Unistus
odavast biogaasist
Aastaks 2020 tuleb Euroliidu nõudel
hakata Eestis kasutama vähemalt 10% ulatuses taastuvkütust, olgu see siis
biodiisel või biogaas. Iseenesest pole selles ju midagi üllatavat.
Diiselmootorites võib kasutada ka diisli ja biodiisli segu ning gaasibussid sõidavad
samuti biogaasiga. Pigem tekib küsimus, et kust nõutavaid biokütuseid hankida ning
milliseks kujuneb alternatiivkütuste kasutuselevõtu hind.
Tartu
otsustab proovida.
Nagu viimastel aastatel kombeks,
kleebitakse kõigile Euroliidust tulevatele nõudmistele külge paras ports
poliitilist retoorikat ning hakatakse tegutsema kampaania korras, kuid kahjuks
kesiste tulemustega. Nii läks ka seekord. Heaks katsepolügooniks
biogaasikampaania läbiviimisel arvati olevat Tartu, kus sõidab 65 linnaliinibussi.
Käesoleva aasta augustis kirjutasid KIK ja Tartu Linnavalitsus alla ühiste
kavatsuste protokollile, kus oli sätestatud huvi viia Emajõe Ateena
ühistransport aastaks 2017 täielikult üle biogaasile. Tegemist oli innustava eeskujuga,
mille kohta minister Kristen Michal väljendus teravmeelselt, et Tartu teeb ühistranspordi arendamisel kvalitatiivse
hüppe, sest projektiga on ühendatud keskkonnasäästlikkus, kodumaise kütuse
kasutusele võtmine ja innovatsioon. Talle sekundeeris linnapea Klaas, arvates,
et see arenguhüpe toob keskkonnasäästlikuma linnakeskkonna, vähendades
õhusaastet ja müra ning pakkudes pikemas perspektiivis ka stabiilsemat kütuse
hinda. Tõsised ja innustavad sõnad, ent kahjuks ei vaevunud kumbki autoriteetne
isik arvestama sellega, et 2,4 miljoni kuupmeetri maagaasi perspektiivne tarbimine
65 Tartu bussi mootorites, ei taga veel, et keegi kodumaistest ettevõtetest
innustuks viivitamatult alustama biogaasi kääritamise ning odava hinna eest
turustamisega. Kuigi bussivedusid teostava Sebe Tartu linnaliikluse juht Üllar
Kaljuste arvas optimistlikult, et kui linn on sellist lepingut sõlmimas, siis
küllap on nad kõik käigud ette näinud ja järelikult on see plaan reaalne, ei
tabanud pikaajalise kogemusega transpordihunt seekord märki.
Hind paneb kõik paika.
Tegelikus elus määrab meie
plaanide õnnestumise eelkõige see, kas piisava analüüsi baasil on suudetud
koostada pädev tegevuskava, mis arvestab lisaks poliitikute soovunelmatele ka
reaalseid loodus- ja majandusseadusi. Muidu läheb asi vett vedama ja raisatakse
hunnik raha, mida oleks võinud märksa eesmärgipärasemalt kulutada.
3. detsembril katkes Tartu
kannatus ja pressile edastatud teates loobuti nii biogaasist kui ka koostööst
KIKi ja MKMiga. Tartu linn
asus pärast biometaani hinnapakkumiste küsimist kütuse kasutamise suhtes
eitavale seisukohale, kuna soovitud tähtajaks suudaks biometaani tarnida vaid
üks ettevõte, mille pakutud hind on märkimisväärselt kõrgem maagaasi
prognoositavast hinnast, tuues linnale aastas 5,5 miljonit eurot lisakulusid. Tartu
linnavõimude mure väljendub selles, et biometaani eeldatav hind 2017. aastal on oluliselt
kõrgem kui maagaasil. Samuti on see märkimisväärselt kõrgem diiselkütuse
eeldatavast hinnast. Tartu Linnavalitsuse väitel puudub ka võimalus, et
biogaasi hind võiks aja jooksul langeda. Arvatakse, et pigem see tõuseb. Nii
teatatigi, et hetke turusituatsioonis ei pea Tartu võimalikuks võtta
linnaliinibussides alates 1. juulist 2017. aastal kütusena kasutusele
biometaani.
Kindlasti on loobumises oma osa ka majandus- ja
taristuminister Kristen Michali allkirjastatud Eesti transpordisektoris biometaani
kasutuselevõttu toetava eelnõu pinnapealsusel, mida kritiseeris ka MTÜ Eesti
Biogaasi Assotsiatsioon.
Raha
põletamise asemel võiks ühistransporti toetada.
ELi direktiiviga aastal
2020 nõutav taastuvenergia 10 protsenti, on valitsusele paras pähkel, sest tarbitud
transpordienergiast vastab praegu nõudmisele vaid 0,2-0,3 protsenti ning
sellegi numbri annavad peamiselt Tallinna trammid ja trollid. Kokku on riigil
biometaani kasutuselevõtu projekti tarvis ELi meetmest ette nähtud 9 miljonit
eurot, millest 6 miljonit läheb liinivedude tellijate toetamiseks ja 3 miljonit
tanklate ehitamiseks. Sellest jääb aga ilmselgelt väheks.
Tallinnas annab
ühistransport kogu õhusaastest 3-4%. Sellest lähtuvalt väheneks kogu bussipargi
biogaasile üleviimise tulemusel õhusaaste vaid marginaalselt, ent kulud
küüniksid kümnete miljonite eurodeni aastas. Kas mäng väärib küünlaid, kui
liikumine puhtama linnaõhu poole toimub Eestile vähem kulukate, ent sootuks
mõjuvamate meetodite abil juba aastaid? Mõtlen siin üha keskkonnasõbralikumaid
bussimootoreid ja hübriidsõidukite kasutuselevõttu. Hübriid- ja elektribusside
osas on toimunud tõeline revolutsioon. Nad rahuldavad üha enam meie vajadusi ja
juba sellel aastal võtame Tallinnas kasutusele 24 Volvo hübriidi. Tänaseks on
tootmisse jõudnud ka II põlvkonna hübriid, kus diiselmootori osa on muutunud
tähtsusetuks.
Arendustööd bussi- ja
automootorite loodussäästlikumaks muutmisel teevad kõik autotootjad ning
edusammud selles osas kiirenevad. Usun, et seisame oluliste läbimurrete lävel,
mis võimaldavad sisepõlemismootorite heitmed viia praktiliselt nullilähedaseks.
Võrreldes praeguste linnas
sõitvate Euro-6 mootoritega busside saastenorme varasemaga, siis mõistame,
milline on olnud edasiminek. Kui 1992. aastal oli süsinikdioksiidi heitmete osa
mootori väljaheites 4,5 g/kwH, siis tänaseks on see kahanenud 1,5 g/kwH. Veelgi
suuremad on positiivsed muutused HC osas, kus kunagiselt 1,1 g/kwH on jõutud
0,13 g/kwH, peenosakeste linnaõhku paiskamine on aga aastatetaguselt 0,36 g/kwH
jõudnud Euro-6 puhul pea olematu 0,1 g/kwH.
Siit ka küsimus, kas on
vaja raisata vahendeid projektidele, mis Paldiski biodiisli tehase sulgemise
kurval näitel on tõestanud oma eluvõimetust. Ehk oleks mõistlik suunata
vabanevad vahendid moodsate ühissõidukite soetamise toetuseks Eesti linnades.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.