Linnavolinik
Kuke uitmõtetest
2. septembri Delfi avaldas Tallinna
Linnavolikogu opositsioonisaadiku Kaido Kuke arvamusloo, mille pealkirjas
nenditi parastavalt, et autostumise vastu sõda alustanud Tallinn upub
autodesse. Artikli autor paneb linnavalitsusele pahaks parkimistasude tõstmist
ning bussiradade mahamärkimist, mis olevat puhas kius autoomanike suhtes.
Tõeliselt hea lahendusena näeb ta jalgrattateede arendamist, kus siis auto
hüljanud linlastel oleks mõnus vändata.
Mis
on Kaido Kuke maalitud pildil valesti?
Muidugi kõlab väide, et Tallinnas ei
mõelda linlaste tõelistele vajadustele, muusikana teatud seltskonna kõrvadele
ning sellele Kukk oma oopuses rõhubki. Ent kui kainelt järele mõelda, siis pole
parastamiseks küll mingit põhjust. Pigem tuleks tunda muret selle üle, et
vaatamata pingutustele Tallinna tänavatel liiklust rahustada ja autode hulka
minimeerida, on olukord siiski pinev. Samas pole me pealinnas näinud suurlinnadele
iseloomulikke megaummikuid, kus võib tunde istuda sentimeetritki nihkumata.
Selle eest tuleks tunnustada linnavalitsust ning transpordi- ja kommunaalameteid,
kes on suutnud just tänu Kuke poolt kirutud meetmetele autostumist kontrolli
all hoida. Seda on tehtud leebete vahenditega, rakendamata näiteks ummikumaksu,
muutmata tasuliseks autoga kesklinna sisenemist, määramata päevi, millal võivad
linnas sõita paarisnumbriga ja millal paaritutega autod. Kõik need survemeetodid
on suurlinnades kasutusel ja ikka upuvad paljud neist autodesse. Jääb üle
autodele kesklinna juurdepääs sootuks blokeerida, nagu näiteks kavandatakse
Hamburgis.
Kas
jalgratas päästab tipptunniummikutest?
Tallinnas on ehitatud piisavalt
jalgrattateid, kuigi neid kasutab vaid 0,5% linlastest. Ülejäänud 99,5% jaoks
võib see tunduda raiskamisena, ent kui mugavad jalgrattateed eemaldavad
autoroolist kasvõi pool protsenti Tallinna elanikest, on seegi suur võit. Kui
järgnevate aastate jooksul õnnestuks praegusele jalgrattakasutajate vennaskonnale
liita veel sama palju rattasõidupooldajaid, oleks see lausa suurepärane. Loota
aga meie ilmastikuoludes seda, et jalgrattaid kasutab igapäevasõitudeks 50%
elanikest nagu Kopenhaagenis, on pehmelt öeldes naiivne.
Miks
inimesed autoga sõidavad?
Sellele on vaid üks vastus – on pagana mugav
punktist A punkti B jõuda! See väide kehtib muidugi tipptunni välisel ajal. Ent
tipptunni närvilisus ja teosammul venimine kummutab selle väite. Kui arvestada,
et suur osa inimestest kasutabki autot hommikul tööle ja õhtul koju jõudmiseks,
oleks neil tõsine põhjus kaaluda, kas ühistranspordiga poleks lihtsam. Jõuaks
kiiremini, sest Kuke poolt vihatud bussirajad tagavad ühissõidukile
ummikutevabama kohalejõudmise, ja närvgi puhkaks. Närvirakud aga, nagu teada,
ei taastu.
Paljud linlased on valiku
busside-trammide kasuks juba teinud ja vastupidiselt Kuke väidetele, et
ühistranspordi kasutajate hulk on langustrendis, näitavad uuringud hoopis bussi
ja trammireisijate arvu kasvu. Iseasi, et praegune olukord, kus uuringute
kohaselt 60% linlastest nimetab oma peamiseks liikumisvahendiks ühistransporti,
pole veel soovide lagi.
Mida
teha, et autostumist jätkuvalt ohjeldada?
Selleks on võimalik ette võtta märksa
rohkem ning eesmärgipärasemaid tegevusi, kui Kukele nii südamelähedaste
jalgrattateede lõputu pikendamine-laiendamine.
Kõigepealt tuleb muuta võimalikult mugavaks
sõidukid, mida alternatiiviks pakume. Sellega me tegeleme. Trammireisijad on
kindlasti rahul uute Urbostega. Põhjaliku remondi saavad ka kõik eelmise
põlvkonna trammid. Bussidega oleme jõudnud keskmise vanuseni 8,5 aastat, mis on
Euroopas üks parimaid näitajaid. Trollidega on küll asi sedasi, et Solarised
teenivad oma aja kenasti ära ning seejärel läheme üle selleks hetkeks juba oma
võimekust tõestanud kontaktivabadele trollidele, mida ei maksa segi ajada hübriidbussidega,
mis trolle praegu asendavad.
