Linnapeakandidaat,
kes ei tea linna asjust tuhkagi
Mida lähemale jõuavad oktoobrikuised
valimised, seda aktiivsemalt otsivad linnapeakandidaadid võimalusi endale
tähelepanu tõmmata. Sellel edevuse laadal on üheks silmapaistvamaks osatäitjaks
sotsialist Rainer Vakra, kelle ponnistusi võib iseloomustada sõnadega vastandu,
vassi ja valeta. Seni on Vakra kolme V meetodit kasutades suutnud meedia
tähelepanu pälvida, kas ka linlaste poolehoidu, äratab kahtlust.
Ei tahaks siin pikemalt peatuda Vakra
trikitamisel, takistamaks linlaste poolt pikisilmi oodatud Haabersti
eritasandilise ristmiku ehitusega alustamist ning ponnistusi Reidi tee rajamist
nurjata soovivate kinnisvarahaide agaral toetamisel. Eks rahvas annab riigikogu
keskkonnakomisjoni juhi silmakirjalikkusele hinnangu saabuvatel valimistel. Mind
häirib lahmiv rumalus ja haruldane asjatundmatus, millega Vakra ründab Tallinna
ühistranspordi korraldust.
Ei
maksa bravuuritseda, kui nupp ei noki.
Hiljuti võis Vakra sotsiaalmeedia
postitusest lugeda hämmastavat väidet, et üheski Lääne-Euroopa pealinnas ei ole
diiselbusside kontsentratsioon nii suur kui Tallinnas. Muidugi haarasid sellest
kohe kinni meediaväljaanded, sealhulgas ERR, kellelt eeldaks lausvalede ja
vandenõuteooriate levitamisest hoidumist. Kust sotsialist sellise asja peale
tuli, jääb vaid tema enda teada. Halb on, et sellist jama korrati meedias ilma
Tallinna transpordiga tegelevatelt asjatundjatelt kommentaare küsimata.
Püüaksin nüüd seda tühikut täita ja selgitada, kuidas Tallinnas diiselbusside
ja transpordist tingitud õhusaastega lood tegelikult on.
Tallinnas
on üks Euroopa uuemaid ja keskkonnasäästlikumaid bussiparke.
Hetkel on TLT AS-is kasutusel olevate linnasõidukite
keskmine vanus 8,2 aastat, millega kuulume Euroopas esirinda. Võtsime
esimestena Eesti ühistranspordis kasutusele hübriidsõidukid. Kasutusel oleva 44
sõidukiga kuulume 10 hübriidirohkema Euroopa linna hulka. Enam kui pooled meie
bussidest vastavad Euro 5 ja 6 saastenormidele.
30. juunil kogunenud Tallinna
Linnatranspordi AS nõukogu analüüsis senist kogemust hübriidbusside kasutamisel
ning langetas otsuse soetada edaspidi vaid hübriidtehnoloogial töötavaid ja
elektrilisi tavabusse. Tegemist on põhimõttelise otsusega, millest lähtuvalt TLT
AS jätkab jõulisemalt moodsatele keskkonnasõbralikele lahendustele üleminekut.
Otsusest tulenevalt pöörame suuremat tähelepanu uutele suundadele
hübriidtehnoloogias ning jälgime seda, mis toimub lähiaastail liinivaba
elektritranspordi vallas. Tahame siis, kui kontaktivabade elektribusside
laadimistevaheline sõidukaugus hakkab vastama meie ootustele ning vähenevad
soetus- ja hoolduskulud, olla valmis autonoomsed elektrisõidukid kasutusele
võtma. Ühistranspordi järk-järguline üleviimine hübriid- ja elektritehnoloogiale
on osa Tallinna pikaajalisest keskkonnastrateegiast.
Ühissõidukite
osa Tallinna transpordisaastes on marginaalne.
„Linnavalitsuse viimase aja otsused nagu
trolliliinide vähendamine, uute ostetud trollide kasutult depoos hoidmine ning
kõige tipuks trammitranspordi arendamisest loobumine – need on valeotsused, mis
makstakse kinni meie kõigi taskust ja mis tuleb kõik meie tervise arvelt,“ võib
lugeda Vakra sotsiaalmeedia postitusest. Taolist jama võib ajada vaid täielik
võhik, kellel pole linna asjadest algelistki aimu.
