Kuidas nina, nõnda hais
Mõni
aeg tagasi tõsteti Delfis taas kord üles teema haisust Tallinna ühissõidukites.
Selles pole ju midagi uut ning ei saa salata, et meie bussides, trammides ja
trollides sõidab tõesti ka neid inimesi, kes vee ja seebiga just sinasõbrad
pole. Ühistransport pole mingi ühiskonnast eraldatud saar ja meie reisijad on
läbilõige rahvast, alates korralikest tööinimestest ja lõpetades kodutute
heidikutega. Tegeleme jõudumööda haisuprobleemiga ning meie juhid püüavad
tagada reisijatele parimad tingimused, kuid esiplaanil on siiski ohutu sõit
ning graafikus püsimine. Juhiistmelt pole võimalik kõike bussis toimuvat näha,
saati siis haista, kas tagaistmel kössitav eluheidik lehkab talutavalt või
suisa väljakannatamatult. Sõitjad peaksid ise julgemalt käituma ja enda heaolu
eest seisma, olgu siis haisukott bussist peletades või olukorrast juhti
informeerides.
Tegelegem põhjuste mitte tagajärgedega
Teisi
sõitjaid häirivate asotsiaalide teema pole ainuomane vaid Tallinnale. Piisab
veidigi internetis ringi vaadata, et leida selle probleemi käsitlusi nii
Euroopa kui Ameerika ajalehtedest ning internetiväljaannetest. Mitte kusagil
pole suudetud ühiskonna allakäinud osa ühistranspordist eemaldada. Arenenud
riikides tegelevad eluheidikutega valitsusametid ja sotsiaalkeskused. Meil
kahjuks on sotsiaalne rehabilitatsioon jäetud valdavas osas omavalitsuste
kohustuseks ning vahendite vähesusest tõttu on sotsiaalteenused sageli
väheefektiivsed ning ennetav tegevus puudub sootuks. Seda kummalisem tundub
valitsuse soov tuua pagulastena riiki vöörtööjõudu, kui pikaajaliste heitunud
töötute ja kodutute näol on potentsiaal töökäte lisandumiseks olemas ning enda
asotsiaalide järje peale aitamine ei kujuneks oluliselt kallimaks pagulastele
kulutatavatest summadest. On viimane aeg suunata Kreeka abistamisel haihtuvad
miljonid ning pagulaste ootel eurotoetused oma inimeste aitamiseks ning
ümberõppeks. Kui väheneb eluheidikute arv, muutuvad ka Tallinna ühissõidukid
mõnusamaks. Oleme teinud piisavalt oma bussipargi, trammiveeremi ja trollide
kaasajastamiseks, aga meie võimuses pole parandada ühiskonda ega pakkuda
sotsiaalabi.
Kes mida haistab
Kõigile
pole kunagi võimalik meelepärane olla. Kui enamus ühissõiduki kasutajaid peab
pelutavaks just pesemata ja higisest kehast lähtuvaid aroome, siis leidub neidki,
kelle ääretud piinad on tingitud liiga suurtest kogustest kallitest parfüümidest.
Sirvides artikleid, mis meedias ühistranspordis leviva haisu teemal avaldatud,
jäi mulle silma 2012 aastal üllitatud lugu sellest, kuidas parfüümihais sõitjal
südame pahaks ajab. Loo autor väidab tõsimeeli, et teda viib endast välja
naiste lõhnavee aroom ja mida kallim ning peenema tekstuuriga, seda jälgimalt
see mõjub. „Igatahes enne, kui pool sõitu läbi oli, oli mul süda paha ja ausalt
öeldes oleks hea meelega natuke mõnda joodikut nuusutanud, et süda jälle
tahedamaks läheks,“ viriseb too friik, süüdistades oma hädades Tallinna
Linnavalitsust ja Linnatranspordi AS-i, kes pole keelustanud Chanel 5 järgi
haisevate reisijate ühissõidukisse sisenemist. Vabandage väga, aga minu käsi
küll taolise käskkirja allkirjastamiseks ei tõuse!
Kriitika ja hüsteeria
Okupatsiooniaastatel
tunti eestlasi tasakaaluka ning väärika rahvana, kes võtsid sõna vaid siis, kui
selleks oli ilmne põhjus. Vabaduseaastatel on tavad ja kombed muutunud ning
valitseb mentaliteet, kus väikseimgi ebameeldivust kajastatakse lausa
hüsteeriliselt, solvanguid ja ülivõrdeid pildudes. On tekkinud terve grupp
ajakirjanikke ning netikommentaatoreid, kes peavad pühaks kohuseks maksku mis
maksab diskrediteerida tasuta ühistransporti. Kodutud ei haise mitte sellepärast,
et neil pole peavarju ega sissetulekut, mille abil saunapiletit osta, vaid
seepärast, et tallinlased kasutavad tasuta ühistransporti. Uusi busse ja tramme
hangitakse ning trolle renoveeritakse aga üksnes selleks, et kodutud neid
lagastada saaksid. Taolist jama aetakse aastast-aastasse ja kuigi
hüsteeritsejaid ei võeta enam ammu tõsiselt, pole nende tarmukus raugenud. Kuidagi
peab ju kommunaalmuredest kogunenud sapi välja elama ja ühistranspordi alusetu
sarjamine on selleks mõnus võimalus.
Seisame koos parema teeninduse eest
Pole
tarvis kahelda, et Tallinna Linnatranspordi AS soovib pakkuda oma klientidele
parimat teenust. Ka meid, juhtkonnast alates ja juhtidega lõpetades, huvitab,
et kõik reisijad tunneksid end võimalikult hästi. Haisuprobleemi oleme enda
jaoks ammu teadvustanud ning tegutseme selle nimel, et ühissõidukisse pääseks
võimalikult vähe sobimatuid isikuid. Siin tahame teha reisijatega koostööd,
sest ei maksa jätta kõigi ebamugavate olukordade lahendamist üksnes juhi
hooleks. Nagu mujalgi avalikus ruumis pole põhjust loota vaid politseile ning
kodanikel tuleb ilmutada omaalgatust, on ka bussis tarvis julgemalt oma
õigustatud nõudmiste eest seista. Meedias aeg-ajalt avaldatavad hüsteerilised
lood ei vii meid aga kuhugi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.