Tehnika
arengut ei saa peatada
2. mai hommikul kell 10, sõitis Kopli
lõpp-peatusest välja viimane 9. liinil liikuv Škoda troll ning liini võtsid üle
hübriidbussid. Esimesed trollid alustasid Kopli-Mustamäe liinil liiklust 18.
detsembril 1987. Sellest peale on veetud miljoneid reisijaid. Aga elu on liikunud
edasi ja päevinäinud Škodadel aeg minna teenitud vanaduspuhkusele. Kuna kõikjal
maailmas asendab trolle hübriidtehnika ning tulemas on juhtmevabad
elektribussid, polnud meilgi otstarbekas hakata soetama moraalselt vananenud
tehnikat ning tõtt öelda, ega tehasesooje trolle polegi eriti kusagilt saada.
Sellepärast oleme võtnud sihiks amortiseerunud trollide asendamise moodsa
tehnikaga. Uuemad Solaris trollid jäävad veel kümnek-viieteistkümneks aastaks liiklema,
siis võib juhtmetest sõltuva trolliliikluse lõplikult sulgeda.
Huvi
viimase Kopli trolli vastu oli suur.
Niisiis alustas viimane Škoda troll Koplist
teed ja sõitis Ädala peatuseni, kus istuti ümber kaasaegsesse hübriidbussi.
Toimuva ajaloolist tähtsust rõhutas seik, et trolliliiniga hüvasti jätmisel
osales Tallinna tegevlinnapea ja TLT AS nõukogu esimees Taavi Aas, kes andis
ühistranspordi arengu teemadel selgitusi kohaletulnud ajakirjanikele.
Oli ühtaegu pidulik ja veidi kurbki,
nagu hüvastijättudel ikka. Samas tuli end nostalgiast lahti raputada, sest
Tallinn pole ju ometi mingi muuseumlinn, kus kunstlikult säilitatakse
tehnoloogia arengus umbteele jõudnud trollindust. Võib ju mõista endiste
trollipargi töötajate kurvastust trolliliinide sulgemise pärast, ent meil tuleb
pidada sammu ühistranspordi arengus toimuvaga ning kõigis eesrindlikes linnades
kaovad vaadet häirivad trolliliinid tänavapildist. Kui juhtmevabad
elektribussid on ökoloogiliselt sama puhtad nagu sarvetrollid ning hübriidide
keskkonnakahju on pigem hüpoteetiline, siis kaob ju mõte kalli ning kohmaka trollitranspordi
käigushoidmiseks.
Trollifännide
lohutuseks.
Viimases Kopli trollis tegi sõidu kaasa
end trollifänniks nimetav Heiki-Sten. Noore mehe kiindumus trollidesse on
tõepoolest hämmastav. „Ringvaade“ võttis fännilt intervjuu, kus too kinnitas,
et on alates aastast 2008 sõitnud trolliga enam kui 17 000 korda ning
arvestades, et Heiki-Sten peab kõikide oma sõitude üle kiivalt arvestust, võib
seda uskuda. Ühel päeval olevat ta teinud trolliga 18 otsa! Vat see on tõeline
armastus sarvilise sõiduki vastu! Tunnistan ausalt, et minu füüsiline vorm jääb
taolise vägitüki kordamise tarvis kesiseks.
Heiki-Sten ütles sedagi, et hübriidiga
ta sõita ei kavatse, kuna see kasutab diislit ning elektri abil toimub vaid
paigaltvõtt. Siin tahaksin noort trollisõpra veidi parandada. Nimelt liigub
hübriid elektriga kiiruseni 30 km/h, mis foore ja ummikuid arvestades tähendab
ca poolt sõiduaega. Hübriidi euro 6 diiselmootor väljastab aga keskkonda märksa
vähem heitmeid, kui viie-kuue aasta vanune sõiduauto, milliseid on meie
liikluses suurel arvul. Üldse on tänapäeval linnabusside saastest kuidagi
imelik rääkida, sest see moodustab ca 2% kogu Tallinna transpordisaastest. Oleme
valdavalt omaks võtnud tänapäevased hinnangud, ent bussidest rääkides leidub
ikka mõni entusiast, kes hakkab pajatama tossavatest mootoritest. Sõbrad,
Ikaruste aeg on ammu läbi!
Trollid
veel sõidavad.
Aga trollilembidele tahaksin meenutada,
et esialgu jääb alles tervelt neli liini, kus sõidurekordeid purustada. Samuti
võib endale mahakantud trolli soetada. Paneme mõne kobedama aeg-ajalt oksjonile
ning väga konkurentsivõimelise hinnaga.
Tegelikult pole trollibuss aga nii süütu
sõiduvahend ühti, nagu trollifännid räägivad. Unenägude seletajat uskudes, ei
too trollibussi nägemine endaga midagi head. Kui unes trolliga sõidad, siis
pole ilmsi kiiret tõusu karjääriredelil oodata. Kui näed unes, et trollibussil
tulid sarved maha, peaksid armuasjades ebameeldivusteks valmis olema. Noore
naise jaoks tähendab uni, kus ta ühe trollibussi juurest teise juurde jookseb,
ent uksed tema nina ees sulguvad, et elus jääb vaeseke pikalt vanapiigaks või
ei õnnestugi mehelõhna üldse ligi saada. Sellised lood nende trollidega.
Sellepärast soovitan valida sõiduks hübriid, sest unenägude seletajas pole
nende moodsate aparaatide kohta sõnagi.
Tegelikult olen ma nende hübriidbussidega sõitnud küll, alles üleeile 45. liinil. Lihtsalt nende 24, 42, 43, 72 liinidega sõitmine tundub kuidagi... vale.
VastaKustutaMis puutub hübriidide kohaltvõttu, siis reaalsuses ei jõua buss peatusest väljagi sõita kui juba on kuulda, kuidas lülitub sisse diiselmootor. Kas ei oleks sellest elektrimootorist rohkem kasu kui diiselmootor lülituks sisse alles 50 km/h kiirusel?