Ilusa
suve varjupool
Suvi on mõnus! Ainuüksi juuni valgete
ööde, juuli sumedate päevade ja augusti küpse looduse nimel tasub kannatada
külmi talvekuid ja nukraid sügispäevi. Ent suvel on ka varjupool. Aastast
aastasse kasvab suvekuudel liiklusõnnetuste arv. Selle üheks põhjuseks on
muidugi see, et suveaeg kutsub inimesi rändama ja autode arv tänavatel ning
maanteedel kasvab hüppeliselt, ent suure osa õnnetuste koguarvust annab siiski
tõsiasi, et just suvel kiputakse kergemeelselt napsise peaga rooli istuma ning
taevas särav päike ja head teeolud meelitavad tugevamalt gaasipedaali vajutama.
Suve muretu meel paneb nii mõnegi autojuhi meeletult käituma, ja kurb, et selle
eest tuleb sageli maksta teistel liiklejatel oma tervise ning mis kõige hullem,
ka eluga. Viimase kümne aasta liiklusstatistika järgi on liiklusohutuses
oluline paranemine toimunud, ent siiski ei saa me saavutatuga rahul olla, sest
kuni liikluses hukkub inimesi, tuleb püüelda parema poole.
Liikluspilt
2005 - 2015.
Kõige troostitum aeg Eestimaa teedel
jääb õnneks minevikku. Õnnetuste üldarv on võrreldes 2005. aastaga, mis oli
liikluses üks mustemaid, kahanenud ligi poole võrra. 2005. aastal registreeriti
2341 õnnetust, milles jättis elu 170 ja sai vigastada 3027 inimest. Hullem oli
vaid järgnev 2006. aasta, mille vastavad näitajad olid 2585, 204 ja 3508. Sellest
peale algas õnnetuste ning neis kannatada saanute arvu pidev kahanemine. Läinud
aastal registreeriti Eestis 1392 liiklusintsidenti, hukkus 67 liikluses
osalejat ning vigastusi sai 1758 inimest. Alates 2010. aastast on õnnetuste
koguarv püsinud alla pooleteise tuhande, 2012. aastast on hukkunute arv alla
saja ning vigastatute koguarv pole tõusnud üle 1800. Ent ka seda on Eesti
suuruse põhjamaise liikluskultuuriga maa jaoks ilmselgelt palju. Mida siis ette
võtta? Nähtavasti on õigus neil, kes kinnitavad, et liikluskultuuri tõstmiseks
pole esmatähtis mitte trahvide meeletu tõstmine, vaid läbi avaliku arvamuse
juhtides õige suhtumise kasvatamine.
Ole
inimene, ära kihuta!
Mõni aeg tagasi toimunud sümpaatne
kampaania „Ole inimene, ära kihuta!“ pani ka mind mõtlema, kas ikka on mõistlik
toetada eestlaste seas üldlevinud arusaama, et piirkiiruse ületamises pole
midagi laiduväärset. Olengi püüdnud viimasel ajal Läänemaal oma suvekodu
külastades kehtestatud kiiruspiirangust täpselt kinni pidada. Aga see on
äärmiselt riskantne tegevus, sest kohe, kui 90 sõitma hakkad, tekivad auto taha
piloodid, kelle ainus eesmärk on eessõitjat olematu intervalliga kiiremale
liikumisele innustada. Kui vastutulev praamireisijate kolonn ei võimalda
kiirustajale kohest möödasõitu, hakkavad närvilisemad tegelased ka tuledega
märku andma, et mida sa venid seal ees, neetud seaduskuulekas, pane gaasi, või
korista end maanteelt! Taoline takjana tagarippuja muudab ka eessõitja
närviliseks, sunnib gaasipedaali vajutama, paneb oma piirkiirusest
kinnipidamist häbenema. Ja kui sellele vaatamata jääd endale kindlaks, ega
hakka vähemalt sajaga liikuma, näed, kuidas valdav osa autosid sinust kui
hädalisest kassist mööda vuhiseb. Meie maanteedel on piirkiiruse järgijad
seatud tõrjutud positsiooni, sest avalikkus aktsepteerib rikkujaid.
Et suvi ei muutuks kellelegi leinaajaks
ning kaunimatel päevadel ei tuleks kümnetel ohvritel haigevoodis lamada, siis
tuleks alustada massiivset kampaaniat, viimaks kiiruspiirangu vajalikkus ja
eesmärk iga liiklejani. Kui tegijaks peetaks piirkiirusest kinnipidajat, mitte
rikkujat, oleks õnnetusi vähem.
Ettevaatust
roolijoodik!
Täiesti eraldi teema on aga need, kes
kaasinimeste ohutusele sülitades joomase peaga rooli ronivad. Ometi ei tahaks
ma nõustuda vanasõnaga, mis ütleb, et küürakat parandab üksnes haud.
Roolijoodikute arvu järsuks ja koheseks vähendamiseks tuleb kasutada nii piitsa
kui prääniku meetodit. Liiklusseadus võimaldab juba täna äärmiselt ränki
karistusi, häid tulemusi on andnud roolijoodikute nõustamisseansid. Kuid need,
kes vaatamata avalikkuse hukkamõistule ikka otse joomalaua äärest rooli
ronivad, peaksid saama allutatud sootuks pikemale ja eesmärgipärasemale
kasvatusprogrammile, mis finantseeritakse patustanu enda poolt. Ka need 67, kes
eelmisel aastal liikluses oma elu jätsid, oleksid tahtnud näha uut suve. Et
liiklussurmade ja vigastatute arv väheneks pole ükski meede liialdatud.
Soovin kaunist suve ja vastutustundlikku
roolikeeramist!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.