50 aastat sarvedega ühistransporti
ZiU-5 |
10. juunil 1965 saabusid Tallinna
Venemaal Saraatovi oblastis Engelsi linnas valmistatud 9 trollibussi ZiU-5. Seda
kuupäeva võib lugeda Tallinna trollibussinduse ajaloo alguseks, kuigi esimese
liini Estonia-Hipodroom avamiseni, mida uhiuued sarvilised teenindama hakkasid,
kulus veel terve kuu. Seepärast loevad trollinduse möödanikuga seotud inimesed
Tallinna trolliliikluse sünnipäevaks siiski 6.juulit, mil trollid Rahvusteatri
juurest lillede ja pidukõnedega liinile saadeti.
Mida kujutas endast too esimene
Tallinna saabunud trollibuss? ZiU on suupärane lühend trollitehase venekeelsest
nimest Завод имени Урицкого (Uritski-nimeline tehas). Sõiduk ise oli aga
pealesõjaaegset trollibuumi läbi elava NSV Liidu moodsamaid, mille konstrueerimisel
kõrvaldati kõik eelmise mudeli MTB-82 vead. Aastatel 1959-1972 ehitati
ZiU-busse enam kui 20 000 tükki ning sõitsid need nii Moskvas kui Peterburis. ZiU
ongi maailmas enim valmistatud trollimudel. Üheksa nõukogude
trollibussiarenduse tippu saadeti ka Tallinna. Buss mahutas 122 reisijat ning
arendas 95kW mootoriga kiirust kuni 68 km/h. Teadjamad tehnikaajaloo spetsid väidavad,
et tehase polügoonil suutis nõukogude Stig arendada ZiUga kiirust 100 km/h, aga
pead ei julge selle väite tõepärasuse eest keegi panti panna. Viimase sõidu
tegi ZiU Tallinnas 1973. aastal, loovutades seejärel oma koha uuematele ja
moodsamatele sarvebussidele.
Täiendus ZiU-dele ei tulnud aga
mitte enam suurelt Venemaalt, vaid järgmine ajalooline trollimark, Škoda 9Tr, jõudis
importmasinana Tallinna Tšehhimaalt Ostarav nad Ohržis asunud tehasest. Esimese
trollimargina sai Tr hüdraulilise roolivõimenduse, mis võimaldas
trollijuhtideks asuda ka õrnema sugupoole esindajatel. 1979. aastal asendati
voolu raiskav reostaatjuhtimine türistorsüsteemiga, mis oli tol ajal juba
tõeline kosmos. Kuigi moodsama ehitusega, jäid Škoda 9Tr näitajad oma nõukogude
eelkäijale alla. Reisijaid mahtus trolli vaid 70, ja kuigi võimsus küündis
tubli 120 KW-ni, jäi tippkiiruseks 60 km/h. Aastatel 1966-1982 jõudis Tallinna
210 seda tüüpi trolli ja viimase reisi tegi 9Tr aastal 2000. Praegu teevad seda
marki trollid veel uhket sõitu Simferoopolis ja Jaltas.
Tallinna aga saabus aastatel
1983-1989 juba samas Ostarav nad Ohrži tehases toodetud 99 Škoda 14Tr
moderniseeritud kolmeukselist trolli. Neist 18 veterani töötab veel tänagi
tallinlaste hüvanguks ning ootab pikisilmi, millal saab uute sarvedeta trollide
saabumise järel teenitud vanaduspuhkusele jääda. Sõitjaid mahutas uus mudel
kümne võrra eelkäijast rohkem, ehk siis 80 hinge, kiirus oli 120 KW-se võimuse
juures kuni 65 km/h. Peab mainima, et eelmisel trollibussil väljaarendatud
türistorjuhtimine õigustas end ka sellel trollitüübil.
Kui ZiUde ja 14Tr-ide suurimaks
puuduseks võib pidada väikest mahutavust, siis 1989-1990 Tallinna jõudnud
liigendtrollil Škoda 15Tr oli see näitaja juba märksa parem. 17,36 m pikka
trolli mahtus tipptunnil 145 reisijat, keda kahe 120 KW mootori jõul võis
transportida kiirusega kuni 65 km/h. Tänaseks on 25-st trollist töös veel 11.
Vahepealsetel aastatel jõudsid
juhukülalistena Tallinna tänavatele ka Ikarus 280T ja 412T trollid, mis hangiti
trolliliikluse lõpetanud Saksamaa linnadest, ent need pruugitud sõidukid ei
õigustanud ennast ja langesid peagi käibest välja.
Tallinna trolliliikluse
kaasaegsema veeremi moodustavad Solaris Trollinod. 18 Solaris Trollino 12 bussi
võeti meil kasutusele aastatel 2002-2004. Neile lisandus 2007-2010 veel 14
Trollino 12 AC bussi. Trollinod mahutavad 96 reisijat ning arendavad 175KW
mootori jõul kuni 80 km/h. Alates 2003. aastast on Tallinna tänavatele jõudnud
19 Solaris Trollino 18T ja 18AC bussi, mahutavusega 132 reisijat.
Tallinna tänavatel on liigelnud
ka kaks tõeliselt erandlikku trolli. 1994 saabus meile 180 reisijat mahutav
hiiglaslik JUMZ-T1, mida valmistati Pavlovgradi kuulsusrikkas trollitehases. Korralikult
sõitma ei hakanud gigant kunagi ja 2001. aastal kanti see maha. 1999. aastast
kuni aastani 2005 võisid aga tallinlased sõita trolliga, mis Ikarus 415T
prototüübina oli väidetavalt ainueksemplar. Aga sõitmise asemel seisis rariteet
rohkem remondis ja lõpuks tundus mõistlikum see inimeste veolt kõrvaldada.
Tulevik kuulub aga Tallinna
liikluses juhtmetest sõltumatutele, loodussõbralikele ja mugavatele sarvedeta
trollidele. Nagu mujalgi maailmas elab ühistransport meilgi läbi põhjalike
muutuste aega.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.