Tasuta
ühistranspordi läbimurre
Tallinnas viie aasta eest algatatud
tasuta ühistranspordi idee on ajanud vaikselt juuri ning tänaseks on sellest
saanud maailmamõte. Saksamaal on alustatud ettevalmistusi tasuta
ühistranspordile üleminekuks Bonnis, Essenis, Herrenbergis, Reutlingenis ja
Mannheimis. Pikemas perspektiivis kaaluvad tasuta ühistranspordile üleminekut
ka Berliin ning Hamburg. Ratsionaalne ja majanduslikule edule orienteeritud
Euroopa on hakanud üha enam mõistma, et kõiki väärtusi pole võimalik üksnes
kasumimarginaaliga mõõta ning investeeringud võivad end tagasi toota ka läbi
sotsiaalsuse ning solidaarsete meetmete, mida tasuta ühistranspordi teema
kindlasti on. Tasuta ühistranspordile üleminekuks on hakanud tegema
ettevalmistusi ka Pariisis. Linnapea Anne Hildalgo on võtnud sihiks viia Euroopa
kunsti ja kultuurimeka tasuta ühistranspordile aastaks 2020. Konkreetne tähtaeg
kinnitab, et Prantsusmaa pealinnal on tasuta ühistranspordi klubiga liitumisega
tõsi taga.
Tasuta
ühistransport säästab keskkonda.
Saksamaa ja Pariisi jaoks on üleminek
tasuta ühistranspordile seotud eelkõige vajadusega vähendada saastet, millest
märgatava osa tekitab Euroopa suurlinnades autostumine. Olukorra leevendamiseks
on erinevates metropolides ning ka riiklikult toetatud elektriautode arendust
ja kasutuselevõtmist, katsetatud ummikutasude sisseseadmisega, kehtestatud
sõidukeelde vastavalt auto numbrimärgile paaris ja paaritutel kuupäevadel ning proovitud
muid vähem ja rohkem tõhusamaid meetmeid. Siiski on tänaseks jõutud äratundmisele,
et tõhusaimalt hoiab linnakeskkonda puhtana tasuta ühistranspordile üleminek.
Eurooplased pole niivõrd tugevat
autousku kui ameeriklased ning seepärast on vanal kontinendil tasuta ühistranspordi
rakendamine märksa lihtsam. Seda tõestab ka Tallinna kogemus. Muidugi on kõigi
nende viie aasta jooksul, mil tallinlased saavad bussides, trammides ja
linnalähirongides tasuta sõita, leidunud fanaatilisi autopooldajaid, kes piletivaba
bussisõitu kritiseerivad ning peavad õigustatuks, et tasuta ühistransporti
käigus hoidev raha tuleks matta hoopis asfalti, et saaks edaspidigi uljalt
gaasipedaali tallata. Kahetsusväärselt on neid „tänavad laiemaks ja sirgemaks“
liikumise paadunud pooldajaid toetanud ka aegunud maailmavaatega poliitikud. Ometi
hakkab meiegi iseteadliku publiku teadvusesse jõudma, et linna peab lisaks
magistraalidele mahtuma ka maju, parke, jalakäijatealasid ning kui soovime
edaspidigi sõita uhkes üksinduses ukselt-uksele, ei mahu autod varsti enam
linna ära ning tuleb elada permanentse ummiku tingimustes. Ainus lahendus on
muuta ühistransport odavaks, kättesaadavaks, mugavaks, logistiliselt
põhjendatuks ja täpseks. Sellega Tallinnas tegeletaksegi ja üha enam maailma
riike ja suurlinnu hakkab oma tuleviku kindlustamiseks meilt mõõtu võtma.
Tasuta ühistransport ja autode arvu piiramine on uusurbanistika üks
väljakutseid, millega tuleb leppida, sest kasvavad linnad nõuavad suuremat
kogukonnatunnet ja sotsiaalset empaatiat, et mitte ruumikitsikuses lämbuda.
Tallinn
on ülemaailme tasuta ühistranspordi kompetentsikeskus.
Pärast Saksamaa ja Pariisi algatusi
peaks olema selge, et puudub tagasitee vana mõttelaadi juurde, kus autoomanik
oli kogu linna logistikat määrav jõud. Me liigume autostunud ühiskonnast
euroopaliku ühistranspordikogukonna suunas ning soovime seda või mitte, meil
tuleb keskkonnakaitseks mõeldud meetmetega üha rohkem arvestada.
Tallinn on tasuta ühistranspordi idee
autor ja esimene praktikas rakendaja, ent Pariis on tasuta ühistranspordile
sobiv keskkond juba praegu. Pariisis on neid, kes kinnitavad, et teevad oma
sõidud üksnes autoga 25% ning ainult ühistransporti kasutab 60% elanikest.
Tallinnas on siiski valdaval osal leibkondadest autod ning paljud sõidud
tehakse ka linnasiseselt siiski ise rooli istudes. Ent trend on muutumas.
Näiteks kesklinnas pole viimaste uuringute andmetel ca 30% leibkondadest autot.
Sõidud tehakse ühistranspordiga. Mida enam me tõstame ühistranspordi mugavust,
parandame logistikat ja toome liinidele uusi moodsaid linnasõidukeid, seda enam
toetame liikumist puhtama ja inimsõbralikuma linnaruumi poole, sellise
linnakeskkonna suunas, kus soovime elada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.