Trammiprojektiga edukalt edasi
Algav nädal tõi Tallinna
liikluses olulise leevenduse – alates esmaspäevast kadusid Pärnu maanteel uute
trammiteede ehitamise ja viadukti taastustöödega kaasnenud liiklustakistused.
Suletuks jääb veel Vineeri tänava lõik ja osa Tondi tänavast, ent ka need
avatakse täismahus novembri hakul.
Kui aprillis Pärnu maanteel
töödega alustasime, ennustati ajakirjanduses, et järgneb totaalne kaos ning
2014. aasta suvi kujuneb kõigile autoga liiklejaile katastroofiliseks. Nagu elu
näitas, siis midagi sellist ei juhtunud. Valdav osa pealinlastest suhtus ebamugavustesse
mõistvalt ning mida päev edasi, seda enam aduti, kuivõrd vajalik on töö Tallinna
trammiliikluse kaasajastamiseks. Õnneks suutsid inimesed näha asju laiemalt,
kui vaid oma mätta otsast ja kuna edastasime käimasoleva kohta piisavalt infot,
said lõpuks ajakirjanikudki aru, et töid ei teostata mitte suvises leitsakus
ummikute tekitamiseks, vaid trammiliikluse viimiseks Euroopa tasemele, mida
Tallinna ühistranspordikasutajad väärivad. Boonusena sai linn ka kaasaegsete
urbanistikareeglite kohaselt korrastatud magistraali Vabaduse väljakust
Tondini.
Uue rööbastee plussidest rääkides
on ülekohtuselt vähe käsitletud müra ja vibratsiooni kadumist, mis peaks rõõmustama
eelkõige trammitee äärsete majade elanikke. Mulle meenub Delfis 2010. aasta
oktoobris avaldatud artikkel pealkirjaga „Akna all krigisevaid-kolisevaid
tramme kannatavad inimesed on oma murega üksi“. Artiklis kinnitati, et trammide
mürast pole pääsu, kuna selle kaotamine nõuaks uue rööbastee rajamist, seda aga
pole lähitulevikus lootagi. Nüüd, neli aastat hiljem on meil oluline osa
trammiteest betoonalusele viidud ning rööpad ümbritsetud müra, vibratsiooni ja
uitvoole summutava isolatsioonimaterjaliga. Tänu moodsale tehnoloogiale kaob
vibratsiooni kahjulik mõju hoonete aluskonstruktsioonidele. Linlased pole oma
muredega üksi ning kõigile probleemidele on lahendused, tuleb vaid nende
elluviimise nimel tööd teha.
Muidugi võib nüüd linna
tegemistesse traditsioonilise skepsisega suhtuv lugeja muiates öelda, et Pärnu
maantee Pärnu maanteeks, sõitma hakkavad moodsad trammid ju vaid 3. ja 4.
liinil, aga Kopli rööbastee on ikka sama kehvakene ning sinna pole uue ehitust
kaalutudki. 19. augusti Postimehe Tallinna lisa meenutaski, et 1. ja 2. liin
jätkavad vanade trammidega. On kõlanud ka provotseerivaid arutlusi nagu poleks
Kopli inimesed piisavalt väärtuslikud, et neile uut trammiteed rajada. Endise
Põhja-Tallinna linnaosa vanemana lükkan taolised spekulatsioonid järsult ümber.
Me uuendame pealinna trammitee kogu ulatuses, ent nagu iga suurprojekt, vajab
see põhjalikku ettevalmkistust.
4. ja 3. trammiliini ehituse
lõpetame täies mahus 2015. aastal. Seejärel viime rööpad lennujaamani.
Kaalumisel on ka Kesklinna sadama kaasamine ühisesse rööbastranspordisüsteemi,
kuid siin on veel rida küsitavusi, mis tuleb selgeks vaielda. Paralleelselt
alustame ettevalmistusi Kopli tammiliini moderniseerimiseks. See on suur ja
keeruline töö, oma mahult võrreldav praegusele projektile eelnenuga. Tuleb otsustada
parima lahenduse kasuks, teostada projekteerimine, leida rahastus – see kõik nõuab
aega. Ent üht võin juba täna kindlalt lubada – Tallinna trammi moderniseerimine
jätkub, kuni saab uueks viimane meeter rööbasteest. Ma ei räägi umbmäärasest
tulevikust vaid lähiaastatest.
Soovin kõigile tallinlastele õnne
Pärnu maantee tavaliikluseks avamise puhul. Tänan kõiki kannatlikkuse ja
mõistva suhtumise eest!
Ent enne kui lõpetan, tahaksin
klaarida väikese võla. 12. septembri Tarbija 24-s esitab üks bussireisija
küsimuse: „Mind on pikka aega huvitanud, kuidas toimub linnaliinides järgmise
peatuse süsteem. Kas bussijuht vajutab mingit nuppu, et kõlaritest tuleks info
järgmise peatuse kohta või toimib see automaatselt, näiteks GPS järgi, kui buss
on jõudnud mingisse kindlasse kohta?“ On
igati tervitatav, et meie teenuse kasutajad tehniliste lahenduste vastu huvi
tunnevad. Kahjuks jäi vastus küsimusele
ebapiisavaks. Seepärast tahaksin omalt poolt lisada järgneva selgituse.
Tänapäeval on paljud
operatsioonid usaldatud automaatikale. Ka peatuste infosüsteem töötab
autonoomselt, ilma juhipoolse sekkumiseta. Nii et nuppu, millele bussijuht
peaks vajutama, pole. Bussidele, trammidele ja trollidele paigaldatud
täpsetesse GPS seadmetesse on sisestatud kõikide peatuste tsoonide
(orienteeruvalt 50m peatusest) koordinaadid. Kui ühissõiduk siseneb vastavasse
tsooni, siis GPS seade annab signaali pardaarvutisse ning see omakorda käivitab
infosüsteemi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.