Tasuta
ühistransport kui rahvusvaheline idee
Alates 2013. aastast on kõigil
Tallinlastel võimalus kasutada tasuta ühistransporti. Kui tasuta transpordile
ülemineku alguses oli hulgaliselt kriitikuid, kes peamiselt poliitilistest
põhjustest lähtudes, püüdsid ühistranspordi kiiret allakäiku ennustades
Tallinna Linnavalitsuse algatust igati mustata, siis tänaseks on tasuta
transpordi kriitikast loobutud. Vastupidiselt musta tulevikku tõotanud
ennustustele on ühistransport Tallinnas paremas seisus kui eales varem. 2017.
aasta lõpuks saab täielikult uuendatud kogu trammivõrgustik ning trammiühendusega
liidetud lennujaam; tänavaile on ilmunud moodsad bussid ning hübriidid; lisandunud
on uusi logistilisi telgi teenindavad liinid. Tasuta ühistransport meeldib
linlastele ning jutud, kuidas ühistranspordi kaasajastamiseks kulutatud
vahendid võiks suunata üksnes autosõitjate huve arvestavaks sõiduteede ehituseks,
pole valdava osa linlaste jaoks enam ammu veenvad. Tallinn liigub samas suunas,
kuhu kogu ülejäänud Euroopa – eelistades jalakäijaid ning kergliiklust.
Koos uus-urbanistlike seisukohtade
kinnistumisega, süveneb arusaam tasuta ühistranspordist, kui paljude
sotsiaalsete valukohtade leevendajast ning linna, kui ühtselt toimiva süsteemi,
käigushoidjast. Küsimus pole siin ju mitte trammi või bussisõidu doteerimises,
vaid vahendite teadlikus suunamises linnaelu kitsaskohtade ennetamiseks, nagu
autostumine ja erinevate asumite ebaühtlane areng. Välismaised urbanistikaeksperdid on rõhutanud ühistranspordi
kättesaadavuse otsest mõju linnakeskkonna sotsiaalsele jätkusuutlikkusele.
Nende hinnangul kiirendab kallis ühistransport vaesumist ja soodustab asotsiaalse eluviisi levikut. Tallinn on
taganud taskukohase ühistranspordi kasutuse kõigile elanikegruppidele ning just
sellepärast toimub asumipõhine diferentseerumine meil märksa aeglasemalt kui
nii mitmeski Euroopa heaoluriigi pealinnas.
Tasuta
ühistransport pole üksnes Tallinna privileeg.
Tallinna kogemus tasuta ühistranspordi
rakendamisel on äratanud laialdast rahvusvahelist huvi. Tasuta ühistranspordiga
linnu on suures osas Euroopa riikides, aga ka Hiinas ja see pole enam ammu
väikeste linnade prioriteet. Näiteks tasuta ühistransporti pakkuvas Hiina
linnas Chengdus on 16 miljonit elanikku. Suurematest
Euroopa linnadest pakub periooditi tasuta ühistransporti ka Pariis. Londonis
võivad linnatranspordis piletita sõita kõik kuni 11 aastased lapsed. Täielikule
tasuta ühistranspordile üleminekut kavandab Rumeenia pealinn Bukarest.
Laialdaselt on tasuta ühistranspordi
ideega mindud kaasa Poolas, kus kas täielikult või siis osaliselt on tasuta
ühistransport 50 linnas ning kümned linnad valmistuvad tasuta ühistranspordile
üleminekuks. Kõigile linlastele pakutakse tasuta ühistransporti näiteks Goleniówis, Kościerzynas, Lubinis,
Polkowices, Tomaszów-Mazowieckis ja Jelenia Góras. Żorys, Kielces, Legionowos,
Łaziska-Górnes on enamus linnaliine tasuta. Rzeszówis, Radomis, Gdańskis ja Kraśnikis sõidavad linnatranspordis tasuta töötud, ent sealsed
linnavalitsused kaaluvad võimalusi kehtestada tasuta sõidu võimalus ka teistele
vähekindlustatud elanike gruppidele. Krakówis saavad ühistranspordis tasuta sõita nooremate klasside õpilased
ning järgmisest aastast plaanitakse tasuta sõitu võimaldada kõigile õpilastele.
Ka Poolas on neid, kes peavad tasuta ühistranspordi arendamist ülearuseks
luksuseks, ent nagu Tallinnaski, jäävad exeli tabeli usku analüütikud sealgi selgesse
vähemusse.
Tasuta ühistranspordist on saanud
maailmaidee, mille tähtsus üha kasvab.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.