Tasuta
ühistransport on osa paremast tulevikust
Väikerahvana oleme me maiad kiituse
järele ning varmad end ühes või teises ettevõtmises rajaleidjaiks pidama. Aga
kui Eestimaal tehakse tõesti midagi uuenduslikku ning maailmatasemel järgimist
väärivat, leidub karjakaupa kriitikuid, kes algatuse maatasa teevad ning selle
eestvedajaid hullumaja kandidaatideks tembeldavad. Nii on paraku lugu ka tasuta
ühistranspordiga, mis on end Tallinnas igati õigustanud. Kui idee materdajad
vahepeal taltusidki, sest raske oli lõigata poliitilist kasu inimeste poolt
hästi vastu võetud projekti mahategemisega, siis nüüd, kus tasuta ühistransport
käivitub kogu riigis, koonduvad kriitikute väed taas ning teevad kõik endast oleneva,
et näidata riigisisest tasuta ühistransporti millegi veidra ja ebavajalikuna. Tasuta
ühistranspordi materdamiseks sobivad kõik argumendid, kuigi enamus neist tundub
pärinevat demagoogiaõpikust, ega allu seepärast ühelegi loogilisele
põhjendusele.
Sakslased
ei pane pada.
Veebruaris tabas kõiki tasuta ühistranspordi
kirujaid tõeline šokk. Nimelt saabus Saksamaalt sõnumeid, et seal on hakatud
valitsuse tasandil arutama tasuta ühistranspordi sisseviimist, esialgu küll
vaid Bonnis, Essenis, Herrenbergis, Reutlingenis ja Mannheimis. Uudis oli meie
exelivennaskonnale seda ebameeldivam, et seni on Euroopas Tallinna eeskujul
tasuta ühistranspordile üle läinud vaid väiksemad linnad, Saksamaal räägitakse
aga juba ka Hamburgi ja Berliini võimalikust liitumisest tasuta sõidu klubiga.
Saksamaal sunnib tasuta ühistranspordi
üle diskuteerima eelkõige kehv seis õhusaastega ning muud tasuta
ühistranspordiga kaasnevad boonused pole veel sügavamat tähelepanu pälvinud.
Sakslastel tuleb leida meetmed, mis suurte saastekoguste õhkusattumist
vähendaks, sest vastasel juhul ootavad kontinendi juhtivat tööstusriiki Euroopa
Liidu sanktsioonid. Sestap ollaksegi varmad arutlema võimaluse üle, kõrvaldada
tasuta transpordi sisseseadmisega tänavatelt sadu tuhandeid sisepõlemismootoritega
autosid. Selle nimel ollakse valmis kandma ka kulutusi.
Saksa
tudengid kiidavad Tallinna kogemust.
Sakslaste huvi tasuta ühistranspordi
vastu ei tekkinud eile. Juba 2016. aastal leidsid Dresdenis
transpordikorraldust õppivad tudengid Richard Oling ja Cristopher Beyer, et
Tallinna tasuta ühistranspordi näol on tegemist olulise sotsiaal- ning
keskkonnaprojektiga, mille rakendamist tuleks kaaluda ka Saksamaal. Oling avaldas
arvamust, et tegemist on täiesti uue lähenemisega, mis võib traditsiooniliste arusaamadega
vanemale generatsioonile tunduda liialt julgena, ent mis peaks sobima noortele
ja edumeelsetele kõikjal maailmas. Beyer möönis, et vaevalt Saksamaal lähiajal
tasuta ühistranspordile üle minnakse, ent kui urbanistikaprobleeme asub
lahendama uus avatud vaatega põlvkond, saab ka Saksamaa tasuta ühistranspordi
jaoks küpseks. Näib aga, et elu ise sunnib peale kiiremat tempot.
Saksa transpordikorraldajad on hakanud
Tallinna tasuta ühistranspordi vastu üha sügavamat huvi tundma. Läinud kuul viibis
meil saksa telegrupp, mis tegi sel teemal pikema saate, kus räägiti nii
Tallinna kogemusest kui küsitleti ka erinevate saksa linnade ühistranspordi
kasutajaid.
Õhtuleht
teab.
