TLT
on keskkonnasõbralik ettevõte
Organisatsiooni keskkonnasäästlik käitumine
on protsess, mille õnnestumise määrab püstitatud eesmärkide järjekindel
elluviimine. Kuuludes UITP (Rahvusvaheline ühistranspordi assotsiatsioon)
täisliikmena ülemaailmsesse transpordiettevõtete võrgustikku, oleme osalised
nii globaalses kui ka paikkondlikus keskkonnahoiu tegevuses.
Läinud aasta lõpul, just Pariisis
toimunud ülemaailmse kliimakonverentsi eel, allkirjastasin UITP kliimamuutuste
vastu võitlemise deklaratsiooni, mis juhib tähelepanu ühistranspordiettevõtete
panusele ülemaailmse kliimasoojenemise ärahoidmisel. Sellega osaleme otseselt
globaalse loodushoiu edendamisel. Deklaratsiooni allkirjastamine oli loogiline
jätk meie senisele tegevusele keskkonnasõbraliku ühistranspordi strateegia elluviimisel.
Õigupoolest oleme viimastel aastatel juba järginud põhimõtteid, millest
deklaratsioon lähtub, nii et meie jaoks oli see võimaluseks veelkord kinnitada
oma valmisolekut jätkata senist suunda õhusaaste vähendamisel ning kütusekulu
optimeerimisel.
Peale Tallinna üleminekut tasuta ühistranspordile,
oleme pidevalt uuendanud oma bussiparki. Üha väiksemate saastenormidega busside
kasutuselevõtt on loonud olukorra, kus meie pargis puuduvad madalama kui Euro-3
saastenormidele vastavad sõidukid, pool pargist on aga Euro-5 või Euro-6
saastenormiga ülimoodsate mootoritega linnasõidukid. Eelmise aasta lõpust
alustasid regulaarseid sõite 24 Volvo hübriidi. Alates 1. jaanuarist
teenindavad liine 42 ja 43 eranditult hübriidid. Kõik see on toonud kaasa
sõitjate rahulolu kasvu, mida kinnitas ka viimane avaliku arvamuse uuring. Peatusin
sellel pikemalt oma eelmises blogipostituses. Teisalt on pidevalt kahanenud
meie sõidukite poolt õhku paisatud saaste. Käesolevaks ajaks on Tallinna õhku sattuvast
transpordisaastest ühistranspordi osa
vähenenud 3%-le. Oleme seadnud eesmärgiks vähendada kümnendi lõpuks
ühistranspordi osakaalu õhusaastes kuni viiekordselt, jäädes seega alla 1%
piiri. Kui siia lisada veel tramminduses läbiviidud kardinaalne pööre, mis
motiveerib tuhandeid linlasi tihedamalt saastevaba ühistransporti kasutama,
annab TLT Rohelise pealinna idee elluviimisele olulise panuse.
Keskkonnahoiust
ei tohi teha poliittsirkust.
Keskkonnahoiu näol on tegemist inimkonna
ellujäämisstrateegiaga. Seepärast tunduvad eriti öövastavad katsed kasutada valdkonda
poliitiliseks arveteklaarimiseks. Kahjuks harrastavad mitmed
valitsuserakondadega seotud nn eksperdid praktikat, kus keskkonnaküsimused
muudetakse poliittsirkuseks. Kuidas teisiti võiks hinnata väiteid nagu halvendaks
hübriidbusside kasutuselevõtt 42 ja 43 liinil Tallinna õhu kvaliteeti. Väita,
et elektriajami ning Euro-6 normidele vastava diiselmootoriga varustatud 24
tehnika viimast sõna esindavad Volvo 7900 hübriidid on võrreldes aastakümneid
kasutusel olnud amortiseerunud Škoda trollidega samm tagasi, võib ainult
täielik võhik. Kõik, kes vähegi tehnikat jagavad, saavad aru, millise innovatsiooniga
on hübriidide näol tegemist.
Kahjuks leidub taolisi poliitilise
taustaga veesogajaid, kes linnavõimu mustamiseks ei põrka tagasi
lausjaburustelt, ka riigiteenistujate hulgas, kelle esmane ülesanne peaks olema
hoolitsus uute tehnoloogiate kasutuselevõtu eest, mitte võitlus aegunud
lahendustest loobumise vastu. Ebameeldiva üllatuse pakkus selles vallas meie
hea koostööpartner keskkonnaministeerium. Ministeeriumi kliima- ja
kiirgusosakonna juhataja Evelyn Müürsepp edastas mõni aeg tagasi läbi BNSi
seisukoha, milles pandi kahtluse alla 6.
ja 7. liini trollide asendamine hübriidbussidega, laiemalt aga Tallinna soov linnakeskkonda
jätkuvalt elamisväärsemaks muuta.
Tippametnikul ei sobiks näidata oma
võhiklikust, taandades pelgalt ärapanemisrõõmust kogu linnaõhu puhtuse probleemi
hübriidbusside kasutuselevõtule kahel Väike-Õismäele viival trolliliinil. Pigem
oleks sellise kaliibriga ametnikult oodanud analüüsi Tallinna linnaliikluse
perspektiividest, ühistranspordi mõjust linna kui terviku funktsionaalsele toimimisele
ning soovitusi, kuidas tagada hübriid- ja juhtmevaba elektritranspordi kiirem
kasutuselevõtt.
Samuti tuleks Tartu linna ühistranspordi
biogaasist loobumise valguses töötada välja eluline strateegia suhtumisest
biokütustesse ning nende kasutamise perspektiividesse Eestis. Pole mõtet
lõputult korrutada, et taastuvenergia on fossiilsetest kütustest loodussäästlikum.
Pigem elame juba ammu arengufaasis, kus propagandamaigulise ajupesu asemel oleks
tarvis algatada tõsised uuringud biokütustele ülemineku maksumusest, selle
tasuvusest ning lõpuks ka selle otstarbekusest üldse. Poleks paha viia end
kurssi, mida maailmas loodushoidlike mootorite arendamisel kavandatakse ja kuidas
näevad oma tulevikku arenenud riikide ühistranspordipakkujad. Me vajame
praktilisi, koostöös sündinud lahendusi ning poliitilistest eelistustest mõjutamata
uuringuid. Kuni meeldib-ei meeldi teljel on peamiseks määrajaks poliitilised
sümpaatiad, tammub meie majandus edasi stagnatsioonis. Väiksele riigile ja
rahvale on paigalseis aga lubamatu.
"Üha väiksemate saastenormidega busside kasutuselevõtt on loonud olukorra, kus meie pargis puuduvad madalama kui Euro-3 saastenormidele vastavad sõidukid, pool pargist on aga Euro-5 või Euro-6 saastenormiga ülimoodsate mootoritega linnasõidukid."
VastaKustutaDuple Metsec tüüpi bussid on Euro 1, Volvo Carrused ja Scania Hessid Euro-2 ja no 2298 ning vanad 1994 aasta säffle lõõtsad üldse vist ei vasta euro-normidele.
"Üha väiksemate saastenormidega busside kasutuselevõtt on loonud olukorra, kus meie pargis puuduvad madalama kui Euro-3 saastenormidele vastavad sõidukid, pool pargist on aga Euro-5 või Euro-6 saastenormiga ülimoodsate mootoritega linnasõidukid."
VastaKustutaDuple Metsec tüüpi bussid on Euro 1, Volvo Carrused ja Scania Hessid Euro-2 ja no 2298 ning vanad 1994 aasta säffle lõõtsad üldse vist ei vasta euro-normidele.