Ühistransport
toimib ja areneb
Mõne päeva eest tutvustas TTÜ professor
Dago Antov logistika ja transpordi teaduskeskuse poolt läbiviidud uuringut
„Tallinna ühistranspordisüsteemi arendamine, liinivõrgu optimeerimine“. Tallinna linnavalitsuse tellitud uuring leiab, et
ühistransporditeenuse peamiseks probleemiks on selle nõrk konkurentsivõime autoga
ning liinivõrgu arendamisel tuleb
arvestada kiiresti kasvavate potentsiaalselt suure nõudlusega aladega nagu
Ülemiste City, Mustamäe Tehnopol, Tammsaare äripiirkond, regionaalhaiglate
linnakud ja tulevikus tekkivad tõmbekeskused, kus ühistranspordi vajadustele
tuleb operatiivselt reageerida.
Tõmbekeskused on
ühistranspordiga kaetud.
Midagi
kardinaalselt uut uuringus pole. Väide, et sõiduautod annavad Tallinnas
ühistranspordile silmad ette, on seni olnud ka opositsioonipoliitikute lemmikmotiiv.
Liinivõrgu stagneerumisest on samuti palju räägitud, kuid konkreetsete näidete
toomisel jäädakse alati hätta, sest paraku on enamus nii vanadest kui ka uutest
logistilistest tõmbekeskustest ühistranspordiga rahuldavalt kaetud. Näiteks
Ülemiste City, mis uuringus välja toodi, on peale lennujaama trammiliini
käikuandmist üks paremini ühistranspordiga varustatud piirkondi üldse, kus
mõneminutiliste intervallidega liikuvatele trammidele assisteerib mitu
bussiliini. Mustamäe Tehnopolist möödub hulgaliselt nii trolli, hübriidi kui
bussiliine. Kui Tehnopoli kaugematest ehitistest tuleb peatusse kõndida
paar-kolmsada meetrit, pole kindlasti tegemist mingi katastroofiga. Tammsaare
äripiirkonna paremaks ja graafikujärgsemaks teenindamiseks looks eelduse
Mustamäe üldplaneeringus ette nähtud Tammsaare tee süvendisse viimine ning
senise trassi muutmine kohttähtsusega asumisiseseks tänavaks. Mis puudutab aga
regionaalhaiglate linnakuid, siis ühistransport viib nii Ida-Tallinna kui ka
Lääne-Tallinna Keskhaiglale suhteliselt lähedale. Suurem probleem on
Põhja-Tallinna regionaalhaiglaga, kuna see asub mikroasumi sees. Võib-olla
oleks tulevikus lahenduseks Magistraali peatusest haiglakorpuseni viivate
isesõitvate liikurite kasutuselevõtt.
Kesklinna
uued arendused nõuavad muidugi seniste veomahtude ülevaatamist. Tornimäe
kõrghoonete piirkond ja Maakri kvartal, sadama masterplaani järgi kerkivad uued
tõmbekeskused ning Kaubamaja ning selle naaberala arendused lisavad kesklinna
nii elanikke kui ka siin tööl käivaid potentsiaalseid ühistranspordi
kasutajaid. Arvestada tuleb ka sellega, et kavandatav uus peatänav koos
jalakäijate ala laiendamisega tõrjub autoliiklust kesklinnast eemale ning seda
enam tuleb pakkuda liikumiseks head alternatiivi.
Auto pole tallinlaste
esimene valik.
Vaieldav
on uuringus väljendatud seisukoht, et auto teeb ühistranspordile nii kiiruses
kui ka mugavuses ära. Mis
puudutab mugavust, siis on Tallinnas panustatud viimastel aastatel uude
veeremisse ca 200 miljonit eurot ja mugavuse poolest annavad uued ühissõidukid
vanadele väsinud autodele silmad ette. Näiteks busside keskmine vanus on
kaheksa aastat, millega kuulume Euroopa juhtriikide hulka, samas, kui
sõiduautode keskmine vanus on meil poolteist aastakümmet. Uued linnatrammid vastavad
ka nõudlikuma sõitja ootustele ning hetkel valmistume veel 28 moodsa trammi
ostuoptsiooniks. Lisaks olemasolevale 42-le on peagi liinidele tulemas veelgi
keskkonnasõbralikumad hübriidid, mida vastavalt ettevõtte nõukogu otsusele
eelistame diiselmootoriga sõidukitele. Kõik Tallinna külalised kiidavad meie
mugavat ja kiiret ühistransporti, ent vana hea eesti kombe kohaselt saame
endiselt sarjata nendelt, kelle viimane mälestus ühistranspordiga liiklemisest
jääb läinud sajandi üheksakümnendatesse ning kes väsimatult pajatavad mingitest
tossavatest ja väsinud bussidest.
Ühistranspordi ja auto kasutamise kulud
on aga võrreldamatud. Tallinna ühistransport on sõitjale tasuta, bensiini hind
näitab jätkuvat tõusu ning ega autode hooldus ja kindlustaminegi odavamaks
muutu. Ühistransport hoiab kokku ka linna kommunaalkulusid ning säästab
keskkonda. Innovatiivsete noorte jaoks muutub keskkonnateadlikkus valikute
tegemisel aga üha olulisemaks. Kasvamas on tubli ühistranspordi eelistajate
põlvkond.
Tallinlaste eelistustest loob pildi elanike
rahulolu uuring aastast 2016, kus 78% vastanutest annab Talllinna
ühistranspordisüsteemile positiivse hinnangu, pidades seda kõige paremaks
linlastele suunatud teenuseks üldse. Ka lükkab uuring ümber väite, et autoga
liiklemine on tallinlaste seas konkurentsitult populaarsem. Selgub, et kõige
levinum liikumisviis on siiski sõit ühistranspordis, mida nimetab esimese valikuna
47% linlastest ning alles siis tuleb autosõit 39% toetusega. Huvitav on ka see,
et üle veerandi elanikkonnast on autoprobleemi enda jaoks äärmiselt nutikalt
lahendanud – nad lihtsalt ei soeta autot. Kesklinnas, Mustamäel ja Lasnamäel ei
oma autot 28% leibkondadest, kogu Tallinnas 26%.
Vaja
on integreeritud uuringut.
Oleks väär väita, nagu poleks uuring
eesmärki täitnud, ent järeldustes jääb see paraku pealiskaudseks. Me vajame
integreeritud uuringut ning selle tulemustest tõukuvat arengukava, mis leiaks
kohad perspektiivsetele terminalidele, määraks uued logistilised teljed ja
prognoosiks linnakeskme suurte arenduste (Reidi tee ja peatänav, Tornimäe
kõrghooneteala, Maakri kvartal, Kaubamaja ja selle lähiala, sadamaala ning
Olümpia vastaskinnistu) valmimisel tekkivaid muutusi sõitjatevoos. Tänapäeva
linnaruum on nii tihedalt integreeritud, et nõuab kompleksset lähenemist ning
kõigi probleemkohtade sünergset käsitlemist.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.