esmaspäev, 10. juuli 2017

Roheline tuli hübriididele
 

30. juunil kogunenud Tallinna Linnatranspordi AS nõukogu analüüsis senist kogemust hübriidbusside kasutamisel ning langetas otsuse soetada edaspidi vaid hübriidtehnoloogial töötavaid ja elektrilisi tavabusse. Tegemist on põhimõttelise otsusega, millest lähtuvalt TLT AS jätkab jõulisemalt moodsatele keskkonnasõbralikele lahendustele üleminekut. Otsusest tulenevalt pöörame suuremat tähelepanu uutele suundadele hübriidtehnoloogias ning jälgime seda, mis toimub lähiaastail liinivaba elektritranspordi vallas. Tahame siis, kui kontaktivabade elektribusside laadimistevaheline sõidukaugus hakkab vastama meie ootustele ning vähenevad soetus- ja hoolduskulud, olla valmis autonoomsed elektrisõidukid kasutusele võtma. Ühistranspordi järk-järguline üleviimine hübriid- ja elektritehnoloogiale on osa Tallinna pikaajalisest keskkonnastrateegiast.
Hübriidid on end õigustanud.
Esimesed hübriidid muretsesime 2015. aasta lõpus ning 2016. aasta 1. jaanuaril alustasid need Väike-Õismäe liinide teenindamist. Esialgu olime tõsiselt mures, kas  hankega soetatud 24 Volvo hübriidi end õigustavad. Nagu selgus, polnud muretsemiseks põhjust, sest Volvol on piisav kogemus põhjamaa tingimustega arvestamiseks ning läinud aasta alguses valitsenud pakane ja rasked lumeolud ei viinud hübriide rivist välja. Kõik sujus. Polnud probleeme akudega ega elektrisüsteemide tõrkeid. Ka linlastelt laekus kiitvat tagasisidet sõidu sujuvuse ning salongi mugavuse suhtes. Õismäelased on uute hübriididega väga rahul ning meie poole on pöördunud ka paljud mustamäelased, kes soovivad, et sealgi asendataks trollid hübriididega. Pikemas perspektiivis nii ka juhtub.  
Mida hübriid endast kujutab.
Käesoleva aasta aprillis saime juurde 20 hübriidi ning hetkel sõidab Tallinna tänavail juba 44 Volvo 7900 bussi. Keskkonnasäästliku hübriidtehnoloogia kasutusele võtmine on sujunud tõrgeteta ning pole nõudnud meie poolseid täiendavaid investeeringuid.
Volvo 7900 liigub nii elektri- kui diiselmootori jõul. Pidurdamisel muundub liikumisenergia elektriks, mis salvestatakse. Peatustest väljumisel ning fooride tagant sõitu alustades, töötab elektrimootor. Hübriidbussides on 34 iste- ja 50 seisukohta, sõidukid on varustatud konditsioneeridega. Bussi diiselmootori heitenormid vastavad Euro-6 nõuetele.
Oleme teinud tasuvusuuringu millest selgub, et hübriidide käigushoidmine on tavamootoriga bussidest 10% odavam. Meie bussipargi suurust arvestades on tegemist olulise kokkuhoiuga, mis oli lisaks innovatiivsusele üheks oluliseks argumendiks nõukogule otsuse vastuvõtmisel.
Ootame hübriidtehnoloogia kasutuselevõttu liigendbussidel.
Nagu märkasite, puudutab nõukogu otsus tavabusse. Liigendbusside osas jääme esialgu soetama Euro-6 normidele vastavaid diisleid, kuna liigendhübriididel kasutatav tehnoloogia ei vasta veel ootustele ja nõuab arendamist. Tootjad tegelevad sellega ning kindlasti saame juba mõne aasta pärast alustada ka liigendbusside osas üleminekut hübriididele.
Tänaseks on ühistranspordi poolt tekitatud õhusaaste langenud Tallinnas alla 3% kogu transpordi poolt põhjustatud saastest. Meie eesmärk on viia see kümnendi lõpuks alla 1%. Läinud aasta novembris liitusime Rahvusvahelise ühistranspordi assotsiatsiooni (UITP) kliimamuutuste vastu võitlemise deklaratsiooniga, mis juhib tähelepanu ühistranspordiettevõtete panusele ülemaailmse kliimasoojenemise ärahoidmisel ning see kohustab. Meie jaoks pole deklaratsioonis õigupoolest küll midagi uut, sest oleme viimastel aastatel töötanud just neid põhimõtteid arvestades.

2 kommentaari:

  1. Jälle emotsioonid.

    Palun näidake hübriidbusside kasutamist diferentsiaalvõrrandiga koos funktsiooni graafikuga, et oleks kõik selge kuidas Teie leidsite seda 10%. Selles tasuvusuuringus peab olema ka huvitav matemaatiline mudel, mis sisaldab andmed kogu süsteemist ning näitab kõiki näidikute sõltuvust.

    Mulle on huvitav vaadata, kuidas diferentsiaalvõrrandis on väljendatud akude laadimistsüklid ja mahtuvuse kaotus.

    VastaKustuta
  2. Kulla Dmitry! Diferentsiaalvõrrandid akude laadimistsükli ja mahutavuse kohta pakuvad huvi väikesele ringile erialainimestele. Blogi on mõeldud laiale lugejaskonnale ning seepärast ei pretendeeri artiklite sisu teaduslikule käsitlusele, vaid laiemale informatiivsusele ning autori seisukohtade kajastamisele. Diferentsiaalvõrrandite jaoks on kindlasti mõned sobivamad avaldamisvõimalused, kui selles, Teid emotsioonidega heidutavas blogis.

    VastaKustuta

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.