Tallinna troll 50
Tallinna trolliliikluse 50. aastapäeval
peetud kõne
Lugupeetud
kolleegid, linnavõimu esindajad, külalised! Täna tähistame Tallinna
ühistranspordile äärmiselt olulist tähtpäeva. 50 aastat tagasi, 6. juulil 1965,
läks liinile esimene trollibuss.
Pealinna
esimese trolliliini Estonia-Hipodroom avamine toimus pidulikult. Trolli
liinilesaatmise puhul pidas kõne tolleaegne legendaarne linnapea Johannes
Undusk. Ta peatus oma sõnavõtus trolliliikluse perspektiividel ja lähiaja
arengutel. Mürtsus puhkpillimuusika ning ei puudunud ka asjaosalistele lilli
kinkivad rõõmsad pioneerid. Tallinna trolliliiklus sai võimsa alguse.
Ja
tõepoolest, järgnevate aastate jooksul sai trollist mustamäelaste peamine tööle
ja kojusõidu vahend. Kui ehitati Väike-Õismäe uus elurajoon, pikendati
trolliliine Harku järveni ning ka õismäelaste transpordimured olid murtud.
80ndate teisest poolest jõudis troll ka Põhja-Tallinnasse.
Teeksin siinkohal lühikese tagasivaate
Tallinna trolliliikluse ajaloole.
Trolliliiklust
hakati pealinna kavandama juba 1940-ndatel ja esimeseks liiniks pidi saama
Balti jaam-Pirita-Merivälja. Nagu teame, siis ei teostunud see kava kunagi. Tõsisemad
ettevalmistused trolliliikluse käivitamiseks algasid 1950-ndate teises pooles.
1957. aastal eraldati trollipargi rajamiseks kinnistu Paldiski maantee 48a.
Kuna ehitustööd venisid asus depoo ajutiselt Ädala tänav 7 laohoonetes.
Paldiski maanteele koliti 1970. aastal ning administratiivhoone valmis 1973.
Trolliliinist
Estonia-Hipodroom arenes 1977. aastaks välja liin number 1 Mustamäe-Kaubamaja.
Samal aastal lõpetati ka 1969. alustanud liini number 3 arendus. Balti jaama
jõudis esimene troll 1970. aastal. Alustas 4. liin. 1971. aastal lisandus
liinile Keskuse-Balti jaam, liin number 5, Mustamäe-Balti jaam. Väike-Õismäele
hakkasid trollid number 6 ja 7 käima 1980. aastast. 1987. aastal avati 9 liin
Mustamäe-Kopli.
1967.
aastal valmis Akadeemia teel Mustamäe lõppjaam, mida seitsmekümnendate lõpus
laiendati. Väike-Õismäe lõppjaam avati 1980. Esialgu oli selleks vagunelamu ja
lähedalasuvas majas üüritud korter. Lõppjaama hoone valmis 1987. Samal aastal
valmis ka Keskuse lõppjaam.
Tänaseks
on trollibussidest saanud oluline ühistranspordivahend Mustamäe, Väike-Õismäe,
Kristiine, Põhja-Tallinna ja Kesklinna elanikele. Tasuta sõit tõi trollidesse
arvukalt uusi reisijaid, kes eelistavad tihedas linnaliikluses sujuvalt
toimivat ühistransporti.
Trolliliiklusest rääkides ei saa jätta
märkimata elektritranspordi keskkonnasäästlikkust. Läinud sajandi suure saastekoormusega linnaliikluses
olid trollid tõsiseks alternatiiviks tossavatele bussidele ning kahtlase kütusega
tangitud eraautodele. Nii oli trollibuss läbi aastakümnete loodus- ja keskkonnasäästliku
mõtteviisi kandjaks. Autotööstuse arenedes on olukord muidugi muutunud.
Tänaseks, kui kasutame juba Euro-6 saastenormidele vastavaid busse ja plaanime
hübriidide ning kontaktvõrgust sõltumatute trollide kasutuselevõttu, on
ühistranspordi osa linna üldises liiklussaastes langenud 3%-ni. Pea olematu on
ühistranspordi osa peenosakeste saastes, milles annab tooni naelkumme kasutav
eratransport.
Trolliliiklusest
pärit roheline mõtlemine on täna terve Tallinna Linnatranspordi ASi tegevuse
aluseks. Me viime lõpule Tallinna Trammiliikluse viimise uuele tasemele.
Järgmisena ootab ees trolliliikluse põhimõtteline kaasajastamine ning uue
põlvkonna trollide vabastamine kontaktliinidest. Meie arengu eesmärgiks on
sõitjate igakülgne heaolu, mis kätkeb endas ka ühistranspordi kasutajate
ohutust ning võimalikult puhast ja tervislikku linnakeskkonda.
Tallinlasi teenindavad trollibussid on
muutunud üha paremaks ja mugavamaks. 10.
juunil 1965 saabusid Tallinna Venemaal Saraatovi oblastis Engelsi linnas
valmistatud 9 trollibussi ZiU-5. ZiU on suupärane lühend trollitehase
venekeelsest nimest Завод имени Урицкого (Uritski-nimeline tehas).
Sõiduk ise oli tolleaegse NSV Liidu moodsamaid. Selle konstrueerimisel oli
kõrvaldatud eelmise mudeli MTB-82 puudused. Aastatel 1959-1972 ehitati
ZiU-busse enam kui 20 000 tükki, millega ZiU ongi maailmas enim valmistatud
trollimudel. Viimase sõidu tegi ZiU Tallinnas 1973. aastal, loovutades seejärel
koha uuematele ja moodsamatele sarvebussidele.
