Tallinlased
andsid ühistranspordile kõrge hinnangu
Alates 1999. aastast on Turu-uuringute
AS viinud läbi ühistranspordi kasutajate rahulolu uuringuid, mis aitab meil
ettevõtte arenguperspektiive planeerides hinnata kavandatavate meetmete
eesmärgipärasust. Viimasel viiel aastal on inimeste rahulolu ühistranspordiga
pidevat kasvanud. Kui 2010. aastal oli see viie palli süsteemis 3,6, ning 2014.
aastal 3,93, siis viimase uuringu tulemus lausa jahmatab – esmakordselt ületati
4 hindepalli piir, jõudes rekordilise 4,13-ni. Kui vaadata rahulolu
sõidukiliikide lõikes, siis trammi puhul oli rahuloluindeks lausa 4,32.
Sihvakad CAF trammid avaldasid linlastele sedavõrd muljet.
Tallinna ühistranspordiga on rahul või
väga rahul 86% küsitluses osalenuist. Kõige olulisema rahulolu kriteeriumina
nimetati graafikust kinnipidamist ning sõiduki puhtust. Lausa 78% sõitjatest
hindasid busside puhtust viie palli süsteemis hindega 4 või 5.
Ühistransporti kasutas 2015. aastal 88%
linlastest, mis on 13% enam, kui 2012. aastal, mil toimus üleminek tasuta
ühistranspordile. 60% peab ühistransporti oma peamiseks liikumisvahendiks. 45%
vastanuist kasutavad ühistransporti, alates selle linlaste jaoks piletivabaks
muutmisest märksa sagedamini. Põhiliselt ühistransporti kasutavate linlaste
osakaal on tasuta ühistranspordile ülemineku järgselt kasvanud 17%. Igapäevane
kasutus on kasvanud kõigil transpordiliikidel, väljaarvatud troll, mille osas
toimus mõneprotsendiline langus. Enamuses linnaosadest on eelistustest esikohal buss. Kõige tugevam
positsioon on bussil Pirita-Meriväljal (70%) ja Lasnamäel (67%). Kesklinnas
pooldatakse kõige enam trammi (41%).
Põhiliselt ühistranspordiga liigeldakse
kõige enam Põhja-Tallinnas (69%), Mustamäel (69%), Kristiines (68%) ja
Lasnamäel (67%). Endisest rohkem sõidetakse ühistranspordiga jõukamates
elanikkonnagruppides.
Uuendustest meeldivad rahvale kõige enam
reaalajas töötavad infotablood peatustes. Uusi CAF tramme pooldab 79%
vastanutest.
Millest
rahulolu algab?
Uuringu tulemused näitavad, et oleme
ühistransporti arendades õigel teel. Erilist äramärkimist väärib see, et 87%
linlastest pooldab tasuta ühistransporti. See näitaja on samuti aasta aastalt
kasvanud, läinud aastal koguni 5%. Pole ka midagi imestada, sest tasuta
ühistranspordi vastu on varasemalt protesteeritud just poliitilistest
kaalutlustest lähtudes. Kolme aastaga, mil tasuta transport toimib, on vastaste
argumendid kaotanud veenvuse. Veeremi vananemise asemel, millega hirmutati, on
toimunud enneolematu areng nii tramminduses kui busside osas. Ees ootavad
linlaste sõidumugavust suurendavad ümberkorraldused juhtmevaba
elektritranspordi arendamisel. See on reaalsus, mille mustamiseks ka kõige
paadunumad parempoolsed irisejad enam argumente ei leia. Tallinna tasuta
ühistransport on toonud sõitjate jaoks kaasa hulgaliselt positiivset ning vaid
sõge võib hästitoimivat süsteemi üksnes virisemisvajadusest kritiseerida.
Tasuta ühistranspordi osa linna arengus
on aga märksa laiem, kui üksnes sõidumugavuste loomine. Sotsiaalse meetmena
leevendab see ebavõrdsust, vähendab ohtu asumite getostumiseks ning pärsib
autostumist ja sellega kaasnevat kõrgendatud õhusaastet.
Tasuta
ühistranspordist on saanud piiriülene koostööprojekt.
Mõte tasuta ühistranspordist, mille tunnustatud
elluviijaks ning arendajaks võib Tallinn end uhkusega pidada, omandab maailmas
üha laiemat tähelepanu. Paljudes linnades on tasuta transport juba rakendunud
või kaalutakse võimalusi sellega alustamiseks. Läinud aasta 17.-18. septembril toimus
Rootsis Avestas konverents, kus pandi alus ülemaailmsele tasuta ühistranspordi
võrgustikule. Konverentsil käsitleti tasuta ühistranspordi tähtsust kogukonna
sotsiaalse jätkusuutlikkuse tagamisel, liiklusprobleemide lahendamisel, ohutuse
tõstmisel ning keskkonnasõbraliku elustiili edendamisel. Lisaks Tallinnale
kuuluvad tasuta ühistransporti arendavate linnade perre veel Hasselt Belgias,
Aubagne ja Chateauroux Prantsusmaal, Hawaii maakond ja Chapel USAs, Zabki ja
Zory Poolas ning Avesta, Kiruna ja Kristiehamn Rootsis. Samateemalised
konverentsid on toimunud nii Poolas, Kanadas kui Belgias. Eestist on otsustanud
tasuta ühistranspordiga alustada Otepää.
Tasuta ühistransport on muutunud
maailmamõtteks. Urbanistikadoktor Michel van Hulten nimetab seda poliitstrateegiaks,
mis on suunatud linnaruumi korrashoiule, tervise kaitsele, turvalisusele ning
erinevate sotsiaalsete gruppide võrdsusele.
Eesti omavalitsused näevad tasuta
ühistranspordis võimalust maaelu arenguks.
2015. aastal Rakveres kogunenud XIII
Omavalitsusfoorum vaagis tasuta ühistranspordi võimalusi terves Eestis ning
leidis, et üleminek tasuta reisijateveole pole üksnes võimalik, vaid hääbuvate maakohtade toetamiseks ning
jätkusuutliku elu säilitamiseks lausa hädavajalik. Foorumil osalenud 200
külalise hulgas olid lisaks Tallinna esindajatele ka Rakvere ja Pärnu
abilinnapead ning Otepää vallavanem. Ettekannetega esinesid Avesta linnapea
Lars Isaksson ning Zabki meer Robert Perkowski.
Tasuta ühistranspordi vastaste
põhiliseks argumendiks on, et piletitest loobumine pidavat lööma eelarvesse
tohutu augu. Lähtutakse valitsusele meelepärasest exeli loogikast, arvestamata
tasuta ühistranspordist tuleneva otsese ja kaudse tuluga, mille hulka võib
kindlalt lugeda ettevõtluskeskkonna paranemise, suurema sidususe ning
sotsiaalse võrdsuse tagamise, liiklusprobleemide lahendamise ja teede
korrashoiukulude alanemise.
Tallinlased on oma hinnangu tasuta
ühistranspordile andnud ja ootaks, et mitmesugused end liiklusasjatundjateks
tituleerivad poliitprofessorid lõpetaks vahu üleskloppimise ning tunnistaks, et
elanike enamusele on Tallinna transpordipoliitika meelepärane. Me töötame linnlaste
jaoks, mitte selleks, et mõnele linnavolikogu opositsioonipoliitikule meeldida.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.