Ebaõiglased süüdistused näitavad meedia küündimatust
Tallinna Linnatranspordi ASi
suguses suures ettevõttes töötab erineva ellusuhtumisega inimesi. Kindlasti
leidub ka neid, kelle töös esineb kitsaskohti, millele vajadusel ka tähelepanu
juhime. Vahel pole korduvatest korralekutsumistest kasu ja siis tuleb töödistsipliini
rikkunuga töösuhe lõpetada. Ent alati peab pretensioon olema põhjendatud, mitte
õhust võetud.
Põhjendamatu rünnak.
Mõne nädala eest leidis meedias
laialdast vastukaja noore ema süüdistus bussijuhi aadressil, kes olevat ta koos
lapsega ühissõidukist maha tõstnud. Intsidendile olevat eelnenud bussijuhi
poolne toorutsemine ja oh mis kole, venekeelne valimatu sõim. Juhtunu kirjeldamisel
ei hoitud musti värve kokku. Kurjalt nõuti bussijuhi kohest vallandamist ja
avalikku häbiposti naelutamist.
Aga õiglase kättemaksu nõudjad
polnud arvestanud sellega, et sündmusel oli mitmeid pealtnägijaid, kes asja
sootuks vastupidiselt kirjeldasid ning noore ema väljakutsuvat käitumist
taunisid. Juhtunu on salvestatud ka bussi salongikaameraga, mis kinnitab juhi
väidete õigsust ja noore ema ebaobjektiivsust.
Mis siis õieti juhtus? Bussi
sisenenud noor naine, kes kandis kandelinas seitsmekuist beebit, keeldus istumast
nii peale bussijuhi ettepanekut, kui ka kaasreisijate kinnitust, et jonnakalt
püsti seistes paneb ta ohtu imiku elu. Vahepeal bussi sisenenud isa ei teinud
samuti midagi abikaasa korrale kutsumiseks. Peale korduvaid meeldetuletusi
istumise vajalikkusest, pidas noor ema paremaks bussist lahkuda. Mõne päeva
möödudes süüdistas neidis bussijuhti jämedas käitumises ja tema eraellu
sekkumises, pidades ennast ainupädevaks otsustamaks, kas tuleb tagada lapse
ohutus või mitte. Ajakirjandus nägi võimalust intriigi tekitamiseks ja valas
õli tulle, näidates noort ema vaese kannatajana ning bussijuhti ja teisi
reisijaid verejanuliste pereidülli häirivate barbaritena.
Mis oli pildil valesti?
Enesekeskne noor daam ja
intsidenti võimendanud ajakirjanik lähtusid läbini väärast eeldusest, nagu
oleks lapse ohutus vaid ema eralõbu. Tegelikult vastutab bussis reisijate
ohutuse eest juht. Me ei eelda ju, et võiksime autos sõidutada imikut ilma
turvatoolita. Miks siis arvame, et bussis võib ohutusse suhtuda kuidagi lodevamalt?
Kui ema ohustab lapse tervist või elu, tuleb sekkuda ning teha kõik lapse
heaolu kaitseks. Hooletu vanem tuleb korrale kutsuda ja lapse ohutus tagada nii
ühistranspordis, liikluses, kui koduvägivalla juhtumites. Kodanikena oleme kõik
selleks kohustatud.
Siin jääbki üle küsida, millisest
moraalselt väärastunud loogikast lähtus ajakirjanik, kes asus ründama oma
ameti- ja kodanikukohust täitnud bussijuhti ning kaitsma hooletut ema? Kas
järgmisena võime kuulda süüditusi politseiniku aadressil, kes peatab purjus ema
juhitud sõiduki, et kaitsta autos viibivate laste ja teiste liiklejate
turvalisust?
Naeruväärne on antud loos ka püüe
kujutada juhtunut mingi rahvustevahelise arveteklaarimisena. Eestlasest bussijuht,
keda süüdistati reisija vene keeles sõimamises, valdab antud keelt väga
halvasti ning on vaevalt võimeline pikemaks mõtteavalduseks. Milleks oli tarvis
veel seda valet, teavad üksnes kaebaja ja nn ajakirjanik.
Kuhu jäid ajakirjaniku ja reisija poolne vabandus?
Oma last ohustanud ema nõudis
juhilt avalikku vabandust. Peale asjaolude selgumist sellest loobuti ja lugu
oleks otsekui lahenduse leidnud. Kuid siinkohal tahaksin küsida, kuhu jäi
bussis ülbitsenud noore ema vabandus enda ebakohase käitumise eest, ja mis
kõige tähtsam, kuidas vastutab ajakirjanik, kes teadlikult valet levitas? Noore
emaga on asi selge. Kõrgendatud enesehinnanguga inimene valas oma viha välja
teenindaja peale. Seda juhtub ju iga päev. Aga ajakirjaniku näol on ju tegemist
professionaaliga. Kui palgaline ajakirjanik esitas avalikult nõudmise, et
bussijuht peaks ametist lahkuma, siis peale uute asjaolude selgumist, tuleks
sama eeldada temalt. Mõelge kui tervendavalt mõjuks see kodumaisele
ajakirjandusele, kui ametialaste möödalaskmiste eest ka vastutada tuleks. Aga
küllap on seda meie üha amatöörlikumaks muutuvalt pressilt palju oodata.
Pooldan veapunktide süsteemi.
Meie halvenevas liiklusolukorras
pooldan veapunktide süsteemi kasutuselevõttu, mis paneks ehk nii mõnegi
vastutustundetu liikleja mõtlema. Sama põhimõtet võiks rakendada ka muudes
valdkondades, näiteks ajakirjanduses. Kui kolmel korral avaldad kallutatud või
valeväiteid esitava artikli, siis ongi toimetusest minek. Endise ajakirjanikuna
arvan, et ettepanekut võiks kaaluda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.