Meie meediasse jõudsid sakslaste tasuta
ühistranspordi teemalised arutelud aga paraku otsekui kõverpeeglis. Eesti
informeerituim ning analüütilisem väljaanne Õhtuleht pealkirjastas nupukese
Saksamaa ühistranspordidiskussioonist „Tasuta ühistransport Saksamaal?
Eksperdid naeravad.“ Lugu ise on aga mõeldud neile, kes loevad üksnes
pealkirju, sest ekspertidest, veelgi enam naeru kihistavatest, pole nupukeses
poolt sõnagi. Küll kõlab seal väide, et Tallinnas polevat tasuta
ühistranspordile üleminek aidanud kuigivõrd õhusaastet vähendada ning lähtudes
sellest aspektist, polevat piletita ühistranspordil mõtet. Millegipärast jätab
väljaanne mainimata, et Tallinna õhustandardid on ühed kõrgeimad maailmas.
Tervishoiuorganisatsiooni WHO koostatud maailma puhtaima õhuga pealinnade
nimistus asub Tallinn 7. kohal, edestades Helsingit, Monacot ja Madriidi. Selleni
jõudmisel on muude meetmete kõrval oma osa ka tasuta ühistranspordil, mis
vähendab autode arvu tänavatel. Kui 2017. aasta uuringu kohaselt on
ühistranspordi kasutajate hulk kasvanud viimastel aastatel Tallinnas ca 10%,
siis teist sama palju või isegi rohkem on neid, kes tänu tasuta
ühistranspordile pole autostumisega kaasa läinud. Tallinna probleem on pigem
pendelmigratsiooni põhjustatud autovoogudes, mille vähendamisele aitaks kaasa
linnapiiri ületavate lähiliinide paindlikum rakendamine, mida kavandatava
üleriikliku tasuta ühistranspordi mudelis on märksa lihtsam teha, kui valdade
leige suhtumise tõttu seni suhteliselt viljatuteks jäänud koostöökatsetes.
Kas
Saksamaa võiks rakendada tasuta ühistransporti?
Saksamaa ühistranspordi maht moodustab
rahaliselt 12 miljardit eurot, millest 6 miljardit kaetakse piletitulust.
Mõistagi on selliselt seisult tasuta ühistranspordile üleminek märksa
keerulisem, kui Tallinna puhul, kus piletitulu moodustas vaid veerandi
transpordieelarvest. Siiski pole võimalik tasuta ühistranspordi tulusid-kulusid
niisama lihtsalt kokku lüüa. Tuleb arvestada sotsiaalset sidususe aspekti, sest
tasuta ühistransport annaks Saksamaa suurlinnade getodes elavale rahvale
paremad võimalused toimetulekuks ning vähendaks sellega sotsiaalset tõrjutust
ning piirkondlikku kriminogeensust. Langeksid kulud teede ja tänavate
remondile. Puhtamaks muutub õhk ning ehk õnnestub pääseda ka Euroopa Liidu
trahvidest. Kõike seda kaaludes ei peaks 6 miljardi leidmine transpordidotatsiooniks
olema nii suure majanduse jaoks eriline probleem. Tegelikkuses moodustaks see
enam kui 80 miljoni elanikuga riigi SKT-st alla 2%. Arvestades riigi valimiste
järgset poliitilist õhustikku, on tasuta teenuse pakkumine ahvatlev võimalus ka
praegustele valitsuserakondadele. Elame näeme! Selge on vaid üks – Tallinn võib
oma tasuta ühistranspordi üle uhkust tunda. Selle läbi tuntakse ja
tunnustatakse meid kõikjal maailmas üha rohkem, ja me soovime ju salamisi, et
meid imetletaks. Seepärast poleks vaja eriti tõsiselt võtta äärmuspopulistlikke
maailmalõpu ennustajaid nagu näiteks end majandusanalüütikuna positsioneeriv
Peeter Tammistu, kelle kinnitusel jääb peagi Eestis ainsaks tasuta
transpordivahendiuks kiirabiauto. Meid ei oota maailmalõpp, vaid järgmised 100
aastat stabiilset, senisest sotsiaalsemat ning rahvusena ühtehoidvamat
tulevikku. Tasuta ühistransport on tallinnlaste hulgas populaarne ja lisab
tulevikuusku. Küllap saab tasuta ühistransport linnaelu probleemide
leevendajaks ka Saksamaal ning mujal, kus osatakse loovalt mõelda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.