Ohutu
liiklus algab juhtide vastutustundest
Augusti keskpaigas peetud Paide
arvamusfestivalil toimus liiklusküsimustele spetsialiseerunud juristi Indrek
Sirgi vedamisel arutelu teemal, kas Eestis tuleks langetada piirkiirus seniselt
90km/h märksa rahulikumale 80km/h. Arutelu algataja tunnistas, et viljakat
diskussiooni pärssisid väärarusaamad, otsekui oleks kiiruse alandamine juba
iseenesest piisav meede liiklusohutuse tõstmiseks, ja kartus, et piirkiiruse
alandamine sunnib ka kõikidele ohutusnormidele vastavatel linnadevahelistel
magistraalidel senisest aeglasemalt kulgema. Lisaksin siia veel kolmanda
väärtõlgenduse, mis kipub taolisi diskussioone juba eos surmama. Nimelt on
küllaltki levinud kinnisidee, et kui piirangutega 90/50 võib veel kuidagi leppida,
siis näiteks 80/40 oleks juba selge alandus ja vaat ei inimõiguste rikkumine.
Mida
arvab Maanteeamet?
Piirkiiruse alandamine teatud lõikudel,
pole aga pelgalt mitteformaalsete aruteluklubide teema, vaid seda on üha
tõsisemalt hakanud käsitlema ka riigi Maanteeamet.
„Eesti
riigimaanteede kogupikkusest 89 protsendil on suurimaks lubatud sõidukiiruseks
90 km/h või rohkem. Soomes võib sama kiirusega sõita vaid 13,6 protsendil ning
Norras 4,3 protsendil teedest. Tänu kõikjal kehtivale ühesugusele piirkiirusele
on Eestis ka hukkunuid rohkem. Kui Rootsis ja Norras hukkub iga miljardi
autokilomeetri kohta kuni neli inimest, siis Eestis suisa 10. Teisisõnu on meie
teedel läbitud autokilomeetrite kohta liialt suur liiklusõnnetuste risk,"
leiab Maanteeameti liiklusohutuse strateegialoome juht Alo Kirsimäe. Ja tal on
õigus. Kui ikka Tartu maanteel ja Kükametsa kruusastes kurvides kehtib sama
piirkiirus, pole sellest midagi head loota, sest meie harrastussohvrid kipuvad
rooli haarates käituma enesetapjalikult. Mind on alati hämmastanud, kuidas muidu
tasakaalukas eestlane autoroolis otsekui ümber sünnib ning hakkab kogu maailmale
tõestama, et ka vana opeliront võib arendada ferrarilikku kiirust.
Valdavas osas EL-i liikmesriikides
oleneb lubatud sõidukiirus tee geomeetriast ja liiklustingimustest antud lõigul.
Maanteeamet leiab, et ka meil tuleb minna üle kiiruste tsoneerimisele ja
riskivabadele baaskiirustele, sest ohutu sõidukiiruse eiramine on suurmaks
liiklusõnnetuste põhjuseks. Muidugi on sõidukiirusest tulenev oht seotud ka
juhi kogemuste ning oskuste, liiklus- ja ilmastikutingimuste, joobes juhtimise,
piiratud nähtavuse ja muude faktoritega.
Kas
piirangud ja keelud lahendavad olukorra?
Tegelikult on ka praegu kõigil Eesti
maanteedel võimalik ohutult liigelda, Tuleb vaid järgida liiklusseaduse seda
sätet, kus on soovitatud valida oludele vastav juhtimiskiirus. Kõik on ju kinni
juhi mõtlemises. Kui mõni mees arvab heaks käänulisel metsateel üritada
ralliässa kombel riski piiril kihutada, siis ei peata idiooti ükski
piirangumärk. Kuna suur osa autojuhtidest arvab, et maanteedel kehtestatud
piirkiirus pole nende jaoks, siis praeguse puuduva liiklusjärelvalve
tingimustes ka vastavalt käitutakse.
Tehke lihtne katse. Pange maanteel
püsikiirusehoidja 95km/h peale ja vaadake, mis juhtub. Õige! Teist sõidetakse
mõõda nagu häda tegevast kassist, teie
ise aga jõuate järele vaid mõne hädisema juhi roolitud masinale. Eesti teedel
sõidavad valdavalt ässad, kes tunnistavad vaid gaasi ja pidurit, ning peavad
stabiilset sujuvat liikumist punktist A punkti B ning piisava pikivahe hoidmist
jobude veidruseks.
Kuidas
siis edasi?
Kuni politsei koosseisu ja rahalisi
vahendeid edasi retsitakse, pole lootustki, et maanteedel olukord paraneks. Piirkiirus
– ena mul asja! Kui arrogant haistab karistamatust,
muutub ta ülbeks anarhistiks. Nii elataksegi oma haige ego välja maanteel
sigatsedes ja seda ei muuda ükski liiklusseaduse parandus. Ilma piisava
järelvalveta võib olukord vaid halveneda.
Mõeldes viimase aja ränkadele
õnnetustele just noorte juhtide süü läbi, tuleks kaaluda ka liiklusõpetuse
senisest mahukamat sisseviimist üldharidus- ja kõrgkoolide õppekavadesse. On
see ju elu ja surma küsimus.
Samuti tuleks luua riiklik töögrupp, mis
analüüsiks eestlaste enesehävituslikku käitumist liikluses ja kaardistaks selle
peamised põhjused. Ehk peaksime pöörama suuremat tähelepanu inimeste
tõrjutusele sotsiaalses- ning tööelus, probleemidele, mida loob vähetegusa
valitsuse süül toimunud majandusliku ebakindluse süvenemine ja katastroofiline
ääremaastumisele. Süvenevas liiklusanarhias peegelduvad meie ühiskonna
valupunktid ja kahjuks pole neid võimalik parandada üksnes diferentseeritud kiirusepiirangute
kehtestamisega. Aga alguseks hea seegi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.