Tallinna
trammirenessanss pildis
Video
trammitee viimisest lennujaama.
KMG Inseneriehituse AS-il on valminud ülevaatevideo
lennujaama viiva trammitee ja tunneli ehitamisest. Seitsmesse minutisse on
kogutud kaadrid tööde algusest kuni esimese trammi lennujaama jõudmiseni.
Vaatasin seda filmi suure huviga ning elasin veelkord läbi need pingelised
kuud, mil toimus tunneli läbiviimine raudtee alt ning selle rõõmu, mida tundsin
esimese trammi lennujaama saabudes.
Videos on lisaks professionaalselt
monteeritud kiirtempos terveid ehitusetappe loetud sekunditega esitavatele
kaadritele ka olulisi fakte selle kümnendi olulisema insenerirajatise kohta.
Huvitav on teada, et raudtee alt läbi viiva tunneli ehitus algas 11. juulil
2016 ja lõppes 30. augustil 2017. Tunnel jaguneb 13,3 meetri pikkuseks
monoliitseks osaks ja 25 meetriseks lõiguks monteeritavatel taladel. See
viimane osa teostati rongiliiklust lühiajaliselt rööpapaari kaupa katkestades. Lühike
aeg, millega ehitustsüklid teostati, annab tunnistust tööde heast
professionaalsest ettevalmistusest. Hakkama saadi kolme katkestusega, millest
esimene vältas 86 tundi, järgmised kaks kumbki 44 tundi.
Tunneli suletud osa on 151,18 meetrit ja
avatud osa, ehk ramp 126,05 meetrit pikad. Betooni paigaldati 1800m3 ja paekivi
eemaldati ca 10 000 m3.
Ehituse käigus paigaldati 1272 meetrit
kanalisatsiooni, 3052 meetrit sadevee, 1806 meetrit vee ja 650 meetrit
gaasitorustikku. Kesk- ja madalpinge ning magistraalkaableid paigaldati 10450
meetrit. Kaevetööde maht moodustas 59500m3. Trammitee kogupikkus on 1400
meetrit, mis polekski ehk mainimisväärne, kui see ei kulgeks nii pikalt
kanjonis ja tunnelis. Igatahes meenutab trammitee pikendus väiksemas mõõdus
metrood.
Kõik, kes selle valmimisele kaasa
aitasid, eelkõige KMG Inseneriehitus AS ja Merko Ehitus Eesti AS on väärt
tallinlaste ja linna külaliste sügavat tänu. Teist linna, kus lennujaamast nii
kiirelt linna saab, annab otsida.
Muidugi öeldakse, et parem üks kord
näha, kui sada korda kuulda. Oleme KMG Inseneriehitusega saavutanud kokkuleppe,
et paneme filmi lennujaama trammiühenduse valmimisest ka oma kodulehele, kus
seda saab vaadata märksõna Trammiga lennujaama alt.
Linnulennul
Koplisse.
Meie teine hea lepingupartner AS TREF Nord
on saanud valmis suurepäraste droonivõtetega video Koplisuunalisest trammiteest
peale selle linnale olulise liiklusarteri põhjalikku ümberehitust. Rekonstrueeritud trammitee pikkus on 16 kilomeetrit Viru väljakust kuni
Kopli depooni ja droonivõtted
näitavad milline tohutu töö ära tehti. Lühike ülevaade tehtust oleks järgmine:
Rööpad viidi
betoonalusele, vahetati välja kontaktliin ning kandemastid. Lõigul Suur
Rannavärav – Balti jaam, viidi trammitee lähemale Skoone bastionile, arvestades
perspektiivset Rannavärava tänava sulgemist autoliiklusele. Kolme veoalajaama
paigaldati uued seadmed. Viru ringi lahenduses arvestati Tallinna uue peatänava
visiooniga. Kõik peatused said trammiooteplatvormid ning ootekojad. Sõiduteega
ristumised muudeti ohutumaks, paigaldati foorid ning kujundati ümber
liikluslogistilised lahendused. Kopli trammidepoo sai võimekuse parkida uusi
CAF Urbos tramme.
Tööd viidi läbi
järgmise graafiku alusel:
I etapp
Trammiliiklus
suunal Viru ring – Kopli suleti 1.06.2016.
Ehitustööd
lõigus Viru ring – Suur-Rannavärava tee toimusid 01.06-31.08.2016.
Balti jaama
kõrvale rajati ajutine tagasipöördering 01.06-31.08.2016.
Trammiliiklus
taastati lõigul Viru ring – Balti jaama ajutine tagasipöörde ring alates
1.09.2016.
II etapp
Uue Skoone
bastioni kõrvalt kulgeva trammitee ehitamine Suur-Rannavärava tänavast Balti
jaama ajutise tagasipöörderingini toimus 2017. aasta suvel. Töö teostamine
sõltus vallikraavi tugimüüri eksponeerimiseks vajalikest ettevalmistustest.
III etapp
Kopli suunalise
trammitee ehitamine alates Balti jaamast kuni Kopli depooni 09.2016 – 10.2017.
Kopli depoo
rekonstrueerimine 2017 kevad-sügis.
Projekti
kogumaksumuseks kujunes ligi 20 miljonit eurot.
Tahan siinkohal
veelkord tänada AS TREF Nordi juhtkonda ja töötajaid, kellega koos lahendasime
ka kõige raskemad ülesanded ja kuigi tuli ette ka erimeelsusi, suutsime need,
loodan et mõlemale poolele vastuvõetavalt, lahendada.
Aga kellel on
huvi Kopli trammitee droonivideot vaadata, leiab selle peagi meie kodulehelt
märksõna Koplisuunalise trammitee rekonstrueerimine alt. Varuma peab rohkem
aega kui lennujaama video nautimiseks, sest droonilend Viru väljakult
Koplisse vältab pea 20 minutit.
Neid kaht
videoklippi vaadates mõistsin äkki selgelt, millise vägiteoga oleme siin
Tallinnas trammitaristut uuendades hakkama saanud. Usun, et lähema 50 aasta
jooksul ei pea põhiliinidel enam nii kapitaalseid töid ette võtma. Olen uhke,
et sain anda Tallinna trammirenessansi oma panuse. Toogu elu milliseid üllatusi
tahes, tehtu tähendust meie linna arengule, ei saa keegi olematuks muuta.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.