Trollide järk-järguline asendamine
hübriidide ja pikemas perspektiivis autonoomsete elektrisõidukitega on kogu
arenenud maailmas omaks võetud suund. Kui Vakrale meeldib meie idanaabri
kogemus ülipikkade trolliliinide käigushoidmisel, siis ei anna see veel õigust
süüdistada Tallinna, kus joondutakse Euroopas levinud praktika järgi. See, et
uued trollid seisavad kasutamata depoos, on aga lugupeetud linnapeakandidaadi
unenägu, mida ta tõttab tõe pähe kuulutama. Luulusid ja tegelikkust ei maksaks
isegi valimiste eelses ähmis segada.
Tundub, et Rainer Vakra on elanud
täielikus infosulus. Temani pole jõudnud uudised Tallinna trammiteede
täiemahulisest renoveerimisest, mis lõpeb 1. septembriks Koplisuunalise
trammiliikluse taasavamisega. Ta ei tea midagi ka trammitee viimisest
lennujaamani ja sadamani. Kuidas saab sellise kõhna pagasiga linnapeaks
kandideerida?
Riigikogu keskkonnakomisjoni esimehena
peaks aga Vakra teadma, et tänaseks on ühistranspordi poolt tekitatud õhusaaste
langenud Tallinnas alla 3% kogu transpordi poolt põhjustatud saastest. Meie
eesmärk on viia see kümnendi lõpuks alla 1%. Läinud aasta novembris liitusime Rahvusvahelise
ühistranspordi assotsiatsiooni (UITP) kliimamuutuste vastu võitlemise
deklaratsiooniga, mis juhib tähelepanu ühistranspordiettevõtete panusele
ülemaailmse kliimasoojenemise ärahoidmisel. Meie jaoks pole
deklaratsioonis õigupoolest küll midagi uut, sest oleme viimastel aastatel
töötanud just neid põhimõtteid arvestades.
Kui miski Tallinnas elanike tervist
ähvardab, siis on see vanade sõiduautode ja veokite suur hulk ning vähene
toetus hübriidide ja elektriautode soetamiseks. Siin ootaks vihase võitleja
Vakra jõulisi algatusi. Aga kahjuks pole ta selles osas millekski suuteline.
15
pruugitud bussi ost on majanduslikult õige otsus.
Vakrale on hambusse jäänud see, et
otsustasime osta 15 vähemalt Euro 3 saastenormidele vastavat pruugitud bussi
vanusega mitte üle 12 aasta. Selle aasta jaanuaris välja kuulutud hankel on
praktiline iseloom. Meie teenindada on mitu bussiliini, mis toimivad vaid
õhtustel ja hommikustel tipptundidel ning mille läbisõidud jäävad nii
väikeseks, et pole otstarbekas neid teenindada tuttuute bussidega, mis tõstaks
kilomeetri hinna oluliselt üle mõistliku piiri. Kuna oleme loobunud kõigist
vähemalt Euro 3 normidele mitte vastavatest bussidest, siis pidasimegi
vajalikuks ühekordset kasutatud veeremi hanget. Meie enam kui 400 bussi juures,
millest 150 on soetatud viimasel neljal aastal, on see piisk meres. Aga kuna
Tallinna ühistranspordile pole eriti midagi ette heita, püüab isemõtlejast
linnapeakandidaat teha sääsest elevanti ning kujutab hanget kui tagasiminekut
vaata et keskaega. Häda, kui tahad linnapeaks, ent linlastele olulistest
teemadest napib!
Rainer Vakra lubab oma postituses, et pärast sügisesi kohalike omavalitsuste valimisi tulevad
Tallinnasse trollid tagasi ja saab hakata arendama ka trammiliine.
Vastremonditud trammiliinide arendamine on huvitav mõte, ent kas ka praktiline?
Kui juba nostalgiale panus teha, võiks ajale jalgu jäänud trolliliinide
taasavamise asemel kaaluda äärmiselt keskkonnasõbraliku konka taas kasutusele
võtmist. Vakra piiritu fantaasia juures poleks siin midagi võimatut.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.