teisipäev, 10. märts 2015

Terve inimese nimel
 

Terves kehas terve vaim.
Eesti rahvas vananeb ja selle taustal muutub üha olulisemaks, et inimesed oleksid terved. Tervis aga on äärmiselt mitmetahuline mõiste ning selle säilitamine sõltub inimese enese käitumise kõrval ka väga paljus ühiskonna hoiakutest.
On heameel tõdeda, et Tallinna Linnatranspordi AS on läbi erinevate sportimisvõimaluste soodustamise alati toetanud inimeste hoolt oma tervise eest. Seda, et meie harrastussportlased on tasemel, tõestas ka naistepäeva nädalavahetusel Otepääl toimunud Eesti Ettevõtete Talispartakiaadil saavutatud väljapaistev II koht. Meie võistkonnast edukam suutis olla vaid pangandusgigant Swedbank. Meie kontosse jäi 4 alavõitu, 2 teist kohta ning 1 kolmas koht. Igati tubli saavutus! Olen kindel, et ettevõtte harrastussportlaste edu tiivustab paljusid meie töötajaid oma tervise nimel rohkem pingutama. Terve töötaja aga on ettevõtte suurim vara.
Hea palk, kui tervise komponent.
Paljus sõltub inimese tervis vaimsest tasakaalust ja seesmisest kindlustundest. Ka selleks, et töötajate enesehinnangut tõsta, on meie ettevõttes nii mõndagi tehtud. Oleme pidevalt parandanud töötingimusi, olgu selleks siis uuema ja parema veeremi muretsemine või olmetingimuste parandamine. Oleme seisnud hea ka selle eest, et kasvaksid palgad. Töötaja õiglane ja piisav tasustamine on üks peamisi komponente kindlustunde ja rahuloluni jõudmisel.
Äsja allkirjastasid Autoettevõtete Liit ja Transpordi Ametiühing üldtöökokkuleppe, millega tõuseb bussijuhtide miinimumpalk 14,3 protsenti ja lisatasusid sisaldav kuupalk peab aprilliks küündima vähemalt 800 eurole ning tunnitasu ei saa olla väiksem kui 3,2 eurot. Olen selle leppe sõlmimist igati toetanud, kuigi meie ettevõttes on selles kokkuleppes sätestatud palgapiirid juba aastaid tagasi saavutatud. Leppe sõlmimisele on aidanud kaasa ka meie ettevõtte ametiühinguliidrid, mille eest neile siiras tänu ja tunnustus. Kokkulepe kehtib kõigile bussi-, trammi- ja trollijuhtidele ning selles sisalduvad töö- ja puhkeaja ning töö tasustamise tingimused annavad töötajatele kindlustunde tulevikuks, tagades sellega positiivse töökliima.
Üldtöökokkuleppeid on Eesti transpordisektoris sõlmitud enam kui 20 aastat ning taolisi kogu sektorit hõlmavaid leppeid on lisaks veose- ja bussiveole veel vaid meditsiini valdkonnas.
Lisaks töörahu kindlustamisele ja töötajate moraalsele stimuleerimisele on töötasu tõstmine oluline ka teenuse kvaliteedi parandamisel. Praegu lähevad head bussijuhid Soome ja teenivad seal palka, mis ületab äsjase leppe järgsed palganumbrid. Minu unistus, mille nimel ka pingutan, on viia juhtide palgad vastavusse üle lahe bussijuhtidele makstava tasuga. Siis oleks meil võimalus valida enda ettevõttesse parim kaader, juhid, kes sõidavad sujuvalt ja ohutult, ei muutu närviliseks ka kõige ekstreemsemates liiklusoludes, ning suhtlevad vajadusel sõitjatega sõbralikult ning abivalmilt. Muidugi vastab ka valdav osa meie praegustest töötajatest neile kriteeriumitele, ent siiski eksib heade juhtide sekka ka neid, kelle jaoks firma nimi midagi ei maksa. Just taolistest ühepäevatöölistest aitaks kõrgem palgatase vabaneda, kuna väärikas tasu võimaldaks kaadrit hoolikamalt valida.
Liiklusohutus kui oluline tervisefaktor.
Kui rääkida rahvatervisest Tallinna ja riigi tasandil, siis jätkuvalt on üheks olulisemaks terviseriskiks liiklusohutus. On raske mõista, miks käitub väike rahvas nii enesetapjalikult, aga kui vastab tõele Maanteeameti väide, et iga päev vänderdab autoga Eestimaa teedel 6600 roolijoodikut, on tegemist tõelise epideemiaga. Lisaks veel süüdimatud kiiruseületajad ning saamegi põhjuse, miks võrreldes eelmise kümnendiga oluliselt paranenud liiklusohutus on selle kümnendi esimestel aastatel stagnatsiooni langenud.
Eestis on seatud eesmärgiks jõuda 2015. aasta lõpuks tasemele, kus kolme aasta keskmisena ei oleks liikluses hukkunuid rohkem kui 75. Aastate 2012–2014 keskmine oli 82. Eesmärgini jõudmine on äärmiselt keeruline kuna selleks ei tohiks 2015. aastal hukkunute arv olla suurem kui 66. Taolist vähenemist aga ei saa praeguse suhtumise juures loota. Liikluses hukkunutele lisandub igal aastal ca 1700 tõsiselt vigastatut. Need on inimesed, keda rasked terviseprobleemid võivad jääda saatma kogu eluks.
Liikluses hukkunute arvu minimeerimiseks tuleb rakendada kompleksseid meetmeid, kuhu kuuluvad tõhus ennetustöö, parem liiklusjärelvalve, taristutehnoloogilised abinõud aga ka ühistranspordi arendamine nii linnades kui väljaspool neid. Just selles viimases valdkonnas on TLT-l oluline osa. Viies ühistranspordi uuele mugavamale tasemele ning vähendades seeläbi autode arvu tänavatel, suudame säästa nii mõnegi inimelu. See on aspekt, millest lähtudes pole ükski kulutus ühistranspordile põhjendamatu.
Eesti võimalus jätkusuutlikkuse säilitamiseks on terved ja kõrge vanuseni tegusad inimesed ning selle idee teostumisse tuleb anda oma panus igal kodanikul, ettevõttel, omavalitsuse- ja riigiasutusel.
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.