IRL
pole loobunud mõttest kaotada tasuta ühistransport.
Uudis, et Tallinn kandideerib Euroopa
Rohelise pealinna tiitlile, on taas aktiviseerinud need kriitikud, kes maksku
mis maksab tahavad kodulinna näidata räämas ja kurva paigana, kuhu europäike
kunagi ei paista. Erandiks pole siin ka Postimehe arvamusrubriigis 16.okroobril
ilmunud Kaido Kukk´e lugu, mille teravmeelne pealkiri osundab, et roheline
kaart ei tee Tallinnast veel rohelist pealinna. IRLi fraktsiooni kuuluva linnavolikogu
liikme kirjatöö paneb õlgu kehitama. Ustava parteisõdurina püüab Kukk igati
pisendada tasuta transpordi osa linnakeskkonna inimsõbralikumaks muutmisel ning
heidab linlastele ette, et need ei soovi aastaringselt jalgratastel sõita nagu
seda tehakse Kopenhaagenis. Ma ei mõista, miks on taaskord tarvis lahtisest
uksest sisse murda ning rünnata tasuta ühistransporti, mida valdav enamus
linlastest pooldab. Aga kõigest järgemööda.
Buss
versus jalgratas.
Linnavolinik Kukk leiab, et tasuta
ühistransport pole jätkusuutlik ning raha tuleks suunata hoopis enneolematus
mahus jalgrattateede rajamisse. Sellest soovitusest kumab läbi jõhker egoism.
Nii nagu autoga liiklejad arvavad, et kogu
linna eelarveraha peaks kuluma sõiduteede ülesvuntsimisele, usub Kukk, et hoopis
jalgrattateed peaksid olema eelarve koostamisel eelisseisus. Veelgi enam, nende
ehituse peaks maksma kinni ühistransporti kasutav enamus, kellelt IRLi poliitik
tahab võtta tasuta sõidu soodustuse. Kuna Eesti elanikel pole kommet talvel
pedaale sõtkudes oma tervist ohtu seada, on jalgrattateede kasutusaeg siiski
piiratud ning inimeste liikumisvajaduse rahuldab aastaringselt ühistransport.
Selle arendamisse on just viimastel, tasuta sõidu aastatel, pööratud rohkem
tähelepanu. Muidugi tuleb ehitada ka rattateid, kuid mitte igapäevaste bussi-
ja trammikasutajate arvelt, nagu soovitab volinik.
Tasuta
transport ja veeremi olukord.
Olen varem juba korduvalt lükanud ümber
väiteid, et tasuta ühistransport põhjustab teenuse kvaliteedi allakäigu, kuna
napib vahendeid uute sõiduvahendite muretsemiseks. Mitte sinna poolegi! Tegelikkus
on sootuks vastupidine. Linnapilti on ilmunud uued trammid. 19.oktoobril
lõpetasime 3. Ja 4. trammiliini põhjaliku renoveerimise. Valdav osa meie
bussidest vastavad euro5 ja isegi juba euro6 normidele. Aga vigu otsiv viril
linnavolinik ei näi sellest väljagi tegevat. Silmagi pilgutamata kuulutab ta,
et trollide asendamine hübriidbussidega halvendaks oluliselt linnaõhu
kvaliteeti. Tule eile meile! Kui kogu Tallinna õhusaastest moodustab
ühistranspordi osa vaid 3%, siis kuidas saab veelgi keskkonnasõbralikemate
hübriidbusside kasutuselevõtt olukorda halvendada? Heitgaasid ja peenosakeste
saaste pärineb peamiselt autodelt, mille kesklinnast mujale suunamisse aga
linnavolinik millegipärast kriitiliselt suhtub. Närvidele käib talle ka
pargi-reisi süsteem, mis olevat ilmselge autojuhtide ahistamine. Kohutav
mõelda, millise šoki sai Kukk uudisest, et Oslos kavandatakse autoliiklus
kesklinnas 2019. aastaks sootuks keelata ning sama teed on minemas ka Hamburg.
Kas hakkab linnavolinik nüüd Tallinna kritiseerima sellepärast, et autode
kesklinnast tõrjumisel ei olda piisavalt radikaalsed?
Tallinnas on 250 kilomeetrit
jalgrattateid, ent ratastega liikleb igapäevaselt vaid 0,5% linlastest, ning
sedagi suvisel ajal. Ülejäänud sõidavad ühistranspordis ja on sellega igati
rahul. Vaid Kukk ja üksikute tema mõttekaaslaste ellukutsutud paanikakontor ei
näe tasuta ühistranspordi eeliseid, ega tunnista selle tõhusust autoliikluse
ohjeldamisel.
Bussirajad
pinnuks silmas.
Nagu kõigis kaasaegsetes linnades on
Tallinnaski märgitud maha bussirajad, mida kasutades saab ühistransport
tuhandeid linlasi kiirelt ja ohutult kohale toimetada. Aga kuulame, mida ütleb
bussiradade kohta linnavolinikust ekspert. „Meenutagem,
et mõned aastad tagasi kuulutati sõda üleautostumisele: autode pääsu kesklinna
hakati piirama massilise bussiradade mahajoonistamisega,“ hädaldab Kukk. Arvan,
et siia pole enam midagi lisada. Bussiradade mahamärkimist, kui liiklusedenduse
laialt levinud praktikat, võib kritiseerida ainult rumal või pahatahtlik, mitte
linnavolinik, kelle kohuseks on seista avaliku huvi eest.
Tallinna arengud lähtuvad kaasaegsetest
põhimõtetest, kus esiplaanil seisavad enamuse – jalgsi liikujate ja
ühistranspordi kasutajate huvid. Nendega peavad tahes või tahtmata arvestama ka
linnavolinikud, olgu nad siis kasvõi IRLi liikmed.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.