Mulle meeldivad puukodaratega bussid
Pean tunnistama, et mulle meeldivad
vanad uunikumbussid. Eriti pöördesse lähen siis, kui näen eelmise sajandi
algusaastaist pärit korralikult renoveeritud ja puukodaratega sõiduriista. Nad
on lihtsalt suurepärased! Ometi pole ma kordagi tulnud mõttele loobuda Tallinna
Linnatranspordis ASis uutest Volvo ja MAN sõidukitest ning muretseda nende
asemele uunikumid. Kuid mõned linlastest trollientusiastid ning nostalgitsevad
linnavolikogu saadikud lausa nõuavad, et Tallinnas tuleb loobuda üleminekust
tehnika viimast sõna esindavatele hübriidsõidukitele ning matta maha
ketserlikud plaanid vahetada kontaktliinidest sõltuvad trollid tasapisi välja
kontaktivaba elektritranspordi vastu. Ühistranspordi eilse päeva eest seisjad ei soovigi kuulata väiteid, mis kõnelevad uute, kogu maailmas
aktsepteeritud tehnoloogiate kasutuselevõtu otstarbekusest, vaid kordavad
mantrana, et trollibussid peavad jääma sõitma igavesest ajast igavesti ja
punkt. Kui vahel ka tuuakse välja argumente kontakttrollide kiituseks, siis on
need valdavalt ebapädevad, ega haaku üldise kontekstiga.
Volikogu
liige ei adu uuele tehnoloogiale ülemineku olulisust.
Tallinna volikogu liige Kaido Kukk
on võtnud endale südameasjaks tõestada, et iga katse Tallinna ühistransporti
kaasajastada on rahvavaenulik tegevus. Teda ei häiri fakt, et maailmas üha
rohkem linnu loobub perspektiivitust trolliliikluse arendamisest ning suunab
vahendid hübriidtehnoloogiasse ja autonoomsesse elektritransporti. Eeskujuks
kõlbab tublile kommunaalpoliitikule seekord Riia, kus tema väitel osteti 125
miljoni euro eest 100 uut trolli. Kui Kuke faktid paika peavad on riialasi küll
kureks tõmmatud, sest 800 000 ühe trolli eest on suisa nöörimine. Uue trolli
saab hetkel veel 350 000 eest kätte, ent nende muretsemine muutub üha
keerulisemaks, sest näiteks maailma esinduslikumal ja suuremal UITP
rahvusvahelisel ühistranspordimessil ei presenteeritud trollibusse enam ühegi
tootja poolt. Pigem on kõik tootjad keskendunud hübriid- ja sõltumatu
elektritranspordi arendamisse. Usun, et suured tootjad teavad mis on vajalik
ning ei juhindu emotsioonidest. Veel kümmekond aastat tagasi tundus
kontaktliinist sõltuv elektritransport linnaõhu puhtuse tagamisel ainuvõimaliku
lahendusena. Tänased urbanistlikud tõekspidamised näevad ühistranspordi
tulevikku valdavalt hübriidtehnikas ning kontaktliinist sõltumatus
elektritranspordis.
Kukk leiab, et trollidest loobumises
on süüdi linna üleminek tasuta ühistranspordile ning tegelik põhjus on
rahapuudus. Jääb üle vaid imestada, et linlasi esindav saadik ei häbene
avalikult vassida. Mõni aeg tagasi saatsime liinidele 24 uhiuut hübriidi,
millele lisandus veel 20 Euro-6 saastenormidele vastavat MAN linnabussi. Tasuta
ühistranspordi tingimustes on TLT soetanud 100 Euro-5 ja Euro-6 saastenormidele
vastavat bussi ning toonud liinile 17 CAF Urbos trammi, millele järgmise aasta
alguses lisandub veel 3. Euroopa rohelise pealinna tiitlile kandideeriva
Tallinna jaoks on jätkuv bussipargi uuendamine prioriteet, mille arvelt ei
tehta mööndusi.
