Tehisintellekt
ja robotlikud poliitikud
Alati arengu eesliinil seisnud ning
ülemaailmselt elektriautode arendamisega tuntust kogunud Tesla asutaja ja
juhatuse esimees Elon Musk, tuli välja üllatava avaldusega, milles hoiatas
inimkonda kõigi aegade suurimaks ohuks tõusnud tehisintellekti eest ning
soovitas valitsustel sellesuunalised arendused kontrolli alla võtta. Kui
niivõrd põhjalike teadmistega ning seni progressi kiitnud Musk juba sellise
avalduse tegi, on asi tõsine. Kes meist poleks näinud ulmefilme või lugenud
raamatuid, mis kirjeldavad kurjade robotite ülestõusu inimkonna vastu, või
globaalse tehisaju poolt kadumisele määratud tsivilisatsiooni kokkuvarisemist.
Aga äkki see polegi enam ulme ja me seisame juba lähiajal silmitsi reaalse
ohuga? Muski arvates see nii ongi.
Elon Musk on kindel, et tehisintellekt
on fundamentaalne risk. Hävitavam kui lennuõnnetused, rämpsravimid ja
ebatervislik toit kokku. Musk hoiatab, et oht on reaalne ning riikide valitsustel
tuleks teha olukorrast tõsised järeldused ning koheselt sekkuda.
Muski avalduse valguses tuleks ehk
meilgi kriitilisemalt suhtuda vasikavaimustusse, millega tervitati saatja
valvsa pilgu alla mööda Mustamäed patseerivaid pakiroboteid. Muidugi võtab
tehnoloogia ajapikku üle paljud tegevused, kus seni on toimetanud inimesed, ent
sündmustest ei maksa ette rutata ning iga uus tehnoloogiline lahendus peab esmalt
tõestama oma ohutust ja töökindlust, seda eriti ühistranspordis. Seniks, kui
iseliikurid vajavad eraldi transpordikoridori ning nende kiirus ületab
jalakäija oma vaid marginaalselt, jäävad bussirooli inimesed. Arvan, et lähema
paarikümne aasta jooksul tuleb meil jätkata mehitatud hübriidide ja
linnabussidega. Küll võib aga robotjuhtimine märksa kiiremini jõuda igapäevakasutusse
rööbastranspordis ja iseliikuvaid tramme saame sõitmas näha märksa varem. Ent
olgu siis juhikabiinis lihast ja verest juht, või silikonkiipe täis topitud
robot, olen kindel, et Tallinnas jätkatakse ka tulevikus kvaliteetse tasuta
ühistranspordi pakkumist.
Robotlikud
poliitikud.
Eestis on tehisintellektist suuremaks
ohuks robotlikud poliitikud, keda valimiste lähenedes sisse lülituv labane
populismiprogramm rumalalt ja ettearvamatult tegutsema paneb. Taolistele
poliitagregaatidele on võõrad inimlikud tunded ning lihtsurelike mured, nad on
programmeeritud erinevate poliittehnoloogiate elluviimiseks. Olgu selleks siis Kristen
Michali poolt mängivate laste taustal kivistunud näoga antud lubadus kaotada
lasteaia kohatasud või Kaido Kuke praalimine lõpetada Tallinnas tasuta
ühistransport ja sulgeda TTV, tegemist on algeliste poliittehnoloogiliste
võtetega, mitte valijate soovide peegeldusega. Michali ja Kukke ajendab edevus
ja arrogantne usk, et ollakse kõigist targemad. Just enesekriitika puudumine on
tehisintellekti puhul kõige suuremaks ohuks. Nagu selgub, kehtib sama ka
robotlike poliitikute suhtes.
Tehisintellekti ülistajad väidavad, et
robotid, erinevalt inimesest, ei eksi kunagi. Ehk ongi see nii, aga just võime
oma eksimustest õppida ja uue teadmise võrra rikkamana edasi minna, muudab
inimese masinast arenemisvõimelisemaks. Valimiseelsel amokijooksul
robotpoliitik pole õppimisvõimeline ning ainsa inimliku nõrkusena kuulub tema arsenali
valetamine. Seda laiduväärt oskust valdab Kaido Kukk suurepäraselt, väites,
otsekui selguks uuringust „Elanike rahulolu
Tallinna linna avalike teenustega 2016", et alates 2013. aastast, kui
kehtestati pealinnas piletivaba sõit, on ühistransporti oma peamise
liiklusvahendina kasutavate inimeste hulk langenud 15 % võrra. Iga algelist
kirjaoskust omav huviline võib uuringust lugeda, et sõitjaid on lisandunud 14% ja
ühistranspordi pidevate kasutajate hulk tõusnud 74%-ni. Oluliselt on paranenud
Tallinna ühistranspordi materiaalne baas. Lõpule jõuab tohutu töö, mille
tulemusel on viimastel aastatel renoveeritud kogu trammitee ning viidud rööpad
lennujaamani. Trammitee viimine sadamani on sellise innovatsiooni taustal kukepea.
Ostetud on 20 CAF trammi, 150 hübriid- ning euro-5 ja euro-6 saastenormidele
vastavat linnabussi. Busside keskmise vanuse, 8,2 aastat, ja hübriidide arvu
poolest, oleme üks Euroopa juhtivaid pealinnu. Tasuta ühistransport ei kiratse,
vaid on end õigustanud. See on üks peamisi põhjuseid, miks praegune
linnavalitsus on elanike hulgas populaarne. Kahjuks ei suuda robotpoliitikud
seda lihtsat inimlikku tõde mõista.
Elon Muski hoiatust tuleb võtta
äärmiselt tõsiselt. Tehisintellekt peab püsima kontrolli alla, nagu ka
poliitika ja poliitikud, sest mõõdutunde kaotanud robotlased võivad oma
põtkimistega korvamatut kahju tekitada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.