Septembriga jõuab lõpule
Keskkonnasõbraliku liikumise kuu, mille eesmärgiks oli ühissõidukite kasutamist
soosivate hoiakute kujundamine ja autostumise ohjeldamine ning
keskkonnasõbraliku liikumise viiside nagu jalakäimine, kepikõnd, jalgrattasõit
jms väärtustamine. 6. septembril Uue-maailma tänavafestivalil avalöögi saanud
kuu kulmineerus 21. septembril ülelinnalise autovaba päevaga, mille
põhiüritused toimusid Mustamäel Männi pargis.
Keskkonnasõbraliku kuu
tunnuslause „Meie tänavad, meie valik“ paneb küsima, millistena meie
tallinlased siis oma tänavaid ette kujutame ja millise tuleviku valime.
Kuulates mitmete linnavalitsust ründavate poliitikute retoorikat, oleks
Tallinnas eelkõige tarvis autoga kiirelt läbitavaid magistraale. Siis oleks õnn
meie õuel ja linnaliiklusega kõik parimas korras. Unustatakse, et euroopalikus
urbanistikas määrab linnaruumi kvaliteedi eelkõige jalakäijate ohutus,
ühistranspordi mugavus ja kergliiklusteede olemasolu. Autovaba päev ongi
kutsutud ellu selleks, et jahutada eestlastele omast autovaimustust ning
näidata, et linnas saab suurepäraselt hakkama ka ilma neljarattalise sõbrata.
Autostumise vastu võideldakse
maailmas erinevalt. On linnu, mille keskmes kogutakse nn ummikumaksu. Mitmed
suurlinnad on otsustanud autod kesklinnast järk-järgult sootuks eemale peletada
ning jätta sealsed tänavad vaid ühistranspordi ja jalakäijate tarvis.
Kagu-Aasia riikides kasutatakse süsteemi, kus paaritutel kuupäevadel tohivad
sõita paaritu arvuga lõppevate numbrimärkidega autod, paariskuupäevadel
paarisnumbrite omanikud. Suundumus on üheselt mõistetav, kõikjal püütakse
arendada inimkeskset linnaruumi, tõrjudes eemale keskkonnavaenulikku
autotransporti.
Võrreldes erinevate
liikluspiirangute kehtestamise ja autode maksustamisega kasutab Tallinn üht
innovatiivsemat ja samas sunnivabamat lahendust inimeste liiklusharjumuste
keskkonnasõbralikumaks muutmisel – juba enam kui pooleteist aastat toimib meil
tasuta ühistransport. Tasuta transpordisüsteemil on olnud mitmeid ägedaid
kriitikuid, ent ajapikku on nende hääl üha vaiksemaks muutunud. Ühelt poolt on
tasuta transpordile vastanduvad poliitikud mõistnud, kui enesetapjalik on
võidelda märtsivalimiste eel linlastele meelepärase teenuse kaotamise eest.
Teisalt on aeg näidanud, et ennustatud kollapsit pole ühistranspordis toimunud.
Ei ole trammid-bussid muutunud asotsiaalide turvakodudeks, pole halvenenud
masinapark, ega hõrenenud graafikud. Vastupidi, me muretseme pidevalt juurde
uusi, nüüd juba euro-6 normidele vastavaid busse. Peagi hakkavad linnas sõitma
uued trammid. Ühistransport edeneb ja üha rohkem inimesi loobub linnasisestel
sõitudel isikliku auto kasutamisest. Vähenev liikluskoormus mõjub soodsalt
tänavate amortisatsioonile, tekitades lisavahendeid remont- ja taastustööde
kiiremaks teostamiseks. Tänu üha paremini toimivale ühistranspordile on
Tallinna liiklus jõudmas uude kaasaegsesse faasi, kus fookuses pole mitte
autode liikumiskiirus ja eelisõigused tänavatel, vaid jalakäijate ning ühissõiduki
kasutajate mugavus. Moodsates planeeringuprotsessides püüeldakse selle poole,
et ehitistevabast linnaruumist kuuluks üha suurem osa jalakäijatele ja
kergliiklejatele. Sellise ümberkujunduse ilmekaks näiteks on Soo tänav, kus
kaotati üks autorida ning selle arvelt laiendati kõnniteed ja kergliiklusala.
Taoline suund peab tulevikus jätkuma veelgi jõulisemalt.
Üldistest huvidest lähtudes võiks
kuulutada Tallinnas terve järgneva aasta autovabaks. Jäägu auto pikemate
sõitude tegemiseks, kui tuleb külastada tuttavaid või sugulasi nendes Eesti
paikades, kus regulaarne ühistransport on valitsuse otsusega lõpetatud ning
buss tuleb kohale vaid siis, kui elanikud selle dispetšerilt telefonitsi kohale
tellivad, tasudes eelnevalt neitipanga kaudu piletiraha. Kahjuks on taoline
elukohajärgne diskrimineerimine igapäevaseks tõeluseks nii Saare-, kui
Hiiumaal. Tallinnas on kõik logistilised suunad kaetud piisava
ühistranspordiühendusega, et võimaldada autovaba liiklemist. Muidugi tuleks
siis pendelmigratsiooni toitvatel omavalitsustel nagu Viimsi, Rae, Jõelähtme ja
Saue mõelda sellele, kuidas oma elanikele normaalne ühistransport tagada.
Autode arvu oluliseks piiramiseks
Tallinna kesklinnas on alates novembrist võimalik kõigil pealinna saabujatel,
kes oma masina linnapiiril „pargi ja sõida“ platsile jätavad, kasutada ühissõidukit
sama vabalt nagu seni oli võimalik vaid tallinlasel. See on pealinna poolne hea
tahte žest.
Mõelgem siis tõsiselt, kas
autovaba päev peaks olema vaid kord aastas toimuv paraadüritus, kus lubame
senisest tõsisemalt suhtuda ressursse ja loodust säästvasse liiklemisse, või võtaksime
härjal sarvist ja kuulutaksime välja autovaba aasta. Tallinna Linnatranspordi
AS on omalt poolt valmis viima kõiki jalgsiliikujaid mugavalt ja kiirelt
ükskõik millisesse pealinna punkti.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.