Kes
tahaks elada Kilplas?
Pajatatakse, kuidas kilplased ehitasid
suure maja, ent unustasid aknad. Nii polnud tubades valgust ja et mitte päevad
läbi pimedas konutada, otsustasid suured isemõtlejad päevavalguse kotiga tuppa
kanda. Kui päikesepaiste tuppa tassimine ei õnnestunud, kolisid kilplased
majast välja.
Umbes sarnaselt käitub ka meie valitsus.
Selle asemel, et nuputada, kuidas elavdada majandust ning hoida kokku tarbetuid
kulusid, mõeldakse välja võimalusi riigieelarve turgutamiseks kaudseid makse
tõstes. Näiliselt tehakse tublisti tööd, taotakse peale väsitavat päeva endale rusikaga
rinnale ning kiideldakse, kuidas sai terve päeva rahva õnne nimel rassitud, aga
tolku pole sellest mitte kärbsemusta jagugi.
Kütuse
aktsiisitõus.
Meie usuleiges riigis asendab jumalat exceli
tabel. Kõik, mis tundub raamatupidamislikult OK, leiab valitsuskoalitsioonis
heakskiidu. Keegi ei vaevu laiemat pilti nägema. Otsustajaid ei huvita,
millised kahjud kaudsete maksude tõstmisega kaasnevad.
Kui koalitsioon tuli välja kütuse
aktsiisitõusu kavaga, protesteerisid selle vastu nii Õliliit, autovedajad,
põllumehed, omavalitsused kui tavakodanikud. Keskerakond korjas maksutõusu vastu
27 000 allkirja, mis Parlamendile üle anti. Aga ei kuulatud asjatundjaid
ega tavainimesi. Aktsiisid tõusid ja keegi ei vaevu isegi seletama, kuhu
suunatakse sellest laekuv tulu, milline osa jääb teede korrashoiule ning
millised summad põletatakse poliitilisi ebaõnnestumisi ja möödalaskmisi siludes.
Õnnesärgis
sündinud.
Meie valitsus on siiski õnnesärgis
sündinud, sest läinud aastal alanud nafta odavnemine, on toonud kütuse hinnad
enneolematult madalale ning selle taustal on aktsiisitõus jäänud oodatust
märksa tagasihoidlikumaks. Muidugi on sellevõrra väiksem ka riigikassasse
laekuv raha. Ent asi polegi selles, kui kõrgele mitme aasta peale planeeritud
aktsiisitõus kütusehinnad lõpuks upitab, vaid põhimõttes, et esmatarbekulutusi
maksustatakse, otsekui oleks tegemist luksuskaubaga.
Eestis on autokasutusele alternatiiv
vaid suuremates linnades ning seepärast lööb aktsiisitõus eriti valusalt
maainimeste rahakoti pihta. Maaelu on niigi muutunud äärmiselt kalliks hobiks
ning kõiki neid, kes külakohtadel veel hinge sees hoiavad, tuleks pigem toetada,
mitte maksutõusuga karistada. Aktsiisitõus muudab kallimaks nii laste lasteaeda
või kooli viimise, tööle sõidu, perearsti, pangakontori, toidupoe ja
vallavalitsuse külastamise. Mida on maainimesed halba teinud, et lisaks kulude
optimeerimise sildi all toimuvale külaelu väljasuretamisele, muudetakse kallimaks
ka eluliselt vajalike teenusteni jõudmine.
Tallinn
maksab ühistranspordi hinnatõusu kinni.
Võib ju küsida, et mida mina, Tallinna
Linnatranspordi ASi juhatuse esimees maainimeste pärast muretsen, et mis see
linnamehe asi on! Aga me eestlased oleme maarahvas, ning meie kõigi juured
asuvad külas. Sellepärast pole külade elujõud kellelegi jaoks võõras mure. Mul
on Läänemaal isalt päritud maakodu, kus veedan kõik vähegi vabad hetked, mida
viimasel ajal on kahjuks üha vähem. Seal näen naabrite ja sõprade muredele
kaasa elades küla argipäeva vägagi lähedalt. Maaelu tundub kaunis vaid
suvitajale. Kohaliku jaoks on ridamisi eksistentsiaalseid probleeme, mille
lahendamine nõuab sitkust ja jõudu. Ja kõige selle eest premeeritakse tublisid
inimesi järjekordsete koormistega.
Tallinnas on muidugi lihtsam, sest tasuta
ühistranspordi tarbimist kütuse aktsiisitõus otseselt ei mõjuta. Ometi tuleb
meilgi arvestada, et vaba raha, mida veeremisse investeerida, jääb vähemaks. Läbi
kütuseaktsiisi pumpab riik omavalitsuse eelarvest raha oma kaukasse. Need
vahendid on regionaalprojektide või linnataristu parendamise jaoks kadunud.
Et
maja ei jääks tühjaks.
Mida teha, et loo alguses kirjeldatud
akendeta maja tühjaks ei jääks? Küllap oleks õige seina avad raiuda ning valgus
sisse lasta. Me peaksime seda tegema ka oma riigis. Aeg on mõelda oma
inimestele ja nende vajadustele, mitte kooseluseadusele, pagulaste mugavustele
või muudele pseudoprobleemidele. Alustada võiks aga lihtsast tõdemusest, et
mootorikütus pole luksuskaup, vaid energiakandja, mis võimaldab maainimestel
rahuldada igapäevaseid vajadusi, linlastel aga kasutada jätkuvalt soodsat ning
moodsa tehnikaga opereeritud tasuta ühistransporti. Riigimehelikkus ei alga
aruteludest, kuidas täita ülepaisutatud eelarve, vaid soovist parandada
kodanike elujärge.
Kui kütuseaktsiis tõuseb,siis targem,oleks ju osta trolle (mis sõidavad elektriga) :)
VastaKustutaKui kütuseaktsiis tõuseb,siis targem,oleks ju osta trolle (mis sõidavad elektriga) :)
VastaKustuta