Viis
aastat tasuta ühistransporti
1. jaanuaril täitus viis aastat päevast,
mil Tallinnas mindi üle tasuta ühistranspordile. Prii bussi ja trammisõit on
teema, mida on tüütuseni nämmutanud linnavalitsuse kriitikud. Hämmastav, et
veel eelmise aasta oktoobris, kohalike omavalitsuste valimiste eel, tulid mõned
hulljulged poliitikud välja väitega, et tasuta ühistransport pole linnale
midagi head andnud. Nimetan neid hulljulgeteks seepärast, et kritiseerida
linlaste enamuse poolt hästi vastuvõetud algatust, võib vaid ekstreemse
mõttelaadiga või rumal inimene. Rumaluses ma aga kedagi süüdistada ei sooviks.
88%
linlastest toetab tasuta ühistransporti.
Nagu kinnitab läinud aasta septembris AS Turu-uuringud korraldatud
ühistranspordi alane küsitlus, pooldab tasuta ühistransporti 88%
linlastest, 10% oma arvamus puudub ning kindlalt vastu on vaid 2% küsitletuist.
See on selge märk, et liigume õigel teel. Oleks ka imelik, kui inimesed
protesteeriksid võimaluse vastu piiramatult ning tasuta bussi ja trammiga
sõita. Ka kahe protsendi vastuseis tuleneb pigem poliitilistest valikutest,
mitte linlaste ja linna vajaduste õiglasest hindamisest, sest lisaks mugavusele
ja odavusele aitab tasuta ühistransport ohjeldada ka kaasaegsete linnade
suurimat nuhtlust autostumist ning vähendada kulutusi tänavate kapitaal- ning
jooksvaks remondiks.
Linna kulutused
ühistranspordile pole kasvanud, sest piletitulu kattis enne tasuta transpordile
üleminekut vaid kolmveerandi kuludest ning puuduva kaks kolmandikku doteeris
linn. Varasemate aastate piletitulu läkski peamiselt piletimüügi korraldamisele
ning sõiduõiguse lunastamise kontrollile. Sellele juhtisid juba 2012. aastal
tähelepanu kaks endist linnapead, keda siinkohal tsiteerin.
IRL-i liige Jüri Mõis
sõnas tasuta ühistranspordi mõtte kohta järgmist:
„Tuleb arvestada, et
niikuinii kogutakse piletimüügist ainult üks kolmandik ühistranspordi käigus
hoidmiseks vajalikust rahast ja kui kaks kolmandikku tuleb linnaeelarvest, siis
pole ka viimase kolmandiku katmine eelarvest mingi eriline jumalavallatus.“ Ning veel: „Pean Tallinna
ühistranspordiradasid väga heaks projektiks. Seda laideti lihtsalt laitmise
pärast. Kesklinna piirkonnas ei teki kunagi ummikuid. Ummikud on kesklinna
ümbruses ja linna sissesõidul. Liivalaia tänavale või Tartu maanteele
lennujaama juurde ei joonistatud ju bussiradu. Mul on hea meel, et
ühissõidukiradade otsus rajanes teaduslikel uuringutel, mitte ei tehtud
niisama. Ja ma hoian pöialt, et tasuta ühistranspordi projektiga läheks niisama
hästi.“ Jääb üle vaid Mõisaga nõustuda.
2012. aastal Postimehes
avaldatud artiklis leiab teine endine linnapea Hardo Aasmäe: „Piletiraha osatähtsus
ühistranspordi rahastamisel on jäänud üha väiksemaks. Nii meil kui mujal. Kui
piletitulu kättesaamiseks kulub sama palju raha, kui raha kogutakse, siis pole
sellel enam mõtet.
Eksivad need, kes
peaksid õigeks piletiraha kulutada uue veeremi ostuks. Seda pole tehtud juba
issanda ajast, sest süsteemi igapäevaseks tööshoidmiseks tuleb 64 % kuludest
juba praegu peale maksta. Trammid, bussid, trollid ostetakse enamasti
investeeringute kava alusel.
Piletirahast loobumine
ei aita ka neid kriitikuid, kes ei näe selles ühtegi probleemi lahendust
ühistranspordis. Neil on õigus, kuid see aitab kokku hoida kulusid väljaspool
ühistransporti. Olgu selleks liigsed kulud ja töökohad piletilevis, halduses
või autokasutuse vähenemine.“
Tallinna ühistransport elab hästi.
