laupäev, 10. detsember 2016

Saabuval aastal kohtuvad Tallinna transpordis ajalugu ja tulevik
 
 
2017 aasta on kuulutatud laste- ja noortekultuuri aastaks, mida kroonib noorte laulu- ja tantsupidu. Ent saabuval aastal on varuks veel palju sündmusi, mis muudavad selle eriliseks. Tähelepanu väärne on näiteks seegi, et esmakordselt kohtuvad Tallinnas ühistranspordi ajalugu ja tulevik. Nimelt alustavad 29. augustil Kadrioru liinil regulaarseid sõite KT-4 trammide baasil ehitatud retrotrammid, suvel jõuavad Tallinna tänavale aga kaks juhita isesõitvat tulevikubussi, mis kuu aja jooksul kurseerivad Mere puiesteel.
Tervitus tulevikust.
Juhita busside projekt on pigem PR kui praktilise väärtusega ettevõtmine, mis ei mõjuta TLT AS-i lähiaastate arengustrateegiat. Juhita väikebussid sõidavad Tallinnas Eesti Euroopa Liidu eesistumise algusperioodil ning projektiga juhitakse tähelepanu Eestile, kui innovatiivsele ning uusi ideid toetavale riigile. Kuidas kaks kuni 12 reisijat mahutavat sõidukit muu transpordiga seonduvad, on seni veel lõpuni otsustamata, igatahes on selge, et vastavalt meie seadusandlusele peab igas sõidukis viibima ka juht, kes toimuvat jälgib ja hädaolukorras on valmis rooli robotilt üle võtma ning sõitjate ja kaasliiklejate ohutuse tagama. Isesõtjaid pole kavas liita ühtsesse valideerimissüsteemi ning neid saavad tasuta kasutada nii Tallinlased kui linna külalised. Busside sõidukiirus ulatub maksimaalselt 40 km/h, kuid nähtavasti jääb see 20 km/h kanti. Isesõitjate liin viib piki bussirada Viru ringilt Linnahallini ja tagasi. Kuu vältava projekti ettevalmistamisega tegeleb Riigikantselei töögrupp ning selle esialgne maksumus on 50 000 eurot.
Hetkel pole juhita bussidel veel pärisliinidele asja, ent tehnika ja navigeerimissüsteemi arenedes võime tulevikus kindlasti näha, kuidas targad juhita bussid hakkavad tööle kõigil liinidel. Veel mõni aasta tagasi ei rääkinud keegi ka kontaktivabadest trollidest, ent tänaseks on tehnoloogia kiirelt edasi arenenud ja arvestame juba tõsiselt võimalusega, et kontaktivabad sõidukid võtavad tulevikus klassikalised trolliliinid üle. Juhita ühistranspordi rakendamisele võiks aga mõelda näiteks 2020 valmival Tallinna uuel peatänaval ning sellega seonduval Kesklinna sadamat Tornimäe kõrghoonete alaga ühendaval jalakäijate alal.
Juhita busside pilootprojekti tuleb igati tervitada juba kasvõi selle pärast, et aegunud seisukohtadele jäänud nn transpordiasjatundjad, kelle võhiklikud seisukohad, nii trollibusside kui hübriidsõidukite otstarbekuse koha, meedias vett sogavad, näeksid oma silmaga, kuhu kõrgtehnoloogiline ühistransport kogu maailmas liigub.
Retrotrammid toovad nostalgiat.
Et kaasaegsele linlasele ja turistile positiivseid elamusi pakkuda, oleme teostamas mõtet, et ajaloolist Kadriorgu läbivat 3. trammiliini hakkaksid teenindama retrotrammid. Juulis kuulutasime välja hanke, mille võitsid ühispakkujad AS Ühinenud depood ja Inekon Grup AS, oktoobris sõlmisime lepingu ning detsembri alguses kooskõlastasime trammide välis- ning sisekujunduse, mille juures on võetud aluseks läinud sajandi keskpaiga normid ja esteetilised tõekspidamised. Tehnika osas vastavad retrotrammid aga tänapäeva kõrgendatud nõudmistele. Visiooni retrotrammide kujundusest lisasin ka oma blogiloole. Vaadake ja imetlege!
Jääme siis huviga ootama järgmist suve, kus saame otsekui ajamasinat kasutades, sõita samal päeval tulevikubussis ja Kadrioru retrotrammis. 
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.