Roheline
tuli hübriididele
30. juunil kogunenud Tallinna
Linnatranspordi AS nõukogu analüüsis senist kogemust hübriidbusside kasutamisel
ning langetas otsuse soetada edaspidi vaid hübriidtehnoloogial töötavaid ja
elektrilisi tavabusse. Tegemist on põhimõttelise otsusega, millest lähtuvalt
TLT AS jätkab jõulisemalt moodsatele keskkonnasõbralikele lahendustele
üleminekut. Otsusest tulenevalt pöörame suuremat tähelepanu uutele suundadele
hübriidtehnoloogias ning jälgime seda, mis toimub lähiaastail liinivaba
elektritranspordi vallas. Tahame siis, kui kontaktivabade elektribusside
laadimistevaheline sõidukaugus hakkab vastama meie ootustele ning vähenevad soetus-
ja hoolduskulud, olla valmis autonoomsed elektrisõidukid kasutusele võtma. Ühistranspordi
järk-järguline üleviimine hübriid- ja elektritehnoloogiale on osa Tallinna
pikaajalisest keskkonnastrateegiast.
Hübriidid
on end õigustanud.
Esimesed hübriidid muretsesime 2015. aasta
lõpus ning 2016. aasta 1. jaanuaril alustasid need Väike-Õismäe liinide
teenindamist. Esialgu olime tõsiselt mures, kas hankega soetatud 24 Volvo hübriidi end
õigustavad. Nagu selgus, polnud muretsemiseks põhjust, sest Volvol on piisav
kogemus põhjamaa tingimustega arvestamiseks ning läinud aasta alguses valitsenud
pakane ja rasked lumeolud ei viinud hübriide rivist välja. Kõik sujus. Polnud
probleeme akudega ega elektrisüsteemide tõrkeid. Ka linlastelt laekus kiitvat
tagasisidet sõidu sujuvuse ning salongi mugavuse suhtes. Õismäelased on uute
hübriididega väga rahul ning meie poole on pöördunud ka paljud mustamäelased,
kes soovivad, et sealgi asendataks trollid hübriididega. Pikemas perspektiivis
nii ka juhtub.
Mida
hübriid endast kujutab.
Käesoleva aasta aprillis saime juurde 20
hübriidi ning hetkel sõidab Tallinna tänavail juba 44 Volvo 7900 bussi. Keskkonnasäästliku hübriidtehnoloogia kasutusele
võtmine on sujunud tõrgeteta ning pole nõudnud meie poolseid täiendavaid
investeeringuid.
Volvo 7900 liigub nii elektri- kui diiselmootori jõul.
Pidurdamisel muundub liikumisenergia elektriks, mis salvestatakse. Peatustest
väljumisel ning fooride tagant sõitu alustades, töötab elektrimootor. Hübriidbussides
on 34 iste- ja 50 seisukohta, sõidukid on varustatud konditsioneeridega. Bussi
diiselmootori heitenormid vastavad Euro-6 nõuetele.
Oleme teinud tasuvusuuringu millest selgub, et
hübriidide käigushoidmine on tavamootoriga bussidest 10% odavam. Meie
bussipargi suurust arvestades on tegemist olulise kokkuhoiuga, mis oli lisaks
innovatiivsusele üheks oluliseks argumendiks nõukogule otsuse vastuvõtmisel.
Ootame
hübriidtehnoloogia kasutuselevõttu liigendbussidel.
Nagu märkasite, puudutab nõukogu otsus
tavabusse. Liigendbusside osas jääme esialgu soetama Euro-6 normidele vastavaid
diisleid, kuna liigendhübriididel kasutatav tehnoloogia ei vasta veel ootustele
ja nõuab arendamist. Tootjad tegelevad sellega ning kindlasti saame juba mõne
aasta pärast alustada ka liigendbusside osas üleminekut hübriididele.
Tänaseks on ühistranspordi poolt
tekitatud õhusaaste langenud Tallinnas alla 3% kogu transpordi poolt
põhjustatud saastest. Meie eesmärk on viia see kümnendi lõpuks alla 1%. Läinud
aasta novembris liitusime Rahvusvahelise ühistranspordi assotsiatsiooni (UITP) kliimamuutuste vastu
võitlemise deklaratsiooniga, mis juhib tähelepanu ühistranspordiettevõtete
panusele ülemaailmse kliimasoojenemise ärahoidmisel ning see kohustab.
Meie jaoks pole deklaratsioonis õigupoolest küll midagi uut, sest oleme
viimastel aastatel töötanud just neid põhimõtteid arvestades.
Jälle emotsioonid.
VastaKustutaPalun näidake hübriidbusside kasutamist diferentsiaalvõrrandiga koos funktsiooni graafikuga, et oleks kõik selge kuidas Teie leidsite seda 10%. Selles tasuvusuuringus peab olema ka huvitav matemaatiline mudel, mis sisaldab andmed kogu süsteemist ning näitab kõiki näidikute sõltuvust.
Mulle on huvitav vaadata, kuidas diferentsiaalvõrrandis on väljendatud akude laadimistsüklid ja mahtuvuse kaotus.
Kulla Dmitry! Diferentsiaalvõrrandid akude laadimistsükli ja mahutavuse kohta pakuvad huvi väikesele ringile erialainimestele. Blogi on mõeldud laiale lugejaskonnale ning seepärast ei pretendeeri artiklite sisu teaduslikule käsitlusele, vaid laiemale informatiivsusele ning autori seisukohtade kajastamisele. Diferentsiaalvõrrandite jaoks on kindlasti mõned sobivamad avaldamisvõimalused, kui selles, Teid emotsioonidega heidutavas blogis.
VastaKustuta