Veelkord
trollidest
Alates üleminekust tasuta
ühistranspordile on Tallinna Linnatranspordi ASil läinud väga hästi. Oleme
investeerinud trammi infrastruktuuri ning veeremisse ja uutesse bussidesse
rohkem kui eales varem. Sellega seoses on oluliselt tõusnud ühistranspordi
populaarsus linlaste hulgas. Viimasel avaliku arvamuse küsitlusel hinnati meie
tööd viie palli süsteemis hindega 4,13. Arvan, et olukorras, kus osa linlaste
väärtushinnanguid kujundab kahjuks poliitilistest sümpaatiatest johtuv realiteetide
eiramine, on enamat saavutada äärmiselt keeruline. Muidugi ei tähenda see, et
me edaspidi ei püüaks veelgi parema mainehinnangu poole.
Kui üleminekul tasuta ühistranspordile
leidus palju oponente, kes väärt ideed igati mustata püüdsid, siis ajapikku on
kriitikud rahunenud ja ka linnavolikogus ei leidu enam neid, kes tasuta
transpordi kriitikaga julgeksid ummisjalu välja tulla. Muidugi tingib seda
poliitiline pragmatism, mitte opositsionääride heatahtlikkus. Lihtsalt on
selgeks saadud, et linnaelanike hulgas populaarset tasuta sõidu võimalust
häälekalt kritiseerides, võib kaotada viimasegi toetuse ning saada kohalikel
valimistel veelgi veenvama kaotuse osaliseks, kui seni. Aga muidugi pole loobutud
katsetest linnavalitsuse transpordipoliitikat muul viisil diskrediteerida.
Selleks võimendatakse probleeme, mis TLT ASi suuruses megaettevõttes
paratamatult kerkivad. Viimaseks näiteks taolisest tegevusest on see, kui üks
netiväljaanne püüdis trammi kontaktliini postidele tehtud ekspertiisi tulemusi kasutada
linlaste hulgas paanika külvamiseks, väites, et kõik vahetada soovitatud postid
on vaat et iga hetk möödakäijatele pähe prantsatamas. Täielik jama, ent küllap
tundus linnavalitsuse tegevuse patoloogilisele õõnestajale, et nüüd on õige aeg
rünnata ning selleks ei kohkutud tagasi lausvalest. Õnneks on
sensatsiooninäljast kollendav ajakirjandus kasvatanud eesti inimestele paksu
naha ja verd ning hävingut tõotavaid artiklikesi võetakse vastu ebaõnnestunud
naljana, mida pole kasulik oma vaimse tervise huvides tõsiselt võtta.
Trollibussid
trooja hobusteks.
Kuid ega kriitikud soovi alla anda ja
tunnistada, et Tallinna ühistranspordis on asjad korras ning TLT AS tuleb oma
ülesannetega suurepäraselt toime, mida kinnitab ka ettevõttele omistatud AAA
krediidireiting. Ikka otsitakse võimalust tõestada, et linna transpordiettevõttes
töötavad ühisveondusest mitte muhvigi taipavad nannipunnid, kellel puudub
igasugune ettekujutus taristu arenguloogikast ja linlaste ootustest. Kui
võimalik siis kaasatakse hämamisse ka mõni nn ekspert, kes püüab jätta
asjatundlikku muljet, mis siis, et jutt, mida taoline kodukootud spetsialist
ajab, ei kannata mingit kriitikat. Näitena võib siin tuua linnamüüdi TLT ASi ja
selle juhatuse esimehe trollifoobiast. „Nad tahavad trollid välja suretada ja
panna nende asemele sõitma tossavad bussid!“ hädaldavad end keskkonnahoidlikeks
linlasteks ja transpordiekspertideks maskeerinud „murelikud“ kriitikud. Kui nad
ka mõistavad, et tegelikult pole halal trolliliikluse hävitamisest mingit
tagapõhja, ei suuda nad siiski lõpetada, sest oma valelikkust ja võhiklikkust
on ju raske tunnistada. Nii on trolliteemast saanud mõne tegelase jaoks trooja
hobune, mille abil üritatakse TLT ASi muidu ladusalt veerevatele ratastele
kaikaid kodarasse sokutada.
Mis
nende trollidega siis ikkagi toimub?
Olen sellel teemal peatunud nii
erinevates artiklites kui blogipostitustes ning mulle tundus, et infot on
jagatud piisavalt. Kuna läinud kuul ilmus taas artikkel, kus üritati paljastada
minu vaenulikkust maailma kõige suurepärasema transpordiliigi vastu, siis
kordan põhitõed veelkord üle. Esiteks, keegi ei kavatse Tallinnas kaotada elektritransporti,
vähemalt ajani, kui heitevabad vesinikmootorid ei tõrju transpordist
fossiilkütuste kasutamist välja. Seni hakkavad trolliliinidel sõitma
kontaktivabad elektrisõidukid, sest see on arengu järgmine edumeelne etapp.
Vanad trollid, mis oma ressursi ammendavad, lähevad järk-järgult teenitud
puhkusele, vabastades koha moodsatele sõidukitele.
Praegu kasutusel olev trollitaristu tehnoloogia
on moraalselt vananenud ning kogu maailmas on alustatud trolliliinide
üleviimist hübriidide ja kontaktivabade elektrisõidukite teenindamisele. Miks
peaks Tallinn olema viimane kolgas, kus kohmakad trollid tänavail ukerdavad?
Kas peaksime loobuma innovatiivsusest üksnes selle nimel, et rahuldada mõnede
inimeste nostalgiavajadust?
Transpordis toimuvad arengud järgivad
kolme aspekti, milleks on sõitjate mugavus, tehnoloogia kaasaegsus ning
keskkonnahoidlikkus. Kahe esimese näitaja osas on hübriidid ja elektrisõidukid
trolle juba ammu edestanud ning mis puudutab keskkonnasõbralikkust, siis hetkel
kasutusel olevad euro-6 mootoritega hübriidid, rääkimata kontaktivabadest
elektrisõidukitest, ei jää trollidele alla, küll aga on nende käigushoidmine ja
soetamine kordades odavam.
Oleks aeg loobuda tühikargamisest ja trollinostalgia
asemel alustada faktipõhist arutelu elektritranspordi arengusuundadest ning
Tallinnale sobivatest elektrisõidukitest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.