Bussisõit
on turvaline
Jälgides Tallinna ühistransporti
käsitlevaid meediakajastusi, kohtab neis tihti fakte moonutavaid pooltõdesid. Võib
muidugi mõista ajakirjanike õhinat igale oma kirjatööle pikantsust lisada, sest
higi, veri ja pisarad müüvad, ent teisalt tekitab selline tõeväänamine nõutust.
Üheks soositumaks käibemüüdiks on
bussijuhtide hoolimatus liikluses. Meile püütakse nui pooleks selgeks teha, et
bussijuhid, eriti need, kes istuvad Tallinna tasuta ühistransporti teenindavate
sõidukite roolis, on süüdimatud ja ametiau mitte millekski pidavad
Kuidas
asi tegelikult on?
Võin kinnitada, et tegelikkuses see väide
ei päde. Olen juba aastaid lasknud kõik bussijuhtide kohta Tallinna
Linnatranspordi ASile läkitatud kaebused endale edastada. Tutvudes laekunud pretensioonidega,
pean nentima, et põhjendatuid, otsesele kutseeetika rikkumisele või
liiklusseaduse eiramisele viitavaid avaldusi, leidub nende seas vaid tühine
protsent. Suur osa sõitjate kaebustest johtub standardolukorrast a la „Miks peatuses
seisev buss enne minu päralejõudmist uksed sulges?“, või siis, „Miks
juhikabiinis mängis muusika?“. Meenub mõni aeg tagasi kogu pressi tähelepanu
pälvinud solvunud noore ema lugu, kellele bussijuht tegi viisaka märkuse, et
last süles hoides, tuleks ohutuse tagamiseks istuda või vähemalt käsipuust
kinni hoida. Milliseid kohutavaid süüdistusi bussijuhi suunas lendu lasti, kuni
selleni välja, et eestlasest juht olevat eestlannast reisijat suisa võõrkeeles
hurjutanud. Hiljem, kui esitasime ümberlükkamatud tõendid selle kohta, et
sõitja enese käitumine oli korrektsusest kaugel, vaibus meediakära, ent keegi
ei tulnud selle peale, et sopaga ülevalatud bussijuhi ees vabandada.
Statistika
kinnitab bussijuhtide hoolivust.
Eelnev on tõesti vaid emotsionaalne
jutt. Ent toome mängu arvud ja vaatame, kuidas kajastub bussijuhtide
liikluskäitumine statistikas.
Aasta jooksul sõidavad meie bussid läbi üle
20 miljonit liinikilomeetri, ehk 500 ringi ümber maakera. Läinud aastal sai
sellel teekonnal vigastada 49 inimest. See arv koondab ka väiksemad
marrastused, mis vajasid traumapunktis tohterdamist. Üheski 2014. aastal
toimunud inimvigastatutega õnnetuses ei jäänud süüdi bussijuht, vaid need
põhjustasid teised liikluses osalejad. Ja seda Tallinnas, kuhu koondub
kolmandik riigi elanikkonnast ning toimub ka vastav osa liiklusõnnetustest.
Nagu selgub, on bussijuhid kõige
distsiplineeritumad liikluses osalejad ning suudavad õnnetustesse sattumist
tänu professionaalsetele oskustele vältida. 2014. aastal üle Eesti toimunud
1432 inimkannatanutega lõppenud õnnetuses osales kokku 2542 isikut, kellest
vaid 76 olid bussijuhid.
Siin on kohane kummutada veel üks
stereotüüp, millega sageli välja tullakse, nimelt see, nagu oleks Tallinn kõige
suurema ohuriskiga linn. Võimalus Tallinnas liiklusõnnetusse sattuda on
viiendiku võrra väiksem, kui Tartus. Kui Tallinnas toimus 2014. aastal 469
inimkannatanutega õnnetust, mis annab ca 1 ekstreemse intsidendi 1000 elaniku kohta,
siis Tartus oli taoliste avariide arv samal ajavahemikul 120, mis teeb 1000
elaniku kohta 1,25 tõsisemat õnnetust.
Bussiga
jõuab tervelt kohale.
Bussisõit Tallinnas on turvaline ning
meie juhid oma ala profid, kes suudavad ette näha ohuolukordi ning hoida ära avariisid.
Muidugi ei saa salata, et Tallinna liiklus on närviline. Palju on
vahelesüstijaid, elementaarsete reeglite eirajaid, ühistranspordiradadel kihutajaid
ja hoolimatuid ülbureid. Eks liikluses toimuv peegeldab ühiskonna
väärtushinnanguid. Vaatamata sellele, suudavad meie juhid hoida pea külma, käe
kindla ning viia linlased ka pingelistel tipptundidel suuremate sekeldusteta punktist
A punkti B. Aeg oleks nende tõsiste meeste tööd õiglaselt hindama hakata ning
loobuda väärate stereotüüpide loomisest.
Olen igati nõus, et kaebused stiilis "miks pani bussijuht mu nina ees uksed kinni" on täiesti pseudoprobleem. Mina leian, et viimastel aastatel on pigem rohkem hakatud peale jooksvat inimest ära ootama ning olen ka iga kord tänuavalduseks juhile küljepeeglisse käppa visanud.
VastaKustutaAsi, mis mind aga muretsema paneb, on juhtide hoolimatus sõidukite suhtes. Alles möödunud nädalal ajas mind nii närvi, et juht igal pöördel üle äärekivide sõitis. Võib-olla ei lõhu selline sõidustiil just bussi, aga mitmel järjestikusel pöördel selle kordumine võiks küll viidata sellele, et juht ei taju sõiduki gabariite.
Lisaks meenub mulle ka siinkohal meie linnaliini sõidukite sisemine heakord. Olen aastaid sellele nukralt mõelnud, et tänased, vaid mõned aastad vanad sõidukid, näevad juba välja koledad. Üks asi on ajudeta reisijad, kes lõhuvad ja sodivad, kuid teine asi on hooldamata ja korrosiooni käes lagunevad detailid. Eriti õõvastav oli mõne nädala tagune kvoodibussiga sõit - see oli nagu seest ära tahmunud suisa. Ma täitsa usun, et TLT-l pole ressursse neid sadu busse hooldada või koristada ning seetõttu ei saa ka mingeid etteheiteid otseselt teha, kuid kurvaks teeb see mind küll.
Ahjaa - aitäh, et nüüd lõpuks bussides inimestele kinni hoidmist meelde tuletate vastavate siltidega. Mõningates (trolli)bussides võiks isegi rippuvate käepidemete olemasolu üle vaadata, et kinnihoidmist võimaldada.
Tänan Teid kommentaari eest!
KustutaHooletut sõitu ei saa millegagi õigustada. Kindlasti pole üle äärekivide sõitmine normaalne ning juht, kes millegi taolisega korduvalt hakkama saab, väärib korrale kutsumist. Kui millestki taolisest signaal meieni jõuab, tegeleme selliste mugavusjuhtidega tõsiselt.
Mis puutub busside puhtust ja hooldust, siis selle tagamiseks on meil vahendid olemas ja püüame heakorda pidevalt parandada. Seda kinnitas ka viimane sõitjate rahulolu uuring. Lausa 78% osalenuist andis sõiduvahendite puhtusele hindeks 4 või 5. See on väga hea tulemus, ent muidugi püüame olukorda veelgi parandada.
TLT-le on oluline sõitjate ohutus ja rahulolu. Anname endale ka aru, et nii suures süsteemis pole 100% eesmärkide täitmist võimalik saavutada. Aga me liigume pidevalt eesmärgi poole.