Seoses uute trammide
liiniletuleku ning Tallinna trollibussi 50. aastapäevaga olen peatunud blogis
pikemalt elektrit kasutava ühistranspordi ajalool. Samas on Tallinna linnatranspordis
äärmiselt oluline roll just autobussidel. Kindlasti väärib ka bussiliikluse
ajalugu käsitlemist, mida seekordses blogipostituses teengi, seda enam, et
läheneb Tallinna autobussiliikluse 100 juubel, mida 2022. aastal tähistame.
Esimesed bussid sõitsid
Tallinnas liinidele 1922. aastal, kui ettevõtja Fromhold Kangro sai
linnavalitsuselt loa alustada teenindamist liinidel Vene turg (Viru väljak) -
Tartu maantee, Vabaduse plats – Seewald, Vene turg - Kalamaja, Vene turg –
Pirita ja Vene turg – Kose. Esimesteks bussideks, mis reisijaid sõidutasid olid
Daimlerid. Huvitav on sealjuures seik, et algselt kahekorruselistelt bussidelt
eemaldati ülemine korrus, kuna kardeti, et liiga rasked masinad lõhuvad Tartu
maantee sillutise. Aga ega pruugitud busside mootorid polekski suutnud
kahekordseid busse koos topelt arvu sõitjatega liigutada. Väiksem koormus aga
andis vanadele mootoritele hõlpu. Bussiintervallid olid ca 10 minutit ja pileti
lunastamiseks tuli sõitjal loovutada 15 marka.
Kangro jõudis
ühistranspordis toimetada 4 aastat, siis muutus ettevõtte finantsseis
lootusetuks ja pank võttis firma võlgade katteks üle.
Panga poolt üle võetud 23
bussi, Tartu maantee 53b asunud garaaži ja töötajate baasil alustas tegutsemist
osaühisus Mootor, mille aktsiapakk kuulus Krediidipangale. Seniste peetud
busside asemele muretseti uuemad Grahamid, Reod ja Federalid ning alustati ka
Harjumaa ning linnadevaheliste liinide teenindamist. Kuna linnale tundus, et
kasumilikke kaugliine käivitades jäeti Talllinnasisesed sõidud unarusse,
alustati 1928. aastal läbirääkimisi Mootori majapidamise üles ostmiseks. Siiski
jäi asi pooleli, sest Krediidipanga nõutav hind tundus linnavalitsusele üle
mõistuse suurena. Lõpuks otsustasid linnaisad, et kui Mootori omanikud
ettevõtet müüa ei soovi, tuleb linnal oma bussivedudega katsetada. 1937.
alustasid linnavalitsuse bussid sõite kesklinnast Koplisse. Linna
transpordiettevõte arenes jõudsalt ja enne 1940. suve võeti mitu Mootori liini
üle. Linnale kuuluva trammidepoo juurde alustati ka sadakonnale bussile mõeldud
garaaži ning töökoja ehitamist.
Pärast 1940. aasta
juunipööret liideti veondusettevõtted autobaasiks Mootor, millele kuulus üle
130 moodsa, kuni 3 aastat vana Büssing-NAG-i, Volvo ja Scania Vabise bussi. Lisaks
osteti 7 uhiuut ninaga ZIS-16.
Kogu lootustandvalt võimas
bussipark laostus sõja esimeste kuudega, kui hulk busse evakueeriti Venemaale
või purustati lahingutes. Augustis 1941, kui sakslased pommitasid sadamas
Mootori garaažide lähistel seisvat ristlejat Kirov, hävis 23 bussi. Lahingute lõppedes oli alles
veel 30 bussi, mis leidsid ulualuse
Pärnu maantee trammidepoos.
Mootori varade riismed ja säilinud personal panid aluse ettevõttele Linna Tramm
ja Autobused.
1944. aasta sõjasündmused
panid bussiliikluse seisma ja tõid uusi kaotusi. Säilis vaid 12 autobussi, mis koondati vastloodud Tallinna Trammi ja
Autobuse Trusti valdusse, mis aga ei suutnudki oma elujõulisust tõestada. Kevadel 1947
otsustati, et Trusti bussipark läheb 5. Autotranspordibaasi koosseisu. Ülevõtmise
päeval oli 14 bussist sõidukõlblik vaid üksainus.
1. augustil 1949 nimetati
Autotransportbaas nr. 5 ümber Tallinna Autobussipargiks. Segaduste aeg sai läbi
ja algas püsiv areng. Moskvast Stalini
nimelisest autotehasest saabus neli elektridiiselbussi ZIS-154, mida hakati
nende erakordse kiiruse tõttu Välkudeks kutsuma.
Aastal 1950 asendati ZIS-154
bensiinimootoriga ZIS-155-ga. 1955. aasta lõpuks koosnes kogu bussipark peamiselt
neist kahest margist. Esimene linnaliini Ikarus-66 saabus Tallinna 1957. aasta
märtsis. Samasuguseid, ainult ilma katuseakendeta linnabusse tuli veel 47.
Sõitma hakkasid ka väiksema Ikarus-60. täiustatud variant, Ikarus-620, mis hakkas
liiklema alates 1963. aasta lõpust ja muutus koos Mustamäe liinide avamisega
tõeliselt massiliseks bussimargiks. Mais 1965 saabus neid 60. Oktoobris 1967,
kui linnaliinibussid kolisid Ülemistelt uude bussiparki Kadaka teel, oli busse
kokku juba 450.
1. jaanuaril 1985 moodustati Tallinna Autobussipargi baasil
Tallinna Autobussikoondis, mis koosnes linnaliine teenindavast Mustamäe
peaettevõttest (Kadaka tee 62a), maa- ja linnalähiliine teenindavast Ülemiste
filiaalist (Suur-Sõjamäe 2) ning põhiliselt Lasnamäe linnaosa ja lähiliine
teenindavast Lasnamäe filiaalist (Leningradi mnt. 73). 1. jaanuaril 1990
eraldus Riigiettevõttest Tallinna Autobussikoondise Ülemiste filiaal, millest
kujunes AS Mootor. 1. jaanuaril 1992 reorganiseeriti TAK riiklikuks
aktsiaseltsiks ja sai nimeks RAS Tallinna Autobussikoondis. 9. septembril 1993
läks TAK riigi omandist linna omandisse.
2012. aastal ühinesid Tallinna Autobussikoondis ja
Trammi ja Trollikoondis Tallinna Linnatranspordi ASiks, mis käivitas Tallinna
ühistranspordi ajaloos uue kiire arengu perioodi, mille märksõnadeks on veeremi
ning infrastruktuuri seninägematus mahus uuendamine ning kaasaegse urbanistika
põhimõtteid toetav tasuta ühistransporditeenus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.