Valitsus
õpib Tallinna eduloost
Kui Tallinna Autobussikoondis
ja Trammi ja Trollikoondis 2012. aastal ühendati, oli arvukalt neid, kes sammu otstarbekuses
kahtlesid. Tookord arvustati ühinemist nii meedias, linnavolikogu opositsioonijõudude
kui ka ettevõtete töötajate poolt. Selles pole ka midagi imelikku, sest iga
uuendus hirmutab ning sisendab ebakindlust, hea algatuse tunnustamiseni
jõutakse märksa hiljem, kui paranenud majandusnäitajad ning otstarbekam
töökorraldus kõik senised kahtlused kummutab. Õnneks leidub Tallinnas
innovatiivselt mõtlevaid ja uuendustega kaasaminevaid inimesi, vastasel juhul
sörgiksime arengus muu maailma sabas. Tänu sellele viisime ka Linnatranspordi
aktsiaseltsis üle keeruka liitmisprotsessi ning täna on tuliseimadki oponendid
nõustunud, et ühinemine oli põhjendatud ning õigeaegne. Oleme hoidnud kokku
administratiivkuludelt. Täpsem käsuliin on võimaldanud kiirendada
organisatsiooni toimimist ning protsess tervikuna tugevdanud ettevõtte
majanduslikku baasi. Kui mitmetel ühistranspordiettevõtetel on märtsis Autoettevõtete Liidu ja Transpordi Ametiühingu vahel sõlmitud
üldtöökokkuleppe tingimuste täitmisega tõsiseid probleeme, siis TLTs vastas
palgatase leppe tingimustele juba enne selle kehtimahakkamist 1. aprillil. See
on fakt, mis kõnetab iga meie töötajat.
Riik tunnistab TAKi ja TTK ühinemise õnnestunuks
Valitsus
on alati hoolega jälginud kõike Tallinnas toimuvat ning üritanud parima üle
võtta. Erandiks pole siin ka ühistranspordiettevõtete ühinemine. Kohe peale TAKi
ja TTK liitmist tuli tookord majandusministri nõunikuna töötanud Erkki Raasuke
välja ideega viia riigifirmade juhtimine ühe emafirma alla. Ettepanek oli
liialt julge ning selles haisteti ohtu, et peale arvukate ettevõtete nõukogude likvideerimist kaovad erakondlasi
stimuleerivad parteilised ametikohad. Ideed ei muutnud elujõulisemaks ka selle
elluviimisel tekkiv ca 100 miljoni eurone kokkuhoid. Oma särk on ju ihule alati
kõige lähemal. Ometi jäi ettepanek innovatiivse visioonina
majandusministeeriumi kuluaaridesse ringlema ning kuna Tallinna eeskuju kulude
kärpimisel tagant sundis, on täna jõutud selleni, et käivad tõsised
ettevalmistused riigi transpordifirmade viimiseks ühtse juhtimise alla. Peab
tunnistama, et selleks on ka viimane aeg. Killustatus riigi ühistranspordi
juhtimises on maksumaksjale äärmiselt kulukaks.
Nii on
riik lõpuks tunnistanud, et TAKi ja TTK ühinemisel saadud positiivne kogemus
sobib üle võtta kogu riigis. Kahju muidugi, et sellega on nii kaua viivitatud.
Kas silmapiiril terendab ka üleriigiline tasuta ühistransport?
Kuna riik
on Tallinna head algatused varem või hiljem üle võtnud, siis tundub
lähiaastatel reaalne ka üleriigiline tasuta ühistransport. Tallinnas on ju
süsteem ennast igati õigustanud ning vastupidiselt kriitikute hoiatustele
toonud märgatava kokkuhoiu ning liiklusolukorra normaliseerumise.
Keskerakond
pakkus tasuta üleriigilise transpordi välja oma märtsivalimiste teesides. Mõte
pälvis suure toetuse, kui ääremaastumise pidurdamise oluline võimalus. Ka
selleks kuluv ca 20 miljonit eurot ei ohusta riigi fiskaalstabiilsust.
Valitsusel jääb üle hea ettepanek vaid üles korjata, nii nagu on korjatud üles
mõte ühistranspordiettevõtete liitmisest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.