Mitmed tasuta
ühistranspordi kriitikud on väsimatult korranud, et küll te näete, kuidas ei
jätku enam raha uute busside ja trammide ostmiseks ning kogu süsteem variseb kokku.
Viis aastat praktikat on neis ähvardustes peituva demagoogia paljastanud.
Tallinna ühistransport pole kunagi elanud nii hästi, kui viimasel viiel aastal.
Kaasates riigi vahendeid, on
linn tänaseks praktiliselt uuesti üles ehitanud kogu trammitaristu. 2014.
aastast toimunud suuremahuliste rekonstrueerimistööde käigus kaasajastati 30
kilomeetrit rööbasteed. Esmakordselt viidi trammitee rahvusvahelise
lennujaamani. Juba lähiaastail hakkab tramm sõitma reisisadamasse. 2015-2016
soetasime 20 uut CAF Urbos linnatrammi ning 2016-2017 läbisid kapitaalse
remondi 24 veel käigus olevat KT-4 ja KT-6 trammi. Järgmisel aastal jõuab
lõpule projekt, mis toob Tallinna tänavaile 6 eelmise sajandi alguse stiilis
retrotrammi.
Ühistranspordi
veeremi uuendamisele on viimaste aastatega kulutatud üle 200 miljoni euro.
Pooled linnaettevõtte Tallinna Linnatransport AS bussidest vastavad Euro5 ja 6
saastenormidele. Meie bussipargi keskmine vanus on veidi üle 8 aasta. Sellega
kuulume Euroopa pealinnadest esimeste hulka. Alates 2015. aastast sõidavad
linnas hübriidbussid, mille osakaal lähiajal veelgi suureneb, kuna TLT AS
nõukogu otsusega soetatakse edaspidi kõik normaalbussid üksnes hübriidajamiga.
Kümnendi perspektiivis asendame sisepõlemismootoritega normaalbussid
elektrisõidukitega. Läinud aastal katsetasime praktikas Solaris Urbino
elektribussi.
Tasuta ühistransport on võimas
keskkonnaprojekt.
On piinlik,
et tasuta transpordi oponendid ei suuda näha avaramat pilti, ega mõista, et tegemist
on olulise keskkonnaprojektiga, mille arendamine annab ühiskonnale märksa enam,
kui kiuslik tants mõne vana puu ümber või infrastruktuuriliste arenduste
kangekaelne pidurdamine.
Tasuta sõidu võimalus kasvatas
reisijate hulka keskmiselt 15 protsenti ning ühistranspordi kasutamise sagedus
suurenes ligi poole võrra. Vastavalt langes autokasutus, mis vähendab nii
heitgaaside kui peenosakeste hulka linnaõhus.
Tasuta ühistranspordi poolt
pakutud võimalused, mis on tõstnud sõitjate arvukust ja vähendanud autode hulka
tänavail, uute
busside ja hübriid- ning gaasisõidukite kasutusele võtmine ning
rööbastranspordi arendamine, on viinud Tallinna maailmakardile loodussõbraliku
pealinnana. Tervishoiuorganisatsiooni
WHO koostatud maailma puhtaima õhuga pealinnade nimistus asub Tallinn 7. kohal,
edestades muuhulgas Helsingit, Monacot ja Madriidi. Taristu ja
veeremi uuendused ning üleminek keskkonnasõbralikele jõuallikatele väljendub
ühistranspordi saastekoormuse järsus languses. Tänaseks on ühistranspordi osa
transpordisaastes jõudnud 2% piirimaile ja aastaks 2020 oleme võtnud sihiks
viia see alla 1%. Veel
kümne aasta eest tekitas ühistransport enam kui 10% pealinna õhusaastest.
Eesti 100 aastapäeval võime kiidelda kahe
suure saavutusega, millega meie väike riik ja rahvas on pälvinud üleilmset
tähelepanu. Me oleme ehitanud üles toimiva E-riigi ning kinkinud maailmale
keskkonnasäästliku, kogukonna sidusust toetava tasuta ühistranspordi idee, mis
leiab üha rohkem järgijaid. Viis aastat tasuta ühistransporti Tallinnas on
näidanud projekti elujõulisust ja olulisust. Õnne sünnipäevaks, tasuta
ühistranspordi kasutajad!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.