Oluline osa rohelise pealinna
kontseptsioonis on just tasuta ühistranspordil, mille tähtsust nii linna
tasakaalustatud arenguks vajaliku sotsiaalse võrdsuse tagamisel, liiklusohutuse
suurendamisel ning linnaõhu saastamise vähendamisel, ei suuda urbanistlikes
põhimõtetes halvasti orienteeruv Kukk hinnata.
Linnavalitsus ja TLT AS lähtuvad
otsustes ekspertide arvamustest ja rahvusvaheliste organisatsioonide
seisukohtadest. Kui linnavolinik Kukk peab end kõigist targemaks, ega vaevu
kuulama pädevaid argumente, mis kinnitavad, et soovime seda ehk mitte, kuid
trolliliiklusele tiksub aeg halastamatult kadu nagu puuküttega automootoreile,
biplaanidele või aurulaevadele, siis on see Kuke probleem. Nostalgia on küll
kaunis tunne, ent ei aita meid ratsionaalses maailmas jätkusuutlikena püsida.
Ühistranspordi
osa Tallinna õhusaastes on juba hetkel marginaalne.
Trollibussid ilmusid Tallinna
tänavapilti 1965. aastal. Õismäele hakkasid sarvsõidukid sõitma alates 1980.
aastast ning on sellest peale olnud Õismäe elanikele käepärane ja mugav vahend
kesklinna või Balti jaama jõudmiseks. Trollide kasutuselevõtu nii Tallinnas kui
mujal, tingis vajadus hoiduda suurt saastet põhjustavate busside tänavaile
lisandumisest. Ent nagu kõik tehnoloogiad, nii on arengus ka ühistranspordis
kasutatavad sõidukid. Viimastel aastatel toimunud põhjapanev innovatsioon, on
trollibusside kui loodussäästliku transpordi tähtsust kärpinud. Muljetavaldava
arengu on läbinud tavabussides kasutavad mootorid, mis omakorda on viinud
ühistranspordist lähtuva saaste äärmiselt madalaks. Hetkel sõidusolevad bussid
annavad vaid 3% Tallinna transpordis tekkivast õhusaastest ning uute Euro-6
normidele vastavate busside kasutuselevõtt ning eriti hübriidbusside liinidele
ilmumine vähendab saastet veelgi. Oluline edasiminek on toimunud ka
elektribusside arendamisel, mis annab võimaluse juba lähiajal minna üle liinist
sõltumatule elektritranspordile. Kõike seda arvestades on trolliliiklusele
tekkinud võrreldavat loodussäästlikkust pakkuv alternatiiv moodsate,
kasutamiskindlate, liiniriketest ning ummikutest sõltumatute hübriidbusside ja
juhtmevaba elektritranspordi näol.
Hübriidid
tulevad 6. ja 7. liinile juba 1. jaanuarist.
Lõpuks on täitumas üks tallinlaste
unistusi ja algab Haabersti ringi rekonstrueerimine mitmetasandiliseks
pidevläbilaskega ristmikuks. Sellega seoses algab seal trolliliinide
demonteerimine ja senised sarvsõidukid asendatakse hübriididega, mida kaugemas
perspektiivis omakorda peaksid asendama sõltumatu toitega elektribussid. 51
Solaris tüüpi trolli jäävad aga edasi liiklema Mustamäe ja Kesklinna vahel.
Tavatrollid jätkavad seal liikumist vähemalt järgmised kümme aastat ning et
sõitjad end neis mugavalt tunneksid, teeme veel liikuvatele sarvilistele
korraliku remondi, mis hõlmab nii mootoreid kui ka salongi.
Seoses trollide väljavahetamisega
hübriidide vastu korraldasime ümberõppe senistele tublidele trollijuhtidele,
kes asuvad nüüd juba uue põlvkonna sõiduvahendite rooli. Usun, et mugavad
hübriidid saavad tallinlaste poolt sama hästi vastu võetud, kui nende
eelkäijad.
Vanasti oli tavapärane, et 6 ja 7 trollid, ka pikad, olid puupüsti täis tipptundidel, suvel ka muul ajal. Nüüd on need asendatud väikeste 12-meetriste hübriidbussidega, mis palju rahvast ei mahuta.
