Tagasiside
sõitjatelt distsiplineerib
Mõne aja eest saadeti TLT ASile järgnev
elektronkiri: „Soovin avaldada tunnustust bussijuhile, kes sõitis eile (12.
mail) liinil 24. Jõudes kell 19.24 Koidu peatusesse, võttis ta vaevaks peatuda
nägemispuudega inimese ees nii, et ta saaks kohe bussi siseneda. Seda esiteks.
Teiseks, nähes, et nägemispuudega inimesel on raskusi bussi sisenemisega,
väljus bussijuht kabiinist ja aitas tal siseneda. See oli vaatepilt, mis meie
negatiivsusest ja kurjusest pulbitsevas maailmas pisutki helgemat pilti ette
manab. Üleüldse tahan kiita selle bussijuhi sõiduoskust. Ei olnud rapsiv
sõidustiil. Kiirendused ja pidurdused olid sujuvad. Ka radade vahetus ja
pöörete tegemine, nii vähe kui neid küll oli, tundusid rahulikud ja sujuvad.
Olete leidnud endale väärika töötaja. Hoidke teda!“
Sellise kirja saamine teeb rõõmu kogu
päevaks ja kauemakski. Mida rohkem on meil selliseid bussijuhte, seda kindlamad
võime olla, et liigume õiges suunas. Võime ju tuua liinidele kõige uuemad ja
moodsamad sõiduvahendid, ja sinnapoole me ka püüdleme, ent tõeliselt hea
teenindus algab ikkagi juhtide ametioskustest ja inimlikest omadustest.
Tasakaalukus, abivalmidus, vastutustunne, eneseväärikus, ametiau väärtustamine,
on õnneks omane valdavale osale meie bussijuhtidest. Nendele, kellel ametiks
vajalikud iseloomuomadused kasinad, tuleb selgitada vajadust ennast selles
suunas arendada. Ka karu on võimalik lõpuks tantsima õpetada, iseasi muidugi,
kas sellel vaeval on mõtet, kui asjaosaline ise muutumisest huvitatud pole.
Siinkohal tooksin ära diametraalselt
eelmisele vastanduva kirja, mille murelik linnakodanik mulle saatis. Selle,
eelnevalt facebookis avaldatud kirja sisu on järgmine: „Üks huvitav töölesõit
täna hommikul. Nimelt otsustas bussijuht sõidu ajal ristsõnu lahendada.
Gonsiori tn valgusfoori taga järjekorras seistes unustas ta üldse edasi sõita,
nii et pidime seda talle meelde tuletama. Telefoniga rääkimine on juba nii
tavaline, et ei pane tähelegi, ristsõnad on juba uus tase. Huvitav, mis
bussijuhid järgmiseks igavuse peletamiseks välja mõtlevad. Rutiin ju tapab.“
Kõigepealt tuleb mul vabandada kõigi
reisijate ees, keda mälumänguri kalduvustega juht sellel hommikul ohtu seadis.
Linnabussides kasutatav tehnika pole jõudnud veel selleni, et need kasvõi
lõiguti oleksid isesõitvad ning seepärast on meie juhtide kohustus iga liinil
viibitud sekund pühenduda täie tähelepanuga liikluse jälgimisele ning ohutute
juhtimisvõtetega buss ühest peatusest teise viia. Iga sellest erinev tegevus on
käsitletav töödistsipliini jämeda rikkumisena ning väärib hukkamõistu.
Palju
oleneb inimesest.
Nagu tsiteeritud kirjad tõestavad, saab
oma tööd teha nii, et on võimalik pälvida sõitjate tänu, aga ka sellisel moel,
mis paneb küsima, miks üldse on bussijuhi ametisse tuldud, kui see nii
vastumeelne tundub, et peab tööaja lõpuni jäävat aega kõrvaliste tegevustega
surnuks lööma. Bussijuhi töös, nagu ka kõigis teistes ametites, oleneb
kvaliteet paljus ikkagi inimesest ja aja jooksul juurdunud väärtushinnangutest.
Ka mulle, nagu kirja saatnud linlaselegi, jääb sageli arusaamatuks, kuidas mõni
meie töötaja unustab ära, et veab inimesi, elades päevajooksul tekkinud pingeid
välja rapsiva ning hoolimatu sõidustiiliga. Niisamuti on raske taibata, kuidas
ei jõua professionaalsele roolikeerajale kohale liiklusseaduses sätestatud
keeld, mitte kasutada sõidu ajal käed vaba süsteemita telefoni.
TLT ASi eesmärgiks on kõrge
teeninduskultuur ja sõitjate maksimaalne ohutus ning seepärast ei saa me jääda
ükskõikseks ühelegi kriitilisele märkusele. Usun siiski, et enamus meie
juhtidest väärivad pigem kiitust. Arvate, et olen nii mõeldes erapoolik? Mitte sugugi.
Seda kui hoolsalt valdav osa meie juhtidest töösse suhtub, näitab
liiklusõnnetuste statistika, kuhu aastas miljoneid liinikilomeetreid läbivad
bussid annavad äärmiselt tagasihoidliku osa. See tähendab, et sõidetakse
tasakaalukalt ning liiklusolukordi hinnatakse õigesti.
Bussijuhtide töö on sõitjate pideva
tähelepanu all ning esinevatele möödalaskmistele reageeritakse äärmiselt
valulikult. Seepärast on kiitva sisuga kirju minu meilboksis palju harvemini,
kui puudustele osundavaid. Aga tänulik olen mõlemate eest, sest just
sõitjatepoolne tagasiside aitab meil rakendada vajalikke meetmeid juhtide kutseoskuste
tõstmisel ja vastutustunde kasvatamisel. Ühistransport ei muutu kunagi nii
ideaalseks, et rahuldab eranditult kõiki sõitjaid, ent me liigume õiges suunas
ja muutume päev-päevalt paremaiks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.