riigikassat täitmiseks, mida Reformierakond
kangekaelselt kasutamast keeldub, on protestiaktsioon täiesti õigustatud ja
tunnistab selle korraldajate kodanikuküpsust. Lähitulevik näitab, kas Reformierakond
on tõepoolest too mütoloogiline troll, kes võib karistamatult jõhkrutseda, kuna
hõbekuul teda ei võta.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.