VastaKustutaMinu küsimus on, et millisel moel on plaanis väiksemate bussidega tulevikus tagada reisijatevedu? Kas on plaanis tihendada graafikuid või soetada juurde suveks ka pikad hübriidbussid (kui neid olemas on)?
Kõlakad räägivad,et need hübriidbussid on 42 ja 43 liinil ainult alguses. Mingi aeg tehakse need liinid tavabussiliinideks. Sest nii on esiteks ka raske graafikuid teha TLT töötajatel. Ja hübriidid hakkavad sõitma kõiki liine.
KustutaHea Heini!
KustutaEsialgu sõidavad hübriidid 42. ja 43. liini. Muidugi oleks hea, kui saaksime kõigil liinidel rakendada keskkonnasõbralikke ja mugavaid hübriide. Meil on kindel plaan hübriidbusse juurde soetada, aga see võtab veel aega. Kaugemas perspektiivis näen 42. ja 43. liini katmist kontaktivabade elektrisõidukitega. Kui plaan teostub, saab hübriidid mujale suunata.
Tänan küsimuse eest!
VastaKustutaReisijateveo paremaks tagamiseks tihendasime trolle asendavatel hübriidbussi liinidel 42 ja 43 intervalle seniselt 9-12 minutilt 6-7 minutile.
Igas teie tekstis ühed ja samad mitte midagi ütlevad argumendid trollide vastu. Kurb. Paljudes linnades sõidavad sellised trollid, mis saavad mitu kilomeetrit sõita ilma kontaktliinita - asi see Tallinna linnal selliseid masinaid osta. Siis ei ole takistuseks ei kontaktliini riki ega ummik. Juba praegu on nende hübriididega piisavalt jamasid. Buss 1170 pole vist mitu nädalat sõitnud. Mõni päev nii palju hübriide rivist väljas et graafikujärgselt pannakse liinile kas Man või Scania. Trollifännina võin öelda et Keskerakond sellise linna juhtimise puhul ei saa mitte kunagi mitte ühelgi valimisel minu häält ja trollide kadumisel Tallinnast jääte ilma ka ühest Tallinna kodanikust, sest kui ma ei saa teha teoks oma unistust saada trollijuhiks siin linnas, siis mujal maailmas on piisavalt linnu kuhu elama minna.
VastaKustutaHeini-Sten Poidjutšenko
Trollifänn
Hea Heini!
KustutaKontaktivaba elektritransport on arengusuund, mida Tallinnas kindlasti kavandame. Sellest on juttu ka minu blogipostitustes.
Mis puutub Teie soovi trollijuhiks saada, siis ei näe ma siin mingeid takistusi. Kui eelistate klassikalist, kontaktliinist sõltuvat trolli, siis neid jääb piisavalt sõitma vähemalt järgneva 20 aasta jooksul. Selle aja möödudes loodaks, et neid asendavad juba täies mahus kontaktivabad sõidukid. Nii et tere tulemast trollijuhtide kursustele!
Tahaks juhtida Teie tähelepanu seigale, et tehnoloogia areng ja klassikalise trolli asendamine juhtmevabade sõidukitega, ei sõltu poliitilistest eelistustest. Pigem määrab ühe ehk teise tehnoloogia elujõu siiski selle otstarbekus ja keskkonnasäästlikkus. Muidugi võib ka keskkonnaprobleeme taandada hetkepoliitikale, nagu on tehtud hakkepuidu elektrijaamades põletamise lubamisega, mis pole kõige loodussõbralikum tegevus. Linnatranspordis püüaks siiski poliitikast hoiduda ning tegeleda kõigile linlastele võrdsete transpordivõimaluste tagamisega parimal ning kaasaegsemal viisil.
Viimati korraldati trollijuhtide kursused Tallinas 2008. Ja tundub, et enam neid ei tulegi. Ja kuna juhte aina vähem liinide sulgemisega vaja, siis jääb juhte aina rohkem üle - kes läheb pensionile ja kes bussijuhiks.
KustutaMinu teada on linnal leping trollipargiga kas aastaks 2022 või 2024. Siis peaks olema kõik trolliliinid asendatud bussidega.