Täiendus
ZiU-dele ei tulnud aga mitte enam Venemaalt, vaid järgmine ajalooline
trollimark, Škoda 9Tr, jõudis importmasinana Tallinna Tšehhist Ostarav nad Ohržis
asunud tehasest. Esimese trollimargina sai Tr hüdraulilise roolivõimenduse, mis
võimaldas trollijuhtideks asuda ka õrnema sugupoole esindajatel. 1979. aastal
asendati voolu raiskav reostaatjuhtimine türistorsüsteemiga, mis oli tol ajal
tehnika viimane sõna. Aastatel 1966-1982 jõudis Tallinna 210 seda tüüpi trolli
ja viimase reisi tegi 9Tr aastal 2000.
1983-1989
saabus Tallinna samas Ostarav nad Ohrži tehases toodetud 99 Škoda 14Tr
moderniseeritud kolmeukselist trolli. Neist 18 veterani töötab veel tänagi.
Kui
ZiUde ja 14Tr-ide suurimaks puuduseks võib pidada tagasihoidlikku mahutavust,
siis 1989-1990 Tallinna jõudnud liigendtrollil Škoda 15Tr oli see näitaja juba
märksa parem. 17,36 m pikka trolli mahtus tipptunnil 145 reisijat, keda kahe
120 KW mootori jõul võis transportida kiirusega kuni 65 km/h. Tänaseks on 25-st
trollist töös veel 11.
Tallinna
trolliliikluse kaasaegsema veeremi moodustavad Solaris Trollinod. 18 Solaris
Trollino 12 bussi võeti meil kasutusele aastatel 2002-2004. Neile lisandus 2007-2010
veel 14 Trollino 12 AC bussi. Trollinod mahutavad 96 reisijat ning arendavad
175KW mootori jõul kuni 80 km/h. Alates 2003. aastast on Tallinna tänavatele
jõudnud 19 Solaris Trollino 18T ja 18AC bussi, mahutavusega 132 reisijat.
Solaris
bussid ongi hetkel meie trolliliikluse raudvara, mis jäävad tallinlasi
teenindama veel pikkadeks aastateks.
Kuid tähtsaim osa Tallinna
trolliliikluse pikas ja edukas toimimises on meie inimestel. Olen kindel, et terves Eestis ja vaata et kogu
Euroopas on näputäis ettevõtteid, kes saavad kiidelda taoliste pikkade ja
püsivate töösuhetega nagu Tallinna Linnatranspordi AS ja selle trolliteenuste
pakkumisega seotud osakonnad. 353-st trollindusega seotud töötajast 96 on
ametis olnud 10-20 aastat. 94 töötajat on tegelenud Tallinna trolliliiklusega
20-30 aastat ja 96 töötajat üle 30 aasta. See on tõeline kiindumus oma töösse,
missioonitunne ja ettevõttetruudus, mis väärib imetlust ning tunnustust! Kõiki
neid, kes andnud trolliliikluse arendamisse 20 ja enam tööaastat, tahame ka
täna vääriliselt tunnustada.
Väikese
vahepalana võib nentida, et kokku moodustab üle 10 aasta trollindusega seotud
olnud inimeste tööpanus kokku enam kui 7500 aastat. Raske uskuda, ent nii see
on! 7500 aasta eest hakkas Eesti aladel jääaeg taanduma ja trollibussist ei
osanud koobastes elavad karvased esivanemad veel unistadagi.
Aga
trolliliikluse 50 aastapäeva tähistades, oleme eriti uhked selle üle, et meie
tööperre kuuluvad kolm trollijuhti, kes asusid rooli keerama juba mõned aastad
peale esimese liini avamist. Vello Lailil sai trolliroolis täis 46 aastat ja 8
kuud, tema kolleegidel Olle Tüüril ja Saima Heinberkil 45 aastat 4 kuud.
Kaks
väärikat meest aga alustasid ettevõttes juba enne 1965. aastat. Kunagisel
alajaamade jaoskonna juhatajal, praegusel veoalajaama elektrikul Eino Tikerpuul
oli päevaks, mil esimene troll Estonia juurest Hipodroomi poole suundus, meie
asutuses juba 8 aastat ja 4 kuud töötatud. Tema kolleeg Toivo Paavle oli toona
noore mehena juba pea kaks aastat ühistranspordi heaks pingutanud. Eino
Tikerpuu 58 aastat ja 4 kuud ning Toivo Paavle 51 aastat ja 11 kuud tööd ühes
ettevõttes, on imetlemisväärne saavutus. Nelikümmend seitse aastat on
ettevõttes töötanud pealiikluskorraldaja Virve Pugal, neist 25 aastat
trollijuhina. Kassapidajana alustanud, meistrina jätkanud ja praegu valvurina
töötav Asta Kuusmaa on ettevõttele andnud 46, elektrik Rein Kiive 45 töökat aastat. Üle 40
aasta on trolliliikluse juures olnud 21 meie töötajat.
Tahan täna õnnitleda kõiki neid, kes
andnud trolliliiklusesse oma panuse. Ilma teieta oleks tallinlaste elu märksa
keerulisem. Olete oma ettevõtte, linna ja maa patrioodid, kes ei tööta pelgalt
palga nimel, vaid kellele on tähtis teha kõike südamega, hästi ja korralikult.
Meil seisab ees veel palju ühiseid
edukaid tööaastaid, sest nii nagu ei saa Tallinn kunagi valmis, ei peatu ka
pealinna ühistranspordi areng. Tänan teid ja soovin toredat pidupäeva!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.