Liiklus
pole koht oma ego näitamiseks
Viie päeva eest algas kohtupidamine
noore mehe üle, kes põhjustas läinud aasta mais joobes autot juhtides avarii
Tartu maantee ja Lastekodu tänava ristmikul. 113 kilomeetrise kiirusega punase
tule alt läbi kihutanud auto rammis teist sõidukit ning paiskus seejärel
ohutussaarele, kus seisid jalakäijad. Tragöödias kannatas 16 inimest. Vaid
õnnekombel ei saanud keegi surma, ent 4 raskemalt vigastatud ohvrit peavad
nähtavasti kogu ülejäänud elu leppima tervisekahjustustega. Nad pole enam
kunagi endised.
Risk
liikluses algab valedest väärtushinnangust.
Olukord liikluses sõltub suures osas
juhi isikuomadustest. Kohtu alla antud liiklusmõrtsukate primitiivsed hoiakud
on tavaliselt tingitud madalast enesehinnangust, mida ülbitsemise abil varjata
püütakse. 16 inimesele kannatusi põhjustanud Tartu maantee liikluskurjategija
tunnistas, et tahtis punase alt läbi kihutades avaldada muljet autos viibinud
tütarlastele. Tema jaoks oli muu ebaoluline, ta ei tunnetanud enda vastutust,
ei mõelnud kaasliiklejatest, keda ohtu seadis. Sellel hetkel oli väiklane ego
tema jaoks olulisem.
Õnneks on valdav osa autojuhte
vastutustundlikumad. Jalakäijatega arvestamine ning reguleerimata ülekäiguradade
ees peatumine, on muutunud pigem reegliks. Ka bussiradadel kihutajaid märkab
tänavapildis üha harvemini. Kuid siiski on neid, kes oma riskikäitumist ei
häbene, veel küll ja küll. Ja siin tekibki küsimus, mis tõukab neid tagant, kas
nad tõesti on sellisteks sündinud?
Suured
rikkumised saavad alguse väiksematest.
Kui räägime, et üldine liikluskultuur on
paranenud, siis pole see kahjuks kogu tõde. Positiivsete muutuste kõrval on
kiiruspiirangud valdkonnaks, kus reegleid eirab vähemalt 90% autojuhtidest. Kui
veel kümmekond aastat tagasi võis linnas sõita ka 50 km/h, ilma, et sind kohe
taganttulevate lendurite poolt lömastada üritataks, siis tänaseks on
kiiruspiirangu järgija muutunud nii haruldaseks nähtuseks, et vääriks loomaaias
prii ülalpidamist. Juhid, kes Tallinna tänavatel ning vähegi sõidetavatel
linnadevahelistel maanteedel piirkiirusest kinni peavad, võib ühe käe sõrmedel
üles lugeda. Linnas viiekümnega kulgemine nõuab raudseid närve, sest vähe
sellest, et sinust igas asendis mööduda üritatakse, ägedamad sõidumeistrid timmivad
pikivahe aeglasema eessõitjaga nii minimaalseks, et tagant otsasõidu
vältimiseks lihtsalt peab kiiremini kulgema. Iga endast lugupidav eestlane
teab, et lubatud kiirust kümnega ületada, pole mingi patt, sest seda teevad
kõik. Ent üks rikkumine ahvatleb teisele ja kui avalikkuses pole piirkiiruse
ületajate suhtes hukkamõistu, siis tundub mõnele uljaspeale, et aktsepteeritav
on ka ülekäiguradade eiramine, punase tule alt läbisõit ja kihutamine
bussirajal.
Purjus
roolikeerajad annavad märku liiklusjärelvalve puudumisest.
Kindlaks katalüsaatoriks liiklusolukorra
hindamisel on joobes juhtide hulk ja selles osas poole kahjuks paranemist
märgata. Juba aastaid on liiklusjoodikute arv püsinud muutumatult kõrge ning
nähtavasti on see pigem kasvutrendis, sest õhukese riigi kleenukeseks koondatud
politsei on lõpetanud tavapärase liiklusjärelvalve ning rikkujaid tabatakse
vaid kampaaniate korras „kõik puhuvad“ reidide ajal. Ka kõige tagasihoidlikuma
statistika järgi on meie teedel iga 10 000 juhi kohta 11 purjus
roolikeerajat mis tähendab, et igal päeval osaleb liikluses ca 550 nokastanud
vennikest. Pole millegagi välistatud, et mõni viinauimas piloot tahab kellelegi
oma uljusega meeldida, nagu too Tartu maantee hull, tulemuseks aga on
ülekohtuselt katkenud elud, kadunud tervis ja ravimatud hingetraumad.
Kahjuks tolereeritakse alkoholijoobes
autojuhtimist ka poliitilisel tasandil. Näiteks jäeti ametisse IRLi ridadesse
kuuluv Paide vallavanem Veljo Tammiku, kes hiljuti johmase peaga politseile
vahele jäi. Avalikkusele saadab see ühese signaali, et õigesse parteisse
kuuludes võid ka enne liiklusesse sukeldumist napsi võtta.
Miks ma sellel teemal üldse arutlen?
Lihtsam oleks ju koos teiste Eestimaa poegade ja tütardega muretult
gaasipedaali sõtkudes edasi liigelda. Aga süda ei luba, sest ka minu pere ja
head sõbrad liiklevad tänavatel, kuhu igal hetkel võib ilmuda mõni ebaadekvaatne
roolikeeraja. Samuti olen vastutav oma ettevõtte 1800 töötaja käekäigu pärast,
kellest suur osa teenib leiba liikluses osaledes. Me ei pea õigeks, et kodust
lahkudes tuleb karta üksnes seetõttu, et keegi peab vajalikuks end liikluses välja
elada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.