Trammiajastu
24. august on jäänud ajalukku päevana,
mil Tallinnas algas trammiajastu. 129 aastat tagasi 1888 alustas sõitu esimene
hobutramm. Järgmised 30 aastat kulgesid trammid Narva, Tartu ja Pärnu
maanteel kaeramootori jõul. Hobutrammiliinide kogupikkus oli 1902. aastal 7 kilomeetrit
ja vaguneid oli käigus 37. Viimane hobutramm tegi sõidu 1918. aastal.
1915. aastal hakkasid aurutrammid vedama
Koplis Vene-Balti Laevatehase töölisi. Peagi asendasid aurujõu mootorvedurid.
Kopli suunaline trammiühendus oli sündinud.
Esimesed elektrijõul
liikuvad trammid ilmusid
Tallinna tänavaile 28. oktoobril 1925. Trammivagunid ehitati Saksamaa
ja Rootsi agregaate kasutades Tallinna tehastes. 1940. aastaks
ulatus trammiliinide kogupikkus 13,4 kilomeetrini, sealhulgas Kopli
üherajaline trammiliin Tallinna Tehnikaülikoolist Balti jaamani 5 km.
Tramminduse areng jätkus 1951.aastal,
kui Kopli liin ehitati kaherajaliseks ja elektrifitseeriti. 1953.a.
ühendati Kopli liin Viru Väljakul südalinna liinidega. 1955.a. pikendati Tartu maantee
liin Ülemisteni. Nende uuenduste järel oli rööbastee pikkus üherajalises
arvestuses 39 km. Järgnevalt piirduti rööbastee korraliste remontidega ning
veeremi perioodilise uuendamisega, kuni Tartu maantee rekonstrueerimise käigus
alustati seal trammitee betoonalusele viimisega. Tallinna trammiliikluse
põhjalik uuenemine algas 2014. aastal 3. ja 4. liini rööbastee komplekssete
rekonstrueerimistöödega.
Rekonstrueeriti 6 kilomeetrit rööbasteed. Betoonalusele
viidi trammitee Vabaduse väljak – Vineeri
ja Hagudi tänav – Tondi lõppjaam. Uuendati Majaka tänaval asuv varem betoonalusele
viidud trammitee, mis vajas uusi rööpaid. Lisaks rekonstrueeriti 3 kilomeetrit
Pärnu mnt trammidepoo rööbasteid ning kilomeetri ulatuses depoosse sisse- ja
väljasõiduteid koos tagasipöörderingiga.
Peterburi tee 2 territooriumile rajati 700 meetrit uut
trammiteed koos tagasipöörderingi ja kontaktvõrguga. Arendusprojekt võimaldas
kasutusele võtta 20 uut CAF Urbos trammi.
Tööde valmimise järel 2015. aastal alustati ettevalmistusi
Kopli suunalise trammitee rekonstrueerimiseks ning linnujaama viiva tammitee
ehitust. Tänaseks oleme ka seal jõudnud lõpusirgele.
1. septembrist trammiga lennujaamast linna ja sujuvalt Koplisse.
Tööd Kopli suunalise tee tänapäevastamiseks algasid
2016. aastal ning tänaseks oleme jõudnud lõpusirgele. Liiklus Kopli suunal
avatakse 1. septembril. Rekonstrueeritud
trammitee pikkus on Viru väljakust kuni Kopli depooni16 kilomeetrit. Rööpad
viidi betoonalusele, vahetati välja kontaktliin ning kandemastid. Lõigul Suur Rannavärav
– Balti jaam viidi trammitee lähemale Skoone bastionile, arvestades
perspektiivset Rannavärava tänava sulgemist autoliiklusele. Kolme veoalajaama
paigaldati uued seadmed. Viru ring ehitati ümber, arvestades Tallinna uue
peatänava visiooni. Kõik peatused said ooteplatvormid ning ootekojad. Sõiduteega
ristumised muudeti ohutumaks, paigaldati foorid ning kujundati ümber
liikluslogistilised lahendused. Kopli liin sai võimekuse kasutada uusi CAF
Urbos tramme.
Sama edukalt on kulgenud tööd ka
Tallinna suurimal taristu-uuendusel – trammitee viimisel lennujaamani. Trammitee
pikendus algab Peterburi maantee äärde rajatud pöördekanjonist, kulgeb tunnelis
raudtee ja Suur-Sõjamäe tänavate alt läbi, jõuab süvendis tõustes Keevise tänaval
taas maapinnale ning lõpeb tagasipöörderingiga lennujaama juures. Peale
lennujaama lõigu liiklusele avamist 1. septembril on Tallinna Lennujaam
ühenduse poolest kesklinnaga üks mugavamaid terves Euroopas.
Oluline etapp Tallinna tramminduses on
edukalt läbitud ja meie tramm jõudnud mugavuse ning ohutuse poolest 21. sajandisse.
Selle tähistamiseks korraldame 31. augustil algusega kell 17.00 Skoone bastioni
kõrval endise staadioni alal suure rahvapeo. Saadame ühiselt Kopli suunas teele
esimese CAF trammi. Esinevad Karl Madis ja ansambel Apelsin. Lastele tasuta
batuut ja maiustused. Meil on mille üle rõõmustada!
Olen 31 august kohal :) Kas selle esimese trammiga saab ka tavakodanik nagu mina esimese sõidu koplisse kaasa teha?
VastaKustuta