Trollibuss kui püha lehm
Viimasel ajal kütab kirgi Tallinna
Linnatranspordi ASi kava asendada Väike-Õismäe suunal sarvedega trollid juba
tulevast aastast sarvedeta trollidega. Olen seda teemat käsitlenud nii
Haabersti Sõnumites, kui ka mujal meedias. On piisavalt põhjusi, miks loobuda
nostalgilistest sarvekandjatest moodsate hübriidide kasuks. Hea intervjuu andis
trolliliikluse kaasajastamise teemal 15. mai Vikerraadio hommikusaates ka
abilinnapea Taavi Aas. Kes asja vastu huvi tunneb, võiks usutlust järelkuulata.
Sealt leiab vastused kõigile trollifänne huvitavatele küsimustele, iseasi, kas
vastuseid soovitaksegi, sest tundub, et käputäiele paanikatekitajatele on sarvedega
troll pühaks lehmaks ja iga innovatiivne muutus kuulutatakse juba ette
pühaduseteotuseks, mida usufanaatiku kitsarinnalisusega taunida tuleb.
Trolliliikluse ajaloost
Trollibussi ajalugu on
vaieldamatult sama pikk ja väärikas, nagu sisepõlemismootoriga varustatud
sõidukitel. Juba 1882. aastal lisas saksa leidur Ernst von Siemens Berliinis neljarattalisele
alusvankrile kaks elektrimootorit, lasi vedada õhuliini ja teostas kahe kuu
vältel demonstratsioonsõite.
1900. aasta Pariisi
maailmanäitusel oli aga vaikselt ning sujuvalt sõitev trolli meenutav riistapuu
linna esimese metrooliini kõrval üheks suurimaks tõmbenumbriks.
Juba aasta pärast avas leidur Max
Schiemann Dresdenis esimese reisijaid teenindava trolliliini. Sõidukitel oli
esmakordselt kasutusel taoline vooluvõtusüsteem nagu seda ka tänapäevastel
trollidel näeme.
1911 hakkasid trollid sõitma
Leedsis ja Bradfordis. Suurbritannias vedasid sarvilised sõidukid reisijaid
1972. aastani, siis sai raha lugevatel inglastel kulukast trolliliiklusest
villand ning liinid suleti. Uute sarvedeta hübriidlahenduste tekkimine on nüüd
pannud Leedsi linnaisasid taas mõtlema võimalusele tuua elektrisõidukid uues
kvaliteedis taas tänavaile.
Eriti suure võidukäigu tegid
trollid kommunismi poole rühkivas NSV Liidus. Eks aitas tööliste ja talupoegade
paradiisis trollide erakordsele populaarsusele kaasa Vladimir Lenini algatatud
maa täieliku elektrifitseerimise plaan GOELRO.
Moskvas avati esimene trolliliin
1933. Trollid, kui maa industrialiseerimise kõrget taset demonstreerivad
sõidukid levisid kiiresti paljudes vene suurlinnades. NSV Liidule kuulub ka
rekord maailma pikima linnadevahelise trolliliini rajamises, mis ühendab Jaltat
Simferoopoliga ja võimaldab trolliga läbida enam kui saja kilomeetrise vahemaa.
Viiekümnendateks aastateks olid trollid muutunud NSV Liidus üheks eelisarendatavaks
linnasiseseks transpordiliigiks ning uusi elamurajoone õnnistati juba
projekteerimise käigus kahe postidevahel jooksva vooluvõtuliiniga.
Tallinnas alustati trolliliinide
kavandamist juba 1946. aastal ning sarvilised sõidukid pidid plaanide kohaselt
hakkama sõitma liinil Balti jaam-Pirita-Merivälja. Esimest trolli nähti
Tallinnas siiski alles 1965. aastal, kui valmis trolliliin Estonia-Hipodroom.
Trolliliikluse tulevikust.
Võib täie kindlusega öelda, et
elektritransport ei kao Tallinnast kusagile, ent nagu mujalgi maailmas, toimuvad
ka meil selles vallas olulised muutused. Sarvedega ajaloolise trollibussi
tõrjuvad tasapisi välja uued, kontaktliine mitte vajavad hübriidsõidukid.
Trolliliiklus muutub paindlikumaks, odavamaks ning sõltuvuse kadumine
kontaktliinist, tagab sujuvama ning elektrihäiretest sõltumatu liikluse.
Vähetähtis pole ka linnapildi muutumine esteetilisemaks.
Esimestena kogevad sarvedeta
trollide mugavusi ja võimalusi Haabersti elanikud. Juba järgmisel aastal
alustab linn Haabersti ringi ümberehitamist eritasandiliseks pidevläbilaskega
ristmikuks ning ehituse ajaks toome liinidele 6 ja 7 esimese põlvkonna
hübriidid, mille hankeks on meil tootjatehasega leping juba sõlmitud. Peale
ristmiku valmimist jäävadki sarvedeta trollid Haabersti elanikke teenindama.
Teistel liinidel hakkame sarvedega
trolle uute autonoomsete sõidukite vastu vahetama vastavalt sellele, kuidas
veerem amortiseerub. Arvestades, et viimati muretseti Tallinnale uusi trolle
aastatel 2006-2009 ning trolli keskmine eluiga
on ca 30 aastat, võib trollibusside väljavahetamise protsess kesta aastani
2040. Selleks ajaks peaksid kõik linnas ringisõitvad elektribussid olema
„sarved maha jooksnud“.
Sarvesõpradele.
Tahaksin sarvedega trollide
tulihingelistele kaitsjatele avaldada tunnustust nende järjekindluse ja
retrovaimustuse eest. Aga aeg läheb edasi ja ühes muutuva maailmaga avarduvad
ka ühistranspordi võimalused. Arenguga tuleb leppida, sest liigne
konservatiivsus muutub ühel hetkel tagurluseks, tirides meid tagasi eilsesse ning
nudides võimalusi kasutada uusimaid tehnikasaavutusi.
Volvo tehased alustavad
järgmisest aastast teise põlvkonna hübriidide tootmist, mis kasutavad senistest
veelgi moodsamaid lahendusi. Taoliste tehnika viimase sõna järgi ehitatud
sõidukite päralt ongi Tallinna ühistranspordi tulevik. Trolliliikluse 50.
aastapäevale läheme vastu kindla teadmisega, et trollid jätkavad ka tulevikus
reisijate teenindamist, ent juba uues kaasaegses kvaliteedis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.