Pidevalt tuleb teha tööd logistika
vallas, arvestades uute tõmbekeskustega. Transpordiamet on korrigeerinud liine
ning tihendanud teatud lõikudes graafikut. Heaks näiteks uute tõmbekeskustega
arvestamisest on bussiliikluse avamine Kalaranna tänaval.
Muidugi tuleb pidevalt parandada ka
jalakäijate võimalusi linnaliikluses. On oluline luua autovabasid tänavaid,
ohutuid peatusi ühistranspordi ootamiseks ning ohutussaari tee ületamiseks.
Ärgem unustagem, et jalakäijad lõid maailma. Olgem nende vastu lugupidavad ka
siis, kui istume autoroolis!
Kesklinna autodest vabastamiseks tuleb
ehitada mitmetasandiliseks ristmikud transiiti linnasüdamest kõrvalejuhtival
ringteel. Lisaks Ülemiste liiklussõlmele tuleb Haabersti ristmiku valmimise
järel lahendada Tammsaare-Sõpruse, Tammsaare-Tondi ja Tammsaare-Kadaka
pudelikaelte probleem. Päevakoda tuleks uuesti võtta Ülemiste järve taguse
ümbersõidu rajamine, kuigi seda raskendab seik, et enamus maast, mida ringtee
läbiks, on riigi poolt võõrandatud. Ülemiste ja mere vahele surutud Tallinna
kesklinn aga vajab lisaks olemasolevale hädasti uut, Järvevana tee koormust
kärpivat ümbersõiduvõimalust.
Lisaks eelpoolmainitule, lisanduvad
autostumise ohjeldamisel meetmed, mille rakendamine sõltub Vabariigi valitsust.
Eelkõige puudutavad need ettevõtlus- ja regionaalpoliitikat ning Tallinna
piirest väljajäävaid planeeringuid.
Pole saladus, et kümned tuhanded
inimesed, kes elavad Tallinna lähivaldades, sõidavad igal hommikul linna tööle
ja õhtul tagasi koju. Hommikune tipptund Viimsi või Tabasalu suunalt on karm
kogemus. Miks ei võiks mõelda neis piirkondades ettevõtluse arendamisele, nagu
Tallinn on teinud oma endistes magalarajoonides. Kodu lähedal tööl käies kaoks
vajadus pikkade tänavaid ummistavate autosõitude järele.
Palju on praalitud Eesti kui IT-riigi
mainega, ent praktikas näeb asi märksa nigelam välja. Väga visalt on toimunud
tingimuste loomine kodus töötamiseks, samas kui eeldused selleks on olemas. Ehk
veenaks riigipoolne toetusprogramm ettevõtjatel julgemalt kodutööle panustama.
Vajalike netiühenduste kindlustamine ning tarkvara muretsemine võiks olla
riiklikult toetatud. Kui suudaksime kodustöötajate arvu suurendada, väheneks tipptundidel
hüppeliselt end linnatänavaile pressivate autode arv.
Valglinnastumine, mis on tekitanud
Tallinna piiridele terveid põllupealseid alevikke, toob pealinna tänavaile
tuhandeid autosid, sest inimesed on sunnitud linnas tööl käima, tooma lapsed
kooli ja lõpuks ostma siit ka toidu, kuna elukohas puudub elementaarne taristu,
Kas poleks aeg otsustavalt sekkuda praktikasse, kus uute elamispindade
ehitamisel arvestatakse juba eos pendelmigratsiooniga? Maavanem võiks mugavusstsoonist
väljuda ja vaidlustada planeeringud, mis ei näe elamute kõrval ette ühtki
kauplust ega lasteasutust. Praegu näib valitsus töötavat aga suisa vastupidise
loogika järgi, sest paljuvaieldud haldusreform näib probleeme veelgi lisavat ja
pendelmigrantide arvu suurendavat. Taas veeretatakse olematu regionaalpoliitika
süül tekkinud probleemid Tallinna kaela.
Autostumine on pidevalt ohjeldamist
vajav protsess, milles peaksid osalema nii poliitikud, linnaplaneerijad, ametnikud
kui teadlased. Tallinn püüdleb selle poole, et liiklusvood mõistlikes piires hoida
ning jätta kesklinn jalakäijatele ning kergliiklejatele. On äärmiselt
kahetsusväärne, kui linnavolikogu saadik püüab tehtut naeruvääristada, ise probleemi
olemusse süüvimata ning tõsiseltvõetavaid lahendusi välja pakkumata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.